غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 2)

غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 2)

تور کردستان

غذاهای کردستان

غذاهای محلی و سنتی کردستان:

(قسمت 2)

کتلت دیزی:

حتما برای اولین بار که اسم این غذا را بشنوید تعجب می کنید، که چه ارتباطی بین دیزی و کتلت وجود دارد. مواد این کتلت دقیقا مواد مورد استفاده در دیزی است. در کردستان مرسوم است که زمان طبخ دیزی، مواد دیزی را بیشتر می کنند. بعد از پخت مواد دیزی مقداری از آن را جدا می کنند برای تهیه کتلت. ابتدا باید نخود، گوشت گوسفندی و سیب زمینی در دیزی خوب بپزند، هنگام کوبیدن به این مواد پیاز، جعفری خشک، تخم مرغ و نمک نیز افزوده می شود. مواد تهیه شده را بسته به مصرف خود تقسیم بندی می کنند و باقی را داخل روغن داغ سرخ و سرو می کنند. مزه ای عالی دارد مثل شامی رشتی.

کوکوی ترگ خانه گان:

در کردستان به نوعی تره کوهی ترگ خانه گان می گویند. این گیاه در مناطق بخصوصی از کردستان می روید. البته آن را به نام کرفس آبی هم می شناسند. با این تره می توان نوعی کوکو تهیه کرد که خاص منطقه کردستان است. برای تهیه آن از تخم مرغ، آرد، پیاز و ادویه و ترگ خانه گان استفاده می کنند.

خورشت کنگر:

خورشتی پر از فواید دارویی که بسیار مقوی که خیلی هم خوشمزه است. خورشت کنگر یکی از غذاهای بسیار قدیمی کردستان است و محبوبیت زیادی هم دارد. گوشت گوسفندی یا گوساله، کنگر، لپه، پیاز، نعنا و جعفری خشک، رب گوجه فرنگی و ادویه محتویات این غذای اصیل کردیست.

برساق:

یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه و جذاب کردی بویژه برای کودکان. بِرساق یکی از نان های محلی کردستان است و در شهرستان بیجار گروس بیشتر طبخ می شود. شیر، شکر، تخم مرغ، آرد، روغن جامد، نمک و زردچوبه ترکیب خمیر نان برساق هستند. این نان برعکس خیلی از نان های تنوری باید سرخ شود مثل پیراشکی.

کالویج:

کالویج همان کله جوش است و در بیجار گروس طبخ می شود. کشک، لپه، کشمش، گردو، پیاز، روغن،زردچوبه، پودر آویشن و جعفری خشک موادی هستند که در کردستان برای تهیه کالویج استفاده می کنند.

غذاهای فراموش شده کردستان:

برخی خوراکی های کردی را امروز در کمتر آشپزخانه ای می توان دید، در واقع در حال فراموش شدن هستند. این غذاها عبارتند از:

* پلو کته یا شله ‌برنج که یکی از غذاهای بسیار قدیمی کردستان است و با گوشت طبخ می شود.

* ترخینه: غذایی حاوی ادویه، ترشی، برنج یا گندم.

* شله گنیم که با گندم خرد شده (مره‌که) و گوشت قورمه و کره طبخ می شود.

* هتیمچه: این غذا را با حبوبات، گوشت گوسفند و سبزى تهیه می کنند.

* شل کینه: آرد، شیر، تخم‌ مرغ و شکر مواد مورد نیاز این غذا هستند.

* شوروا: این غذا را در قدیم بیشتر تهیدستان از برنج، ارزن یا عدس آب ‌پز تهیه می کردند.

* گرماو: از بلغور (مره‌که) آب‌پز شده تهیه می شد.

* رشته‌ رون یا رشته روغن که با پختن رشته ی سرخ در دوغ بدست می آید.

* یک ‌آبه که با موادی چون برنج و قورمه و پیاز داغ بدست می آید.

* شلغم ترش یا شلغم باغى با ترکیب نخود، لوبیا، گردو و برگه زردآلو تهیه می شود.

کنگر ماست، کباب قارچ کوهی، کوفته برنجی یا دلمه کوفته شور و کنگر کوهى سایر غذاهاى بسیار قدیمی کردستان بشمار می روند.

غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jul 2Rating: 3.0غذاهای محلی و سنتی کردستان قسمت دوماگر مایلید در تور کردستان با غذاهای کردستان آشنا شوید و جاذبه های کردستان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان کردستان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور کردستان با غذاهای کردستان آشنا شوید و جاذبه های کردستان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان کردستان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی