غذاهای سنتی شیراز (انواع کوفته)

غذاهای سنتی شیراز (انواع کوفته)

تور شیراز

غذاهای شیراز

غذاهای سنتی شیراز (انواع کوفته):

کوفته سبزی شیرازی:

کوفته نیز همچون انواع پلو و آش دیگر غذایی است که در ایران و خیلی از شهرهای آن طبخ و تهیه می شود و انواع زیادی دارد. استان فارس و بخصوص شیراز هم چند نوع بسیار خوشمزه و متفاوت کوفته دارد که طبخشان را تنها بانوان هنرمند شیرازی بلدند. کوفته ظاهری یک شکل دارند ولی چیزی که کوفته های شیرازی را متمایز می کند مزه فوق العاده آنهاست.

کوفته سبزی شیرازی تقریبا می توان گفت یکی از محبوب ترین کوفته های شیراز بشمار می رود. برای طبخ و تهیه این غذا از نخود، سبزی، گوشت و برنج و کشمش استفاده می کنند.

تهیه این نوع کوفته کمی زمانبر است ولی ارزشش را دارد.  برای تهیه این کوفته شیرازی ها نخود و برنج را یک روز کامل خیس می کنند تا روز بعد کوفته ای عالی را آماده و نوش جان کنند. گوشت، برنج، نخود و سبزی ها را یکجا چرخ می کنند و سپس پیاز داغ و کشمش را میان این مواد قرار داده و گرد می کنند. سپس به آب جوش انتقال می دهند تا خوب پخته شود.

جالب است بدانید این کوفته به تعداد اسم دارد. قدیم رسم بود که به کوفته اول سنگ می نامیدند و کوفته های دیگر را به نام دختران خانواده به آب می انداختند.

کوفته گشنیز شیرازی:

کوفته گشنیز، را با ترکیب گشنیز، تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی ، گوجه فرنگی، برنج و.. تهیه می کنند.

این کوفته کاملا برخلاف تصور مزه اش با کوفته سبزی متفاوت است و گشنیز اصلی ترین مواد آن را شکل می دهد که در چند مرحله وارد مواد یاد شده می شود. وقتی مواد خوب ورز داده شدند از آن به اندازه یک نارنگی برمیدارند و در روغن سرخ می کنند، مقداری از مواد یاد شده را داخل آب جوش می ریزند و کوفته های سرخ شده را هم اضافه می کنند تا بپزند و جا بیافتند.

اگر دوست دارید بهترین نوع این غذا را میل کنید حتما در شیراز آن را تجربه کنید چراکه شیرازی ها در طبخ آن مهارت زیادی دارند.

حلیم بادمجان:

غذایی که با وجود قدیمی بودن هنوز بسیار پرطرفدار است و خیلی وقت ها به عنوان پیش غذا زینت بخش سفره های ایرانی است. حلیم بادمجان در واقع از غذاهای سنتی شیراز به شمار می رود و با گوشت، لوبیاسفید، بادمجان، گردو، نعنا داغ، پیازداغ و کشک تهیه می شود.

کوفته هلو شیرازی:

دیگر کوفته ی سنتی و مخصوص شهر شیراز کوفته هلو است. این کوفته به خاطر ظاهر و اندازه اش به این نام شهره شده.

برای تهیه کوفته هلو شیرازی از گوشت، تخم مرغ، آرد نخودچی، هویج، کشمش ، گرد، پیاز داغ و آلو بخارا استفاده می کنند. ابتدا پیاز و گوشت و هویج را ورز داده و سپس داخل آن گردو، آلوبخارا و کشمش قرار می دهند و کوفته را گرد می کنند در اندازه ای در حد یک هلو. از ماده ای که برای کوفته  آماده می کنند مقداری در آب جوش ریخته و کوفته ها را به آب اضافه می کنند تا جا بیافتند. برای تزیین این غذا برخی از نعنا داغ استفاده می کنند.

غذاهای سنتی شیراز (انواع کوفته)Reviewed by Yeganeh on May 17Rating: 3.0غذاهای سنتی شیراز انواع کوفتهاگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با غذاهای شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با غذاهای شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی