صنایع دستی سیستان و بلوچستان (قسمت 1)

صنایع دستی سیستان و بلوچستان (قسمت 1)

تور سیستان و بلوچستان

صنایع سیستان و بلوچستان

صنایع دستی سیستان و بلوچستان:

(قسمت 1)

اگر به استان زیبای سیستان و بولچستان سفر می کنید، حتما هنگام بازگشت دوست دارید که محصولی از این شهر را به عنوان یادگار و یا سوغات با خود ببرید. بنابراین خوب است که با برخی از صنایع دستی این دیار آشنا شوید:

دودنی بافی:

سیستان و بلوچستان از جمله استان های ایران است که هنرهای دستی زیادی دارد و در این زمینه نیز از قدمت بالایی برخوردار است. دودنی بافی هم یکی از صنایع معروف و هنرهای تاریخی این دیار بشمار می رود که اغلب اهالی این شهر از آن برای تزئین و زیباتر جلوه دادن منازلشان و بعضی اوقات نیز به عنوان دفع چشم زخم استفاده می کردند. ولی امروزه دیگر دودنی بافی رونق گذشته را ندارد و کم کم این هنر فاخر در حال فاموش شدن است.

دودنی بافی هنر ساختن تورهای تزئینی است که با گیاه علفی با برگ های ساده منقسم و گلهای زرد متمایل به سفید که در اکثر نقاط استان می رویند، تهیه می شود، در قدیم خیلی از اهالی این شهر از طریق بافت دودنی امرار معاش می کردند.

قالی بافی:

قالی و گلیم را هم میشناسیم و به اکثر شهرهای ایران که سفر کنیم می توانیم این دو محصول را در آن ها ببینیم. بانوان بلوچی نیز در زمینه بافت گلیم و قالی بسیار مهارت دارند و در زمان فراغت خود قالیچه و گلیم می بافند. قالی بافی این استان از تاریخی طولانی برخوردار است و هنری دیرینه از این شهر بشمار می رود. فرش سیستانی شهرت زیادی دارد و به لحاظ مبنای تاریخی به 3 دسته تقسیم می شود:

نوع تاریخی یا كهن، این نوع قالی تا شروع قرن چهاردهم هجری (بیستم میلادی) بافته می شد.

نوع میانه، از اواخر قرن سیزدهم هجری (نوزدهم میلادی) رونق یافت و هنوز جایگاه خود را حفظ کرده.

نوع نو، حالا از رواج بیشتر برخوردار است.

گلیم بافی:

گليم بافى صنایع دستی دیگر این استان بشمار می رود. گلیم بافی بیشتر در میان عشایر، طوایف بلوچ و بلوچ های ساکن سیستان رونق دارد. عشایر برای تهیه گلیم، از پشم دام های خود استفاده می کنند. رنگ های تیره، با زمینه قرمز تیره، قهوه ای، آبی سیر و شتری و رنگ های روشن سبز، زرد، قرمز، کرم و سفید بیشتر در گلیم های سیستانی دیده می شوند. راه راه و طرح های هندسی نیز نقوش این گلیم ها را در برمیگیرند. نوع گلیم سیستانی و بلوچی متفاوت است و تفاوتشان نیز در نحوه برپایی دستگاه گلیم است.

گلیم می تواند سوغاتی عالی از این شهر باشد که در ابعاد متفاوت عرضه می شود. می توانید گلیم سیستان را در انواع متفاوت چادر شب، کناره، سجاده، جوال و ... تهیه کنید.

چادر بافى:

این هنر و صنعت دستی بی نظیر در میان عشایر و کوچ نشینان رونق زیادی دارد. چادرنشینان، از این چادرها برای مستحکم کردن محل اقامتشان استفاده می کنند. آن ها این چادرها را از موی بز تهیه می کنند. برای تهیه چادر از دار قالی استفاده می کنند.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jul 9Rating: 3.0صنایع دستی سیستان و بلوچستان قسمت اولاگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و جاذبه های سیستان و بلوچستان را ببینید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

اگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و جاذبه های سیستان و بلوچستان را ببینید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی