غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 2)

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 2)

تور سیستان بلوچستان

غذاهای سیستان بلوچستان

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان:

(قسمت 2)

آبگوشت ماهی؛ لنجو:

این غذا این روزها خیلی کم طبخ می شود، چرا که حالا هامون کم آب است و صیادی اش از رونق افتاده. آبگوشت ماهی را با پیاز و ادویه و دوغ تهیه می کنند. این مواد را روی شعله حرارت می دهند و بعد از جوش آمدنش، ماهی را می افزایند. بعد از پخته شدن ماهی، آبگوشت و ماهی را از هم جدا و سرو می کنند. به این غذا لنجو، ماهی دیگی و ماهی دوغی نیز می گویند.

آبگوشت زابلی یا سیستانی:

این غذای لذیذ را با ترکیب سیب زمینی، پیاز و گوشت، لپه، گوجه فرنگی و ادویه سیستانی به اسم " آچار تهیه می کنند، به همی علت به آن سیستانی می گویند.

ماهیگ پَچ:

این غذا از ترکیب ماهی و آرد بدست می آید. ابتدا از آرد گندم خمیری تهیه و آن را پهن می کنند. وقتی ماهی را با برگ درخت خرما بر روی آتش کباب کردند، لای خمیر قرار می دهند و سپس درون تنور کباب می کنند و یا می پزند. این غذا در روزهای بارانی دلچسب تر خواهد بود.

اوجیزک:

این غذا شبیه به اشکنه است با ترکیب آچار نوعی ادویه، سیب زمینی، گوجه، پیاز و روغن محلی تهیه می شود. وقتی اوجیزک آماده شد به آن یک تخم مرغ اضافه می کنند.

دلَک:

دلک غذایی بسیار ساده و البته ارزان که با دانه های گندم تهیه می شود. اهالی بلوچ در روزهای عزاداری محرم، دانه های گندم را خرد و از آن سوپی خوشمزه طبخ می کنند.

هَلیسَه:

هلیسه سوپی است که با دمبه، گندم و گوشت تهیه می شود. این سوپ بیشتر روزهای سرد سال طبخ می شود.

سَبزک:

بلوچی ها برای درمان سرماخوردگی در ایام سرد سال سوپی با گندم تازه طبخ می کنند. ابتدا خوشه های گندم تازه را روی آتش قرار می دهند و بعد آن را می کوبند روی زمین تا دانه هایش از ساقه جدا شود. سپس با این دانه ها سوپ تهیه می کنند.

تَخلان:

گندم و دمبه موادی هستند که برای تهیه تخلان استفاده می کنند. برای تهیه تخلان گندم نیمه زرد شده را جوشانده، بعد خشکش می کنند و با هاون می کوبند. سپس گندم پوره شده را با دمبه یا پیه گوسفند می پزند.

مرغ محلی به همراه نان تینی:

برای تهیه این غذای لذیذ جوجه را با روغن محلی و پیاز پخته و بعد با نان تیتی میل می کنند. تیتی نانی سنتی مختص این استان است.

پکوره:

جنوبی ها هم در لیست غذایی خود نوعی غذا دارند که شباهت زیادی به کوکو دارد. در واقع کوکو است با این تفاوت که ما هنوز امتحان نکردیم وگرنه مزه ای عالی دارد که باید بچشید و به آن علاقمند شوید. این کوکو با ترکیب آرد نخود، آرد گندم، گشنیز، ادویه های معطر، روغن و… تهیه و با نان خورده می شود. در واقع این غذا اصالتا به کشورهای عربی و پاکستان تعلق دارد و این سرزمین ها وارد ایران شده. حالا پکوره یکی از غذاهای مورد علاقه بلوچ هاست. البته بوشهری ها و سایر شهرهای جنوبی هم آن را طبخ و میل می کنند.

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 2)Reviewed by yeganeh on May 15Rating: 3.0غذاهای معروف سیستان و بلوچستان قسمت دوماگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و غذاهای سیستان و بلوچستان آشنا شوید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

اگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و غذاهای سیستان و بلوچستان آشنا شوید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی