آش های معروف گلستان

آش های معروف گلستان

تور گلستان

غذاهای گلستان

آش های معروف گلستان:

سفره های مردم گلستانی بسیار رنگین است شامل انواع چاشنی های ترش، انواع مربا، حلوا و نان می شود.

ولی این ها تنها خوراکی ها و غذاهای خاص این خطه نیستند و انواع آش نیز در سفره های مردم گلستان جایگاه ویژه ای دارند. در ادامه به برخی از این آش های معروف و بسیار خوشمزه اشاره خواهیم کرد.

آش ها گلستانی:

همانطور که در ابتدا نیز گفتیم گلستان آش های متنوعی دارند که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

هلی آش:

هلی آش یا آش آلو از ترکیب برنج، نخود و لوبیا، سبزی، شکر، کمی کدو، گوجه سبز که به گویش گلستانی هلی گفته می شود و  پیاز داغ تهیه می شود و بسیار انرژی زا و مقویست. 

گوجه آش:

گوجه آش را با موادی چون گوشت، برنج، پیاز، گوجه فرنگی، نمک و فلفل طبخ می کنند. این آش از غذاهای سنتی همدان و تبریز نیز محسوب می شود.

آش ماست:

این آش بسیار خوشمزه در خیلی از استان های ایران طبخ می شود، اما به شیوه های متفاوت. در استان گلستان این آش را با ترکیبی از اسفناج، برگ سیر، گشنیز، جعفری، برنج، ماست محلی و نمک تهیه می کنند. آش ماست را می توانید گرم یا سرد میل کنید، گاهی این آش را با سیب زمینی سرخ شده، کدوسبز یا عدس نیز میل می کنند. بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد.

شیر آش:

همان شیربرنج است و برای تهیه اش تنها به شکر، شیر و برنج احتیاج دارید. 

ماش آش:

ماش آش یا آش ماش بسیار در گلستان محبوب است. این آش از ترکیبی شامل ماش، عدس، پیاز، گوشت چرخ کرده، جعفری و گشنیز، نمک و ادویه تهیه می شود.

گزینه آش:

تعجب نکنید گزینه در گویش گلستانی همان گزنه است که فواید دارویی زیادی نیز دارد بخصوص برای افراد دیابتی. این آش لذیذ را با موادی همچون آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، گزنه، سیر، ماست، نمک و زردچوبه تهیه می کنند.

اسبه آش:

اسبه آش یا اسپه شله آش محلی است که با انار ترش با روش های گوناگونی تهیه می شود. برنج، انار ترش، جعفری، شوید، اسفناج، گشنیز، نعنا خشک و شکر و نمک مواد مورد نیاز برای طبخ این آش هستند.

آش خمیر:

رشته آش، نخود، لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی، ماش، سبزی خورشتی یا آشی، نمک ، فلفل قرمز و سیاه، رب، گوشت یا قلم گوسفندی، کدو و ترشی آلوچه یا ترشی انار چیزهایی هستند که برای تهیه این آش بسیار معروف و تقریبا ترش گلستانی نیاز دارید.

دو آش:

همان آش دوغ است و از ترکیب برنج و سبزی: ساقه و برگ سبز سیر و اسفناج خرد شده، سیر خام ساییده شده، نعناع خشک و دوغ بدست می آید. طعم و مزه آن با آش دوغ آذری ها متفاوت است.

آش های معروف گلستانReviewed by Yeganeh on Jun 24Rating: 3.0آش های معروف گلستاناگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

اگر مایلید در یک تور داخلی و تور ارزان به گلستان سفر کنید در اول تور پیشنهادهای خوبی برای تور گلستان داریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی