صنایع دستی شیراز (قسمت 3)

صنایع دستی شیراز (قسمت 3)

تور شیراز

صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شیراز:

(قسمت 3)

گلیم بافی:

گلیم شیراز از جمله صنایعی است که در این شهر با استقبال زیادی روبرو شده و بازار خوبی در این شهر به خود اختصاص داده. این دست بافته های زیبا را با استفاده از نخ ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی می بافند.

گلیم را در سایزهای متفاوت و رنگ های بسیار متنوع تولید عرضه می کنند و می تواند سوغاتی عالی از شیراز باشد.  جالب است بدانید این دست بافته هیچگونه حساسیتی بوجود نمی آورد چراکه نخ های پشمی آن با رنگ های گیاهی بدست آمده اند.

رند:

رند یا سوزنی نام یکی از گلیم های معروف فارس است. گلیمی ریز بافت و ظریف هنر دست عشایر قشقایی. این گلیم را بر روی دار افقی می بافند. معمولا برای جذاب کردن این زیر انداز از رنگ های تیره و روشن استفاده می کنند.

گبه:

گبه زیراندازی شبیه به قالی است با این تفاوت که بسیار کوچک است. گـبه یا قالیچه خرسک، از جمله صنایع دستی شیراز بشمار می رود و هنر دست عشایر خوش ذوق و هنرمند قشقایی است.

این محصول بافت نرم تری نسبت به گلیم دارد، پرزهایش بلند تر و پودهای بیشتری نیز در بافت آن بکار می رود.

نمدمالی:

زیراندازی گرم و جذب کننده رطوبت که ظاهری ساده دارد و با استفاده از موی شتر، بز یا گوسفند تهیه می شود. با اینکه نمد خیلی ظاهر ساده ای دارد ولی برای تهیه آن زمان زیادی لازم است چرا که این زیر محصول بدون هیچگونه تار و پودی تهیه می شود و فقط باید پشم ها در هم بروند و بهم بچسبند. بنابراین ساخت نمد نیازمند دستان توانمند مردان است که هنرمندان شیرازی نیز بسیار در این کار مهارت دارند.

نمدمالی کاری بسیار زمان بر و طاقت فرساست و نمدمال باید از بنیه و انرژی زیادی برخوردار باشد تا بتواند زیراندازی خوب و باکیفیت تهیه کند.

نقوش نمد را با استفاده از پشم های رنگی روی یک پارچه کرباس خلق می کنند و بعد پشم حلاجی شده را بر رویش می ریزند و پارچه را می پیچند و با رطوبت و فشار آن ها را به یکدیگر میچسبانند و نمد بدست می آید.

آینه کاری:

با ورود اسلام به ایران و گسترش ساخت مساجد و بقاع استفاده از آینه و مزین کردن دیوارها و درها به هنر آینه کاری نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت. از جمله آینه کاری های معروف شیراز می توان به شاهچراغ شیراز اشاره کرد که زیبایی و جلوه اش برای لحظاتی نگاه ها را به خود خیره می کند. در این هنر آینه را در قطعات مشخص برش می زنند و بر روی سطح کار نصب می کنند.

قالی شیراز:

صنایع دستی شیراز را فقط محدود به بازارهایش تصور نکنید چراکه هنرمندان این شهر در روستاها هم بسیار هستند. روستاییان و عشایر فارس قالی های زیبا و دیدنی از الیاف پنبه یا پشم و گاه ابریشم می بافند، که بسیار هم شهرت دارد. قالی های فوق العاده زیبا که با دیدنشان شک می کنید که کار دست و ساخته نقوش ذهنی روستاییان باشد.

قالی های شیراز به دو دسته تقسیم می شوند؛ قالی های دارای نقوش تجریدی و خیالی که عشایر در خلق آن ها تبهر زیادی دارند و قالی های دارای نقوش هندسی و متقارن. لاکی، صورتی، سرخابی، ارغوانی، قهوه ای، سفید، دوغی، طلایی، آبی، سرمه ای، انواع سبز و زرد از جمله پرکاربردترین رنگ ها در قالی های شیراز هستند.

صنایع دستی شیراز (قسمت 3)Reviewed by Yeganeh on May 17Rating: 3.0صنایع دستی شیراز قسمت سوماگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با صنایع دستی شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با صنایع دستی شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی