فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارت

فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارت

تور گلستان

روستای زیارت گرگان

فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارت گرگان:

فرهنگ و مردم زیارت:

زیارت در دهستان استرآباد جنوبی واقع شده است و طبق سرشماری هایی که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته حدود ۱۹۶۴ تن جمعیت دارد و ۴۷۸ خانوار. میانگین عمر در این روستا بسیار بالاست و این یکی از خصوصیات جالب توجه اهالی روستای زیارت به شمار می رود. این عدد بالا نشان از سبک زندگی درست و خوردن مواد غذایی جنگلی دارد.

اهالی روستای زیارت را از تبار گالش ها معرفی می کنند؛ گالش کسی است که به دامداری و پرورش گاو و گوسفند اشتغال دارد. اغلب گالش ها در مناطق کوهستانی رودسر در شرق گیلان تا رامسر در غرب مازندران زندگی و امرار معاش می کنند. البته گالش های زیارت حالا به تدریج سبک زندگی گله داری خود را کنار می گذارند و به کارهای کشاورزی و ساخت و ساز مشغول می شوند.

گالش‌هایی که در روستای زیارت زندگی می کنند خود را مازندرانی می دانند؛ ولی لهجه و گویش خود را زیارتی یا زبان روستایی معرفی می کنند. این زبان ترکیبی از پهلوی میانه، دیلمی و کتولی و لهجه قدیمی گرگانی است. این گویش بسیار از زبان فارسی تاثیر پذیرفته، این تاثیرات را به روشنی می توان در سطوح صرفی، نحوی و واژگانی آن دید ولی هویت مازندرانی این گویش نیز به خوبی حس می شود.

خوبی است از برخی اصطلاحات رایج در فرهنگ اهالی زیارت نیز بدانید:

اصطلاحات رایج در روستای زیارت:

یوری (یاوری): این کلمه در حقیقت قسمتی از فرهنگ مردم این روستا را در بر میگیرد. یوری یعنی کمک کردن بدون چشم داشت. یوری بزرگ روستا در 50 سال قبل رخ داد؛ یعنی وقتی که همه دست به دست دادند و در یک هفته کل روستا را لوله کشی کردند. جالب است بدانید هنوز همان سیستم لوله کشی مورد استفاده اهالی روستا قرار می گیرد.

واش به واش: یعنی تقسیم زمین. این اصطلاح به صورت زبانی و بر پایه اعتماد متقابل صورت می گرفت؛ بدون هیچ متراژ و سند و پلاک زمین. البته هنوز هم اهالی روستا به این روش به یکدیگر اعتماد می کنند.

چمتا کش: به کسی در شکار همراه شکارچیان بود و وظیفه حمل وسایل آنها و شکار را داشت و در آخر سهمی از گوشت شکار را می گرفت را چمتا کش می گفتند.

پلنگ تله: تله ای که با آن در گذشته پلنگ دزد (پلنگ حمله کننده به دام) را به دام می انداختند. شوکا و خوک از جمله شکارهایی هستند که پلنگ دنبالشان است. این اصطلاح حالا برای نشان دادن نهایت مکری که برای دشمن و گرفتن دزد به کار برده می شود کاربرد دارد.

دله گیری: 50 الی 60 سال قبل دلالان و سودجویان پوست سمور به این روستا وارد شدند و با پرداخت مبلغ قابل توجه مردم تشویق کردند که سمور شکار کنند. برخی از کشاورزان زیارت چون کشاورزی کفاف زندگیشان را نمی داد حاضر به دله گیری شدند و پول زیادی هم گرفتند. حالا دله گیری اصطلاحی است که وقتی کاری مقرون به صرفه نباشد و منجر به قبول یک شغل پَست و مقطعی و پردرآمد شود آن را ادا می کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارتReviewed by Yeganeh on May 16Rating: 3.0فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارتاگر مایلید که با فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارت و جاذبه های روستا زیارت گرگان آشنا شوید، اول تور تور ارزان گلستان را که شامل تور گرگان نیز می شود را پیشنهاد می کند. در تور گلستان با جاذبه های طبیعی بسیاری آشنا خواهید شد.

اگر مایلید که با فرهنگ و آداب و رسوم روستای زیارت و جاذبه های روستا زیارت گرگان آشنا شوید، اول تور تور ارزان گلستان را که شامل تور گرگان نیز می شود را پیشنهاد می کند. در تور گلستان با جاذبه های طبیعی بسیاری آشنا خواهید شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی