غذاهای معروف زنجان (قسمت 1)

غذاهای معروف زنجان (قسمت 1)

تور زنجان

غذاهای زنجان

غذاهای معروف زنجان:

(قسمت 1)

زنجان از جمله شهرهای شمال غربی ایران است و آب و هوایی سردسیر دارد. استان زنجان نیز همچون سایر شهرهای ایران به لحاظ تنوع غذایی بسیار غنی است اما به مرور زمان خیلی از غذاهای این استان از یاد رفته. در حالی که اکثر غذاهای این خطه از ایران از مواد طبیعی تهیه می شوند و طبخ و مصرف آن ها بسیار مقوی بدن هستند و خیلی ها نیز خواص درمانی دارند. در این بخش با تعدادی از این غذاها آشنا خواهید شد:

کله جوش:

کله جوش را در خیلی از استان های ایران تهیه می کنند، با این تفاوت که در هر استان این غذا با دستوری متفاوت تهیه می شود. زنجانی ها در کله جوش گوشت و قارچ می ریزند. ابتدا گوشت و قارچ را با پیاز و سبزیجات تفت می دهند و بعد نخود و عدس را با آب مخلوط می کنند و اجازه می دهند بپزد. در آخر تخم مرغی را با ماست و کشک مخلوط و به کله جوشتان اضافه می کنند. کله جوش خوراک محبوب روزهای سرد زمستان است.

 

آش شیر:

دیگر آش خاص خطه زنجان که به شما خوردنش را پیشنهاد می کنیم. آش شیر را با ترکیبی از گندم و حبوبات و شیر و نخود طبخ و تهیه می کنند.

نخست حبوبات و گندم را می پزند و بعد شیر را می افزایند. وقتی آش حاضر شد آن را با کشمش و گردوی زیاد تزئین می کنند. کافیست یکبار این آش بی نظیر را میل کنید تا به آن علاقمند شوید.

آش ترش:

آش ترش یکی از غذاهای بسیار معروف زنجان است که علاوه بر طعم فوق العاده، ظاهری دلفریب نیز دارد و اشتهای هر کسی را بر می انگیزد. هر مواد خوراکی فکر کنید در این غذا هست؛ از حبوبات غنی از املاح و ویتامین ها هچون عدس و نخود و لوبیا گرفته تا سیب زمینی و هویج و انواع سبزی.

مواردی که اشاره کردیم تنها تعدادی از محتویات این آش هستند. سیر و آلوچه، سرکه و لبو، شکر و پیاز و جو پرک نیز در حین پخت به این غذا اضافه می شوند و آش ترش را به معجونی فوق العاده و انرژی زا تبدیل می کنند. خیلی ها دوست ندارند از لبو در این غذا استفاده کنند ولی وجود لبو در این آش به آن رنگ و بویی خاص میبخشد.

شش انداز:

خوراکی بسیار انرژی زا که تکه ای از فرهنگ و رسوم ایرانی را با خود دارد. این غذا اغلب شب چهارشنبه سوری تهیه می شود تا رنگ و بویی دیگر را به دورهمی های مردم زنجان ببخشد.

برای تهیه شش انداز، ابتدا خرما و گردو و کشمش را با پیاز می پزند و بعد تخم مرغ هایی که خوب هم خورده اند را به ماده یاد شده اضافه می کنند. گردو، کشمش و کمی شیره ی انگور نیز به عنوان تزئین به غذا در پایان طبخ اضافه می شود. خوراکی عالی و باستانی که شب چهارشنبه سوری سفره ها را رنگین می کند.

غذاهای معروف زنجان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jul 2Rating: 3.0غذاهای معروف زنجان قسمت اولاگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی