غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 3)

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 3)

تور سیستان بلوچستان

غذاهای سیستان بلوچستان

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان:

(قسمت 3)

تباهگ:

همواره اهالی بلوچستان قبل و بعد از ماه رمضان غذایی فوق العاده خوشمزه را برای سحرهای رمضان طبخ و میل می کنند. به نیمه دوم ماه شعبان که می رسیم مردم بلوچستان گوسفند یا بزی را ذبح می کنند. بعد به گوشت تکه تکه شده پودر انار و نمک می زنند و در آفتاب قرار می دهند، جهت خشک شدن. در گذشته به علت نبود یخچال و امکانات سرمایشی مردم گوشت را خشک می کردند ولی هنوز هم در این منطقه، مردم قبل از شروع ماه رمضان مشغول تهیه تباهک می شوند و برای اینکه گوشت آلوده نشود رویش را با پارچه ای تمیز می پوشانند.

برای تهیه تباهگ، گوشت خشک شده را نیم ساعت در آب و نمک جوشانده و سپس برنج را با آب تباهک می پزند تا مزه تباهک به برنج مزه ای متفاوت ببخشد. شهرهای نیکشهر، فنوج قصرقند، لاشار و سرباز هم به تهیه این غذا علاقه زیادی نشان می دهند. اگر مسافر این استان هستید پیشنهاد می کنیم حتما یکبار این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

دوغ پا:

وجود دام های زیاد و اشتغال خیلی از اهالی این استان به دامپروری فرهنگ غذاییشان را نیز تحت تاثیر قرار داده. دوغ پا یکی از غذاهایی است که دقیقا از همین فرهنگ و دامپروری پدید آمده است.

دوغ پا خورشتی است که با دوغ و گوشت تهیه می شود. گوشت، لپه، پیاز و نمک و ادویه را با دوغ پخته و بعد با برنج سفید میل می کنند.

تنورچه:

برای تهیه تنورچه از دو روش سيخ زدن گوشت گوسفند و یا کامل کباب کردن ( قوزي ) استفاده می کنند. به هر حال با هر روشی این غذا در تنور طبخ می شود و بسیار هم لذیذ است. ولی در روش اول گوشت گوسفند را پس از ذبح به تکه هایی بزرگ خرد می کنند و به سیخ هایی از چوب درخت خرما می کشند. سپس سیخ ها را اطراف تنوری که زغالهایش داغ شده می چینند تا برشته شود. برای اینکه این کباب آبدار شود میان آن ظرف آبی را می گذارند. هنگام سرو همراه این کباب، پلو سفید هم بر روی سفره قرار می دهند.

در روش دوم گوسفندی را ذبح و پاک می کنند. سپس در مرحله بعد شکم گوسفند را با نخی نسوز دوخته و داخل تنوری با زغال های داغ قرار می دهند. سپس در تنور را با کاهگل پوشش می دهند تا گوشت مغز پخت شود. این کباب را با نام های ترونچه و تنوری هم معرفی می کنند. چابهاری ها بیشتر از سایر نقاط این غذا را طبخ می کنند.

دوغ برک یا درزنک:

دیگر غذای ساده و راحتی که خیلی زود آماده می شود دوغ برک یا درزنک است. این غذا را خانم های سیستان و بلوچستان با ترکیب آرد، روغن، نمک و ادویه و دوغ تهیه می کنند. ابتدا آرد را در روغن تفت می دهند و بعد دوغ را اضافه می کنند. غذا را تا پیش از به جوش آمدن هم میزنند تا صاف و یکدست شود.

غذاهای معروف سیستان و بلوچستان (قسمت 3)Reviewed by Yeganeh on May 15Rating: 3.0غذاهای معروف سیستان و بلوچستان قسمت سوماگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و غذاهای سیستان و بلوچستان آشنا شوید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

اگر مایلید در یک تور ارزان و تور داخلی به سیستان و بلوچستان سفر کنید و غذاهای سیستان و بلوچستان آشنا شوید. این مطلب در اول تور دنیال کنید تا تور ارزان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی