غذاهای معروف زنجان (قسمت 2)

غذاهای معروف زنجان (قسمت 2)

تور زنجان

غذاهای زنجان

غذاهای معروف زنجان:

(قسمت 2)

زنجان در شمال غربی ایران واقع شده و طبیعیست که استانی سردسیر محسوب می شود، غذاهای سنتی و محلی زیادی با نام و اصالت استان زنجان وجود دارد که در کمال تاسف تعدادی از آن ها هم اکنون تقریبا به دست فراموشی سپرده شده اند. اکثر غذاهای زنجانی با موادی طبیعی و سالم تهیه می شوند که بومی همین استان هستند، بنابراین با طبع و ذائقه مردم زنجان هستند و مقوی جسم.

کشک بادمجان:

کمتر کسی می تواند بگوید که تا بحال اسم کشک بادمجان را نشنیده، اکثر مواقع هم با آوردن نام آن به یاد شهرهای شمالی خواهیم افتاد و تصور می کنیم که این غذا خاص این خطه است؛ در حالی که کشک بادمجان در استان زنجان با روش و دستور پختی خاص طبخ و تهیه می شود و مزه ای متمایز دارد.

در زنجان خانم ها بادمجان سرخ شده را با کشک ترکیب می کنند. بعد روی این مخلوط را با گوشت چرخ کرده، پیاز و سیری که جداگانه سرخ شده اند، پوشش می دهند. این غذا نعنا داغ و گردو  هم دارد که به عنوان تزئین بر روی این غذای لذیذ و معروف قرار می گیرند.

گردو، بادمجان و کشک سه ماده غذایی مقوی هستند که کشک بادمجان زنجان را به تغذیه ای کامل تبدیل می کنند بخصوص برای کودکان.

 

حلیم:

حتما از عزاداری های باشکوه مردمان زنجان باخبر هستید که در ایام محرم به چه صورت در سوگ امام شهید کربلا می نشینند. نذری پختن و نذری دادن نیز بخشی از رسوم این ایام عزیز در زنجان است. پخت حلیم در روزهای عزاداری حسینی از قدیم و الایام در زنجان رایج بوده و هست.

چند منطقه از ایران از یک دستور پخت حلیم بهره می برند؛ برای تهیه حلیم زنجان ابتدا گوشت و گندم را با آب و پیاز می پزند تا جایی که پس از کوبیده شدن کش بیاید. دارچین و شکر نیز همراه نان کنار این خوراکی لذیذ قرار می گیرد. البته برخی بنابر ذائقه دوست دارند بجای شکر نمک به حلیم اضافه کنند.

علم سلات:

غذای بسیار قدیمی زنجان که بیشتر آن را به عنوان یکی از غذاهای ابهر می شناسند. علم سلات را از گوشت، گندم، نخود، لوبیا، عدس، هویج، جغندر، فلفل، سیب زمینی، روغن، زردچوبه، زردآلو و آلوچه تهیه می کنند. ابتدا تمام این مواد را باهم می پختند، سپس داخل خمره ای سفالی می ریختند و در خمره را با با خمیر مسدود می کردند؛ بعد با پختن آن در تنور، صبحانه ای جانانه و زمستانه حاضر می شد. علم سلات این روزها خیلی کمتر طبخ می شود.

سایر غذاها:

استان زنجان چند غذای قدیمی دیگر نیز دارد که دستور پختشان با شیوه ای که در استان های دیگر طبخ می شود، تقریبا یکیست.

*آش رشته: آش را همه ایرانی ها دوست دارند و طبخ می کنند، در استان زنجان هم این محبوبیت بسیار زیاد است.

*کوفته ترکی: این غذا را بیشتر با نام تبریز می شناسند؛ ولی برخی دیگر از استان ها از جمله زنجان نیز این غذا را از گذشته ها در سفره های خود داشتند.

*مرصع پلو: پلویی شیرین با ظاهری فریبنده و عالی که هرکسی را وسوسه می کند.

غذاهای معروف زنجان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jul 2Rating: 3.0غذاهای معروف زنجان قسمت دوماگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور زنجان با غذاهای زنجان آشنا شوید و جاذبه های زنجان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان زنجان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی