غذاهای معروف زنجان (قسمت 3)

غذاهای معروف زنجان (قسمت 3)

تور زنجان

غذاهای زنجان

غذاهای معروف زنجان:

(قسمت 3)

جغور بغور:

جغور بغور یا جغول بغول یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاها و یا خوراک های محلی و سنتی استان زنجان محسوب می شود. البته این غذا را تقریبا در هر شهری از ایران که باشید می توانید تهیه و میل کنید، چون طبخ راحت و سریعی دارد اکثرا می توانند این غذا را طبخ کنند ولی خوب بهترین نوع جغور بغور را در زنجان می توانید بچشید. جغور بغور از ترکیب موادی چون: جگر سیاه و سفید و پیاز و سیب زمینی تهیه می شود. خیلی ها به این غذا تنها نمک و فلفل و زردچوبه اضافه می کنند؛ برخی هم دوست دارند طعم ترشی به آن بدهند بنابراین رب انار هم به مواد آن اضافه می کنند.

با اینکه خوراکی گوشتیست ولی خیلی ها دوست دارند به عنوان صبحانه این خوراک را میل کنند. نزدیک صبح دکه ها و رستوران های زیادی را در زنجان خواهید دید که جغور بغور داغ عرضه می کنند.

بوغدا آشی:

بوغدا یعنی گندم و بوغدا آشی یعنی آش گندم. یکی از آش های فوق العاده خوشمزه استان زنجان که معمولا به عنوان خوراکی عصرانه سرو می شود، البته این آش روزهای سرد سال نیز به عنوان وعده شام طرفداران زیادی پیدا می کند. برای طبخ این آش اول حبوبات و گندم را خیس می دهند و در اواسط پختن این مواد در آب، اسفناج های درشت و تازه را با ادویه به آن اضافه می کنند.

این بسیار مقوی و سرشار از ویتامین ها و املاحی همچون A,B,C,E، کلسیم، پتاسیم، آهن و ید است، بنابراین غذایی خوب برای کودکان نیز بشمار می رود.

خورش آلوچه با مرغ:

خورش یا خورشت آلوچه با مرغ در گروه خوراک های اصیل زنجان قرار می گیرد. وجود آلو در این غذا طعم آن را فوق العاده می کند. خورش آلو را همراه برنج سرو می کنند، تا به وعده ای کامل تبدیل شود.

برای تهیه خورش آلو مرغ و پیاز را ابتدا خوب تفت می دهند و با مخلوط سرخ شده هویج و قیسی آلو مخلوط می کنند و رب را اضافه می کنند تا رنگ و طعم خوبی بگیرد. معمولا زنجانی ها برای تهیه خورش آلو از آلوی برغان استفاده می کنند که طعم و کیفیتی فوق العاده دارد و طعم غذا را بسیار لذیذتر می کند.

پیازو:

پیازو از جمله غذاهای بسیار قدیمی و تقریبا فراموش شده ایرانی است. خیلی ها حتی اسم این غذا را هم نشنیده اند، پیازو بسیار به اشکنه و آش شباهت دارد و مناسب روزهای زمستانی است. طعم عالی دارد و پیشنهاد می شود حتما یکبار هم که شده از این غذای کهن زنجانی بچشید.

در گذشته خانم های خانه در دورهمی های زمستانه با پیازو از میهمانان خود پذیرایی می کردند. این غذا با موادی چون پیاز، گردو، گوشت، گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگه ی زردآلو و سیب زمینی تهیه می شود. حالا کمتر خانواده ایرانی را خواهید دید که این غذا را هنوز هم طبخ کنند.

غذاهای معروف زنجان (قسمت 3)Reviewed by Yeganeh on Jul 2Rating: 3.0غذاهای معروف زنجان قسمت سوماگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی