صنایع دستی کرمانشاه (قسمت 2)

صنایع دستی کرمانشاه (قسمت 2)

تور کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه:

(قسمت 2)

پرده بافی:

در قسمت اول از موج بافی گفتیم، عشایر و روستاییان کرمانشاه با استفاده از دستگاه های موج بافی، پرده هایی از جنس نخ نیز تولید می کنند. این هنر ازجمله صنایع دستی قدیمی کرمانشاه بشمار می رود. اگر دوست دارید از این دست بافته های زیبا تهیه کنید خیلی راحت با پرس و جو از اهالی کرمانشاه می توانید نساجی هایی را که این محصولات را تولید می کنند پیدا کنید.

قالی بافی:

قالی بافی از جمله هنرهای دستی دیرینه ایرانیست که اغلب شهرهای ایران با طرح های منحصربفرد خود آثاری زیبا خلق می کنند. بانوان هنرمند کرمانشاه نیز در مناطق روستایی و عشایری قالی هایی فوق العاده و بی نظیری با طرح ها و نقوش زیبای بومی می بافند، از این محصولات هم امرار معاش می کنند و هم خود مصرف می کنند. قالی های کرمانشاه پرز بلند هستند. جالب است بدانید در کرمانشاه به این فرش ها قالی پرگوشت  می گویند. این قالی ها با نخ پشم هایی با رنگ های گیاهی بر روی دارهای عمودی بافته می شوند.

قالی بافان هنرمند کرمانشاهی به جای واژه نقش از واژه "گل" استفاده می کنند، بنابراین با شنیدن این واژه خیلی تعجب نکنید.

نقش " بازو بندي" نقشی بومی است که بخش بزرگی از بازار فرش کرمانشاه را به خود اختصاص داده و محبوبیت زیادی هم دارد.

نقشه دار گل، بازوبندي سماوري، عبداللهي، اكبرآبادي، حسين آبادي، كيوناني (تخت جمشید یا خانم باف) از جمله نقوش و طرح های زیبایی هستند که در قالی های کرمانشاهی خواهید دید. نشق های یاد شده خود از مجموعه ای نقش های بسیار ریزتر بوجود می آیند، که به آن ها خرده نقش می گویند. برخی از این خرده نقش ها عبارتند از:

ماسي (به معني ماهي)، بال، ملوچك (گنجشك)، شال، پنجه، حوض، )، ماهي، چراغ، ماه، خرس، قلاب، بازوبند، دارگل، نان، ماه، سماور، مسجد، پنجره، بازو( وردنه)، گل مرواريد، گل زنگوله، گل جقه، پرچم، شمامه (دستنبو).

نقش های غیر بومی نیز در میان قالی های کرمانشاهی وجود دارند که متعلق به همسایه های این منطقه هستند. نقش هایی همچون: عشوند (متعلق به نهاوند)، جوزان ( متعلق به ملایر)، بُرچِلو (متعلق به اراک )، ماهی (بیجار) و ماهی درهم (کردستان).

گلیم بافی:

گلیم بافی از جمله صنایع دستی معروف کرمانشاست که توسط کارگاه های خانگی و بیشتر در هرسین کرمانشاه تولید و عرضه می شود.

چشمه نظامی، و‎ ‎نقوش درخت و لانه گنجشک، مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی، عمودی‎، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله نقش های معروفی هستند که در گلیم های کرمانشاهی دیده می شود.

جاجیم بافی:

جاجیم دست بافته ای پشمی است و به عنوان بالاپوشی گرم مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این محصول در خانواده های عشایری و روستایی بافته و مورد استفاده قرار می گیرد. جاجیم شباهت زیادی به گلیم دارد. تفاوتشان در این است که جاجیم در چهارتخته بافته می شود و بعد چهار تخته را به یکدیگر وصل می کنند. جاجیم در کرمانشاه و بخصوص خانواده های روستایی به عنوان جهیزیه به عروسان داده می شود. اورامانات و ثلاث مرغوبترین جاجیم کرمانشاه را تولید می کنند.

صنایع دستی کرمانشاه (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Oct 12Rating: 3.0صنایع دستی کرمانشاه قسمت دومدر تور کرمانشاه دیدن جاذبه های کرمانشاه و صنایع دستی کرمانشاه بخش هایی از برنامه تفریحی شما خواهند بود. اول تور به شما می گوید که چطور تور ارزان کرمانشاه را تجربه کنید.

در تور کرمانشاه دیدن جاذبه های کرمانشاه و صنایع دستی کرمانشاه بخش هایی از برنامه تفریحی شما خواهند بود. اول تور به شما می گوید که چطور تور ارزان کرمانشاه را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی