غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 3)

غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 3)

تور گلستان

غذاهای معروف گلستان

غذاهای معروف استان گلستان:

(قسمت 3)

فرهنگ غذایی استان گلستان:

استان گلستان یکی دیگر از شهرهای غنی به لحاظ فرهنگ غذایی است و اگر از عادات غذایی این مردمان اطلاعاتی داشته باشید می دانید که همواره سفره های رنگینی دارند. ترکمن ها نیز یکی از اقوام پر جمعیت این استان هستند. ترکمن ها آداب خاص خود را برای غذا خوردن دارند. آن برای صرف غذا بر روی سفره ای به نام ثاچاق می نشینند. و با گفتن «بسم الله» غذا خوردن را آغاز می کنند. بعد از غذا نیز بزرگ خانواده آیاتی از قرآن کریم را تلاوت می کند و اعضای خانواده به نشانه شکر "آمین" می گویند. در مراسمی همچون سوگواری، جشن ها و اعیاد مذهبی روحانی محل انجام این کار را برعهده دارد.

سفره های مردم گلستانی بسیار رنگین است و اکثر غذاهایشان طعم ترش دارد. انار ترشی، آب نارنج، آبغوره، هلی ترشی، آبلیمو، رب گوجه، انار تیم و ... از جمله چاشنی ترش در غذاهای گلستانی است و سیر سركه، بانجام سركه و یارم مسی نیز دیگر ترشی های گلستانی هستند.

به مربا (مربای به)، س مربا (مربای سیب)، گرز مربا (مربای هویچ)، بهار مربا (مربای بهار نارنج) و آلبالو مربا (مربای آلبالو) از جمله انواع مرباهای استان گلستان هستند که سفره های صبحانه مردم این دیار را خوش رنگ و بو می کنند.

در گلستان حلواهایی بسیار لذیذ نیز توسط خانم های خانه دار تهیه می شود که از جمله آنها می توان به جز حلوا (حلوا گردویی)، آرد حلوا و اماچ حلوا اشاره کرد. معمولا حلوا را برای اعیاد و مناسبت های خاص همچون عروسی و ماه رمضان تهیه می کنند.

اوکشی پلا و دمپختی پلا:

شاید اوکشی برای شما ناملموس باشد اما در گلستان به پلوی آبکش شده اوکشی پلا می گویند. در گلستان و برای پلوهای کته و دمپختی اصطلاح دمپختی پلا را بکار میبرند.

ترشی پلا:

علاقمندان به غذاهای ترش عاشق این غذا می شوند. ترشی پلا، پلویی بسیار لذیذ و خوشمزه است که با رب انار، آلوچه یا گوجه تهیه می شود. البته این پلو مواد دیگری همچون لوبیا، عدس، نخود، پیاز، دانه های انار، روغن، نمک و زردچوبه دارد که بدون آن ها این غذا مزه فوق العاده خود را نخواهد داشت.

نخود پلو با کشمش:

نخود پلو با کشمش یکی دیگر از پلوهای بسیار محبوب گلستانی بشمار می رود که از ترکیب موادی همچون: برنج، نخود، کشمش، رب انار ترش، مرغ یا گوشت، پیاز و نمک و فلفل و ادویه به دست می آید. همانظور که می دانید کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است و طبیعتا خواص این غذا را نیز بسیار افزایش می دهد.

کپور کله:

غذایی خاص علاقمندان غذاهای دریایی. کپور کله از غذاهای محلی شهر کردکوی بشمار می رود و برای تهیه اش به موادی چون ماهی کپور، سیر، جعفری، پیاز، نمک و زردچوبه و رب انار نیاز است.

بولامه:

علاقمندان به حلیم در گلستان نیز می توانند این خوراکی موردعلاقه خود را نوش جان کنند. توصیه می کنیم که حتما بولامه گلستان را امتحان کنید. بولامه را اغلب در هفتمین روز تولد نوزاد و با برگزاری جشنی زنانه طبخ می کنند. برای تهیه این حلیم زمان زیادی لازم است. یک روز قبل تر برنج را در آب خیس می کنند و بعد سرخ می کنند. برنج سرخ شده را هشت ساعت می جوشانند تا خمیر شود. به این خمیر برنجی مقداری شکر اضافه و میل می کنند.

غذاهای معروف استان گلستان (قسمت 3)Reviewed by Yeganeh on Jun 24Rating: 3.0غذاهای معروف استان گلستان قسمت سوماگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

اگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی