غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 1)

غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 1)

تور کردستان

غذاهای کردستان

غذاهای محلی و سنتی کردستان:

(قسمت 1)

بریان کردی:

یکی از غذاهایی که زینت بخش جشن‌ها و مهمانی ها در کردستان است و بسیار لذیذ است. این غذا را معمولا دامداران‌، عشایر و شکارچیان‌ در مراسم ها و مناسبت های خاص طبخ می کنند. برای‌ تهیه‌ این بریان‌ کهره‌ ( بره‌ یا بزغاله‌ چند ماهه‌ ) ذبح شده را پوست می کنند و به چند قطعه‌ بزرگ‌ تقسیم کرده و به سیخ‌ دراز آهنی‌ یا چوبی‌ می‌کشند و سپس برروی‌ آتش‌، کباب‌ می ‌کنند. البته میتوان گوشت‌ شکار، کبک‌، تیهو و سایر پرندگان‌ شکاری‌ را هم جایگزین گوشت بره کرد.

رشته پلو:

رشته پلو غذایی است که تقریبا در تمام ایران مردم آن را طبخ می کنند ولی یکی از غذاهای سنتی کردستان بشمار می رود. رشته پلویی و برنج موادی هستند که برای تهیه این غذا استفاده می کنند. گاهی رشته پلو را بدون خورشت سرو می کنند و بعضی اوقات هم گوشت یا مرغ همراه آن سرو می شود. اگر در رشته پلو کردی کشمش دید تعجب نکنید، برخی مناطق کردستان استفاده از کشمش در رشته پلو را دوست دارند.

شیش کباب:

استان کردستان کبابی بسیار لذیذ و معروف دارد که با عنوان شیش کباب شناخته می شود. مردم این خطه برای تهیه شیش کباب از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده می کنند. ابتدا گوشت را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می خوابانند تا طعم دار شود. شیش کباب را در کردستان هم بصورت تابه ای و هم آتشی تهیه می کنند. گوجه فرنگی و جعفری نیز از جمله مواد این کباب است که هنگام سرو کنارش قرار می گیرد.

سوپ غازیاغی (قازیاغَه):

سبزی غازیاغی، رشته سوپ (ورمیشل)، روغن، سینه مرغ، پیاز، سیب زمینی و ادویه مواد این غذای خوشمزه هستند. گاهی برای اینکه این غذا چرب شود به آن بال مرغ هم اضافه می کنند. آب لیمو یا نارنج و ماست محلی نیز همراه سوپ غازیاغی سرو می شود.

خورشت گیلاخه:

گیلاخه یکی دیگر از گیاهان خودروی استان کردستان است. بنابراین کردها مثل سایر گیاهان کوهی برای این گیاه هم فکری کرده اند و با آن خورشتی لذیذ به نام خورشت گیلاخه تهیه می کنند. گیلاخه گیاهی دو قسمتی است همبرگ دارد و هم پیازچه. پیازچه ی گیلاخه منبع غنی فیبر است. گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز از جمله موادی هستند که برای تهیه خورشت گیلاخه استفاده می کنند.

مکش قالبی:

این غذا در ایلام نیز طبخ می شود، با ترکیبی از برنج، پیاز، زردچوبه، آلوبخارا و کشش پلویی.

گوشت برخیله:

گوشت برخیله یکی از غذاهای خاص منطقه بیجار است. این غذا با تره بهاری به اسم گوشت برخیله تهیه می شود. این گیاه سرشار از آهن و اسید فولیک است. گوشت برخیله، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، روغن و تخم مرغ مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند. البته استفاده از تخم مرغ بستگی به ذائقه دارد.

غذاهای محلی و سنتی کردستان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jul 2Rating: 3.0غذاهای محلی و سنتی کردستان قسمت اولاگر مایلید در تور کردستان با غذاهای کردستان آشنا شوید و جاذبه های کردستان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان کردستان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور کردستان با غذاهای کردستان آشنا شوید و جاذبه های کردستان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان کردستان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی