جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون

جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون

موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون

جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون

جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون

اگرچه وان بسیار شهر کوچکی است، ولی بخاطر شرایط جغرافیایی اش و نزدیکی بسیار زیادش به مرز ترکیه و ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جزو گزینه های اول برای سفر به ترکیه در ایران خواهد بود، یکی از زیبایی های بی نظیر و پرطرفدار شهر وان دریاچه اش است؛ این دریاچه زیبا بسیار عمر طولانی و تاریخ کهن و وسعت بسیار زیاد دارد و در میان انبوه مناظر زیبا محاصره شده. دریاچه وان هرساله میزبان جمعیت زیادی از گردشگران و علاقمندان است.

این دریاچه علاوه بر زیبایی های طبیعی از تاریخ غنی برخوردار است و در ادوار تاریخی متفاوتی مورد توجه بود و رخدادهای مهمی را در خود جای داده که در ادامه با بعضی از آن ها آشنا خواهید شد:

پادشاهان آرارت

توشپا، مرکز فرمانروایی امپراتوران ارمنی در میان 2900 تا 2600 سال قبل بود که در مجاورت دریاچه وان جای داشت. به همین خاطر، دریاچه وان برای فرمانروایان ارمنی حدود 1000 سال، پایتخت سلطنت محسوب می شد. دریاچه ارومیه و دریاچه وان و دریاچه سوان کشور ارمنستان سه دریاچه ای بودند که همواره برای فرمانروایان ارمنی حائز اهمیت بودند و به دریاهای ارمنستان شهرت داشتند.

امپراتوری روم شرقی:

مرز بین حکومت سلجوقی ایران و امپراتوری روم شرقی در قرن یازدهم میلادی، دریاچه و شهر وان بود. در این دوران مالکان بومی شهر وان از امنیت چندان خوبی بهرمند نبودند و برای اینکه آرامش و امنیت در شهر همواره برقرار باشد هر دو دسته سرباز ترک و رومی در این شهر استخدام می شدند.

اما در نیمه دوم قرن یازدهم، رومانوس چهارم به طرف ارمنستان لشکرکشی نمود با قصد اینکه برای بار دیگر وان را در تصرف خود بگیرد و چنگ سلچوقیان در آورد. این سربازان جنگی از رود فرات عبور کردند و در شمال وان با سپاه اندک آلپ ارسلان، فرمانروای سلجوقی مواجه شدند. جنگ بین این دو لشکر به جنگ ملازگرد معروف شد. ارتش رومانوس در این جنگ با وجود اینکه از تعداد بسیار زیادی برخوردا بود ولی از سپاه ایرانی شکست خوردند چون آلات جنگیشان سنگین بود و به راحتی نمی توانستند مبارزه کنند و در نتیجه از سواران ایرانی شکست سختی خوردند و اسیر ایرانیان شدند.

امپراتوری سلجوقیان:

بعد از نبرد ملازگرد، قسما شرقی قلمرو روم باستان به تصرف ایرانی ها در آمد و آلپ ارسلان این متصرفات را بین فرماندهان تُرک سپاهش تقسیم نمود. دریاچه وان و سرزمین های اطرافش هم سهم یکی از فرماندهان و چاکران آلپ ارسلان شد که پس از آن این فرمانده احلات را به عنوان پایتخت فرمانرواییش معرفی کرد.

بعد از گذشت سالیان این سرزمین از املاک و سرزمین های ایران جدا و مجددا به ارامنه پس داده شد و بعدها به دست ایوبیان افتاد. در آخر زمانی که عثمانی ها فرمانروایی روم را بدست گرفتند و قلمروشان را وسعت بخشیدند، دریاچه وان و املاک اطرافش هم به امپراتوری عثمانی ملحق شدند. از آن هنگام به بعد، با اینکه درگیری های زیادی بین فرمانروایان ترک و ایرانی در گرفت؛ ولی همچنان دریاچه وان در مرزهای کشور ترکیه ماندگار شد.

 سفر به ترکیه و دیدنیهای ترکیه. همیشه گردشگران را جذب میکند.

جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگونReviewed by اول تور on Jun 20Rating: 3.5جایگاه و موقعیت دریاچه وان در ادوار تاریخی گوناگون از جاذبه های ترکیه میتوانیم به دریاچه وان اشاره کنیم . اگر اهل سفر هستید با یک تور ارزان ترکیه، دیدنیهای ترکیهرا از دست ندهید.

از جاذبه های ترکیه میتوانیم به دریاچه وان اشاره کنیم . اگر اهل سفر هستید با یک تور ارزان ترکیه، دیدنیهای ترکیهرا از دست ندهید.اگرچه وان بسیار شهر کوچکی است، ولی بخاطر شرایط جغرافیایی اش و نزدیکی بسیار زیادش به مرز ترکیه و ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی