آشنایی با دره توبیرون دزفول

آشنایی با دره توبیرون دزفول

تور خوزستان

دره توبیرون دزفول

آشنایی با دره توبیرون دزفول:

چنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور داخلی شرکت کنید، تور خوزستان و دیدن جاذبه های بکر این استان را توصیه می کنیم. در ادامه با اول تور همراه باشید تا با یکی دیگر از جاذبه های منحصربفرد خوزستان در دزفول آشنا شوید:

اینبار به دزفول سفر می کنیم. به سمت شرق می رویم و به دره ای زیبا می رسیم. این دره را به هوای مطبوع و معتدلش می شناسند و همه آن را دره توبیرون معرفی می کنند؛ توبیرون به معنای رفع کننده تب و خنک کننده بدن است. در ابتدای ورود به دره با دالانی بسیار طویل روبه رو خواهید شد که پیچ و تاب زیادی دارد و پر از سنگ های دره ای است. به اطراف و دیواره ها که نگاه کنید پر از آب چکان ها و گیاهان وحشی است که از دل سنگ های دره سر بیرون آورده اند، گاها ارتفاع این گیاهان به 100 متر هم می رسد. این دره در بخش هایی گسترده از موادی همچون ماسه سنگ ها یا همان کنگلومراهایی (1( تشکیل شده که بخاطر فرسایش آبی بلند مدت پدید می آیند.

این پدیده نیز در اثر شستگی و ریزش چند هزار ساله آب های جاری روی سنگ ها خلق شده. در زمان خشکسالی و کم آبی، عمق دره همچون یک زهکش آب سفره های زیرزمینی را انبار می کند. بعد از تجمع سفره ها در کف دره جریان آب بوجود می آید. این بسترها در نهایت دو آبشار کوچک و دیدنی را در مسیر دره پدید می آورند. این شرایط سبب می شود وقتی که حتی دمای خارج دره 40 درجه است، دمای خود دره 20 تا 25 درجه باشد. به همین علت این دره در واقع تفرج گاه دزفولی ها محسوب می شود.

پاورقی:

نوعی رسوبات ماسه‌ای که ترکیباتی همچون کربنات کلسیم، سیلیس، اکسید آهن و دولومیت دارند؛ هرچقدر دانه های این رسوبات بزرگ تر باشد به آن کنگلومرا می گویند.

دلیل نامگذاری:

این دره زیبا از دو کلمه "تو" و "بیرون" نام خود را گرفته. واژه "تو" در گویش جنوبی ها به معنی تب و واژه "بیرون" معنای رفع کردن است. پس توبیرون تب بر بوده و گرما را از بدن می زداید. در گذشته مردم جنوب به این محل می آمدند چون معتقد بودند که آب این دره شفابخش است.

* جالب است بدانید ورودی این جاذبه طبیعی شباهت زیادی به ورودی شهر پترا، یکی از جاذبه های معروف گردشگری کشور اردن دارد.

فصل سفر به دره توبیرون:

 بهار و تابستان: فصل بهار و تابستان بدون در نظر گرفتن آب و هوای خارج از دره (بازه زمانی اردیبهشت ماه تا آخر شهریور) مناسب ترین زمان برای سفر به دره توبیرون خواهد بود زیرا در این فصول اختلاف دمای 15 درجه ای با محیط بیرون دره را تجربه خواهید کرد.

 پاییز و زمستان: چنانچه پاییز یا زمستان مسافر این جاذبه هستید؛ هوایی بسیار سرد را داخل دره تجربه خواهید کرد. خیلی زمستان را برای سفر به توبیرون پیشنهاد نمی کنیم چون سرمایی سوزناک دارد و خیس خواهید شد. اما خارج از دره هوا بسیار مطبوع است و می توانید از گردش حواشی دره استفاده ببرید.

آشنایی با دره توبیرون دزفولReviewed by Yeganeh on May 13Rating: 3.0آشنایی با دره توبیرون دزفولچنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور داخلی شرکت کنید، تور خوزستان و دیدن جاذبه های بکر این استان را توصیه می کنیم. در ادامه با اول تور همراه باشید تا با یکی دیگر از جاذبه های منحصربفرد خوزستان در دزفول آشنا شوید.

چنانچه علاقمندید که در یک تور ارزان و بخصوص تور داخلی شرکت کنید، تور خوزستان و دیدن جاذبه های بکر این استان را توصیه می کنیم. در ادامه با اول تور همراه باشید تا با یکی دیگر از جاذبه های منحصربفرد خوزستان در دزفول آشنا شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی