غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 2)

غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 2)

تور گلستان

غذاهای گلستان

غذاهای معروف استان گلستان:

(قسمت 2)

ماش پلو:

ماش پلو دیگر غذای پلویی و یا پلو مخلوط گلستانی محسوب می شود که بسیار نیز طرفدار دارد مثل عدس پلو. برای تهیه ماش پلو به موادی همچون ماش، برنج، گوشت چرخ کرده، زعفران، پیاز، روغن زیتون، نمک و روغن نیاز است.

این پلو را گلستانی ها به شیوه ای متفاوت و خاص استان گلستان خود تهیه می کنند، بعضی از گلستانی ها در این پلو گوشت نمی ریزند و گروهی نیز بسیار به گوشت علاقه دارند بنابراین گوشت غذا را بیشتر می کنند. اسید فولیک و پتاسیمی که در ماش وجود دارد خواص این غذا را بیشتز می کند. مصرف ماش برای کاهش دادن کلسترول، قند خون، کم خونی و جلوگیری از سرطان سینه بسیار مفید است. در کنار ماش پلو معمولا آبگوشت، سالاد و سبزی خوردن نیز قرار می گیرد.

بوروک:

غذایی که شاید در خیلی از استان های دیگر نیز مردم طبخ کنند و بیشتر به عنوان میان وعده میل کننده. ولی در ماه رمضان بوروک بر سر سفره های مردم گلستان پای ثابت است و اغلب سعی می کنند این خوراکی بسیار خوشمزه را تهیه کنند. این غذا در گلستان به عنوان یک غذای اصلی بر سر سفره قرار می گیرد. گول بوروک (بوروک با گوشت)، بوروک اسفناج و قاتقلی بوروک از جمله انواع بوروک هستند که در گلستان طبخ می شوند.

ماش پتی خارش:

ماش پتی خارش یا همان خورشت ماش دیگر غذایی است که گلستانی ها برای تهیه اش از ماش استفاده می کنند. خورشتی بسیار مقوی که از اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج  و ماش تهیه می شود. ماش پتی خارش غالبا همراه با پلو و کوکوی سیب زمینی سرو و میل می شود. توصیه می کنیم حتما یکبار از این خورشت لذیذ امتحان کنید تا نظرتان درمورد ماش عوض شود.

کئی ترشک:

ترکیب موادی همچون کدو، سیر، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه غذایی ساده اما بسیار لذیذ را بوجود می آورد که کئی ترشک یا کدو ترش نام می گیرد. برخی دوست دارند گوجه نیز به این ترکیب اضافه کنند. گاهی زمان سرو بر روی این غذای خوشمزه آب نارنج هم می ریزند.

ترچين:

فقط کافیست که رنگ و لعاب این غذا را ببینید و حسابی وسوسه شوید که طعم و مزه فوق العاده آن را نیز بچشید. این غذا خیلی غریب نیست تنها در گلستان به ته چین، ترچین می گویند. در استان گلستان ته چین های متنوعی طبخ می شود که از جمله آن ها می توان به: بادمجان ته چين،گوشت ته چين ،لوبيا ته چين و... اشاره کرد که هریک طعم و مزه فوق العاده خود را دارند.

ترچلو:

ترچلو بخشی از گوشت گوساله است که به زبان ترکی به آن قارون آتی گفته می شود؛ گوشت شکم گوساله که به دنده های آن نزدیک است. برای تهیه ترچلو ابتدا گوشت را با پیاز نگینی می پزند و بعد مواد را داخل برنج آبکش شده می ریزند و اجازه می دهند تا دم بکشد. آب گوشت هنگام سرو پلو کنارش گذاشته می شود.

بورانی ها:

گلستان انواع متنوعی از بورانی ها را نیز دارد. محبوب ترین بورانی در گلستان کئی بورانی (بورانی کدو) و ابناق بورانی (بورانی اسفناج) است. به کدو و اسفناجش فکر نکنید، یکبار بچشید تا طرفدارشان شوید.

غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 24Rating: 3.0غذاهای معروف استان گلستان قسمت دوماگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

اگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی