جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

در استان کرمانشاه حدود سه هزار بنا و اثر تاریخی وجود دارد ، که تعداد ۷۱۶ اثر آن در آثار ملی و یک اثر آن در اثر جهانی به ثبت رسیده است.

در تمامی مناطق استان کرمانشاه آثارهای با ارزشی به چشم می خورد.

همه جاذبه های گردشگری کرمانشاه گردشگران فراوانی را به خود دیده است و گردشگران ایرانی و خارجی فراوانی به این استان سفر نموده اند.

در ادامه به بخشی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه خواهیم پرداخت.

طاق بستان

این بنا که جز معروف ‌ترین بناهای توریستی در کرمانشاه می باشد ، مجموعه‌ ای از سنگ نگاره‌ ها و همچنین سنگ نوشته ‌هایی در دوره‌‌ ساسانی است.

طاق بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار گرفته است. این بنا ارزش هنری و تاریخی فراوانی نیز دارد که شامل مجموعه دو طاق بزرگ ، کوچک و چندین سنگ نوشته می باشد.

وجود کوه و همچنین چشمه در این بنا ، آن را به مکانی زیبا تبدیل نموده که از زمان ‌های گذشته تا امروز مورد توجه گردشگران بوده است.

طاق بستان در ۱۵ دی‌ سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه گردشگری کرمانشاه

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

سرآب نیلوفر

سرآب نیلوفر دریاچه کوچکی در بیست کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است. دریاچه سرآب نیلوفر شامل گل ‌های نیلوفر آبی می باشد که در فصل تابستان غنچه و برگ‌ های آن سر از آب بیرون می آورد و بخش فراوانی از آن را خواهند پوشاند.

در اطراف سرآب نیلوفر مجموعه های رفاهی گردشگری ساخته شده است. این دریاچه 55 اثر طبیعی ملی می باشد که در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

بیستون

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کرمانشاه مجموعه‌ی تاریخی بیستون می باشد که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه ، جنوب غربی شهر بیستون و در کوهی به همین اسم در جاده همدان به کرمانشاه واقع گردیده است.

قداست کوه بیستون ، شرایط عالی آب و هوایی و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر های مهمی از جمله جاده ابریشم ، موجب شده است تا پادشاهان و فرمانروایان بسیاری به این منطقه توجه خاصی داشته باشند. آثار فراوانی در دل و دامنه‌ این کوه به یادگار باقی مانده است.

این مجموعه تاریخی ، فرهنگی و طبیعی ۲۸ اثر ثبت شده ملی در خود دارد که در حریم آن بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی گردیده است.

کتیبه و همچنین نقش برجسته‌ داریوش نیز در سال ۱۳۸۵ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این اثر مربوط به دوره هخامنشیان می باشد.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی

این تکیه در بافت قدیمی شهر کرمانشاه و در محله فیض ‌آباد قرار گرفته است. تکیه بیگلر بیگی در زمان قاجار بنا شده است. در این تکیه آیینه‌ کاری زیبایی کار شده است که بسیار چشم نواز می باشد.

در قسمت غربی حیاط این تکیه ، تالار آیینه ‌کاری بزرگی بنا گردیده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزیینات زیبا و همچنین کتیبه ‌هایی که مربوط به دوران مظفرالدین شاه می باشد تزیین شده است.

در دو طرف دیگر این تالار ، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی قرار دارد. این تکیه به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه ، پذیرای بازدید کنندگان و علاقه‌ مندان به این هنر می باشد. همچنین اسناد قدیمی مربوط به خانواده بیگلر بیگی نیز در این موزه به معرض عموم قرار گرفته است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا یکی از بزرگترین بناهای سنگی در ایران می باشد که در شهر کنگاور کرمانشاه قرار گرفته است. آناهیتا فرشته و همچنین نگهبان آب ، فراوانی و زیبایی بوده است که ایرانیان درجه ارزشمندی را برای او قائل بوده‌ اند.

این معبد پرستشگاهی می باشد که مانند دیگر بناهایی که در بلندی ساخته شده ‌اند ، برگرفته از روش سکوسازی می باشد. بر فراز این بنای تاریخی ، ردیفی از ستون ‌های سنگی وجود دارد. ستون های بنا گردیده در این قسمت ۵۴/۲ متر می باشند. معبد آناهیتا به زمان اشکانی و یا ساسانی بر می گردد.

طاق گرا

طاق گرا و یا طاق شیرین در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب ، در گردنه پاتاق قرار گرفته است. بنای این تاق ، فضای ایوان مانندی می باشد که به صورت کامل از بلوک ‌های سنگی بنا گردیده است و به صورت مکعب مستطیل تراش داده اند. دیوارهای داخلی با نقاشی هندسی شکل ترسیم شده ‌اند.

در خصوص زمان ساخت و قدمت این طاق گرا اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد ، ولی بعضی از کارشناسان آن را به دوره اشکانی یا ساسانی نسبت می‌ دهند.

از سوی دیگر مدارک باستان ‌شناسی نشان می ‌دهند که احتمالا بنا متعلق به اواخر دوره ساسانی و هنگام حکومت خسرو دوم می باشد.

کارکرد این بنا تاکنون مشخص نگردیده است ، ولی کارکردهای مختلفی برای آن بیان گردیده که شامل مواردی همچون: یادگار احداث راه کاروان ‌رو، توقف ‌گاه موکب شاهنشاهی ، اریکه سلطنتی ، پاسگاه مرزی و بنای یاد بودی از پیروزی می باشد.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه

این غار در استان کرمانشاه و در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و همچنین ۲۵ کیلومتری شهر پاوه قرار گرفته است. غار قوری قلعه در دامنه رشته کوه شاهو و در داخل کانی‌ های آهکی ایجاد گردیده و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا در حدود ۱۲۰۰ متر می باشد.

این غار از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول که در حدود ۵۰۰ متر طول دارد ، از 2 تالار و همچنین دالان ‌های رابط بین آن‌ ها تشکیل شده است. نورپردازی از زوایای متفاوت آن را به مکانی چشم نواز جهت گردشگری تبدیل نموده است.

قسمت دوم که با دری آهنی از بخش توریستی جدا می باشد. این قسمت از غار موانع طبیعی فراوانی دارد و به همین علت ، تنها کوهنوردانی که مجهز می باشند ، خواهند توانست از این قسمت غار عبور و بازدید نمایند. زیباترین پدیده‌ های غارسنگی در این بخش از غار قرار گرفته است که طول این قسمت چندین برابر طول قسمت توریستی می باشد.

 

جاذبه های گردشگری کرمانشاهReviewed by تور داخلی on Aug 21Rating: 4.0جاذبه های گردشگری کرمانشاه، سرآب نیلوفرجاذبه های گردشگری کرمانشاه، سرآب نیلوفر، غار قوری قلعه

برای اطلاع از جاذبه های گردشگری کرمانشاه این مقاله را دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی