سوغات معروف قشم (قسمت 1)

سوغات معروف قشم (قسمت 1)

تور قشم

سوغات قشم

سوغات معروف قشم:

(قسمت 1)

گلیم و قالی:

خوشبختانه فرش و گلیم ایرانی از خطر فراموشی به خوبی جسته و همواره مشتریان و علاقمندان خاص خود را در ایران و حتی دنیا حفظ کرده و روز به روز نیز بر محبوبیت این دستبافته های زیبا افزوده می شود. بخصوص گلیم های ایرانی که شهره جهان هستند. این هنر در قشم نیز ریشه کرده. گلیم بافی خاص این منطقه نیست ولی با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، اهالی جزیره در کلاس های بافت گلیم و قالی شرکت کرده و سبب رواج این صنعت در قشم شده اند.

زنان قشم بوسیله این هنر، سجاده، خورجین و کیف دستی می بافند. عمده طرحی که استفاده می کنند لچک و ترنج است.

لنج سازی و تور بافی:

کشتی های کوچکی که در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند شناور هستند به لنج معروفند. لنج یعنی حرکت کردن با ناز چرا که این کشتی های کوچک بسیار آهسته حرکت می کنند انگار که ناز می کنند به همین دلیل به آن لنج می گویند.

قشم یکی از مناطق تولید عمده لنج و مشتقات آن بشمار می رود. لنج سازی کاری مردانه محسوب می شود و مسلما بانوان قشمی را مشغول ساختن کشتی نخواهید دید. نمی توان این محصول را به خانه برد اما به هرحال یکی از صنایع دستی معروف قشم بشمار می رود و تماشای آن از نزدیک خالی از لطف نیست. البته در بازار که گشتی بزنید می توانید کشتی های مینیاتوری مشابه این لنج ها را ببینید و خریداری کنید. در عوض آن لنج های بزرگ این ماکت های کوچک و زیبا را به یادگار ببرید.

 

علاوه بر لنج سازی، با به مردانی که تور ماهیگیری می بافند یا تولید گرگور تور فلزی است که برای ماهیگیری استفاده می شود نیز اشاره کرد. می توانید به کارگاه های توربافی بروید و مردان هنرمند و ماهر قشمی را از نزدیک در حال تور بافی ببینید.

لباس سنتی:

یکی از ویژگی هایی که سبب می شود گردشگران خارجی بسیار به ایران و سفر به آن توجه نشان دهند لباس و پوشاک سنتی ایران است. از گذشته ها رنگ های متنوع و زرق و برق لباس های زنانه قشمی توجه هرکسی را به خود جلب می کند. پیراهن های بسیار بلند، رنگارنگ با طرح های فوق العاده زیبا.

خیلی از گردشگران خارجی طالب این هستند که حتما لباس سنتی این منطقه را تهیه و به یادگار ببرند. بنابراین مردم قشم نیز از این فرصت استفاده کرده و محصولات خود را بصورت عمده در بازارهای عرضه می کنند.

برقع سازی:

برقع به نقابی اطلاق می شود که در جنوب و قشم روی صورت زنان می توان آن را مشاهده کرد. بانوان هرمزگانی خودشان در ساخت برقع تبهر دارند و نیازی نیست حتما آن را از بازار خریداری کنند. این نقاب علاوه بر جنبه حجاب نوعی زینت چشم نیز بشمار می رود.

سوغات معروف قشم (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Dec 13Rating: 3.0سوغات معروف قشم قسمت اولاگر مایلید در تور قشم جاذبه های قشم را ببنید و با سوغات قشم آشنا شوید. با دنبال کردن این مطلب می توانید تور ارزان قشم را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور قشم جاذبه های قشم را ببنید و با سوغات قشم آشنا شوید. با دنبال کردن این مطلب می توانید تور ارزان قشم را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی