صنایع دستی شیراز (قسمت 2)

صنایع دستی شیراز (قسمت 2)

تور شیراز

صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شیراز:

(قسمت 2)

مینیاتور:

مینیاتور، معمولا برای معرفی هنرها و صنایع کوچک به کار می رود و نشان می دهد که در آن هنرمند تا چه اندازه باید ظرافت و خلاقیت داشته باشد. در ایران مینیاتور معرف نوعی نقاشی است که قدمتی طولانی دارد و از ارزش زیادی برخوردار است.

واژه مینیاتور برگرفته از کلمه ی فرانسوی "مينی موم ناتورال" است و در دوره قاجار وارد ادبیات ایران شده.

منبت کاری:

به حکاکی و ایجاد اشکال به صورت کنده کاری هنر منبت کاری می گویند. منت کاری در ایران از قدمتی تاریخی برخوردار است و از صنایع دستی مهم ایران و بویژه شیراز بشمار می رود. همچون معرق در این صنعت نیز هنرمند باید بسیار صبر و حوصله به خرج دهد وگرنه منت خوبی بدست نمی آورد. در این کار استادکار طرح و نقشی دقیق را باید بدون نقص و ناهماهنگی بر روی چوب پیاده کند.

منبت از کلمه ی "نبات" گرفته شده است، به این علت که از نقش و گل و گیاه در این هنر بسیار استفاده می شود، در طرح های این صنعت نیز به خوبی پیداست که همیشه گیاهی در حال روییدن و گل دادن است.

مینا کاری:

دیگر صنایع معروف شیراز مینا کاری است. این هنر را حالا بیشتر بر روی ظروف مسی می توان مشاهده کرد. 

در این هنر با اکسید کردن و حرارت دادن به فلزات رنگ های جذابی به آن ها می دهند و ظاهری جدید به ظروف میبخشند. جالب است بدانید که میناکاری، به هنری آزمایشگاهی معروف است. چرا که در این صنعت با استفاده از آتش، خطوط و نقش و نگاری زیبا بر روی ظرف ها خلق می کنند. جالب است بدانید که برای رنگ دادن به هر فلز باید از رنگی متفاوت استفاده کرد مثلا رنگ قرمز بر روی مس با حرارت دیدن رنگ سبز را بوجود می آورد.

مینا کاری هنر پنج هزار ساله است و در دوره صفویه به اوج خود رسیده. این هنر را علاوه بر شیراز در بازار اصفهان نیز می توانید پیدا کنید.

قلمزنی:

هنرمندان شیرازی علاوه بر چوب بر روی فلز نیز می توانند ذوق و خلاقیت و ظرافت عمل خود را نشان دهند، آن هم بوسیله هنر قلمزنی. در بازار شیراز که چرخی بزنید هنرمندان زبردستی را خواهید دید که با چکشی کوچک و ظریف ظرفی فلزی را با نقش و نگارهای زیبا جلوه می بخشند.

قلمزنی دیگر صنعت مهم شیراز بشمار می رود و در این زمینه هنرمندان بنام زیادی نیز دارد. این هنر نیز شاخه ای از فلزکاری است. معمولا از ظروف جنس طلا، مس، نقره و برنج برای قلمزنی استفاده می کنند.

شیشه گری:

در این صنعت استادکار با سيلکيکات های قليايی و ذوب آن ها در کوره ماده مذابی از شیشه تهیه می کنند و با استفاده از قالب یا دست به این مواد مذاب فرم می دهند و در نهایت ظروفی زیبا و ظریف می سازند. شیشه گری از جمله های هنرهای بسیار تاریخی ایران بشمار می رود و نمونه هایی از این هنر را می توان در مجموعه های تاریخی ایران دید.

حالا هنرمندان شیشه گر شیرازی با ذوق و هنر خود اشکال بسیار زیبایی را با شیشه خلق می کنند.

صنایع دستی شیراز (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on May 17Rating: 3.0صنایع دستی شیراز قسمت دوماگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با صنایع دستی شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور شیراز جاذبه های شیراز را ببینید و با صنایع دستی شیراز آشنا شوید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان شیراز را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی