معرفی کلیسای وانک اصفهان

معرفی کلیسای وانک اصفهان

تور اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

معرفی کلیسای وانک اصفهان:

کلیسای وانک:

از محله جلفای اصفهان که دیدن کنید و کمی در این محله گشت بزنید حتما به این محل زیبا علاقمند می شوید. اینجا همه چیز رنگ و بویی تاریخی دارد و انگار شما به سفری در گذشته اصفهان می روید. در اسناد تاریخی آمده که اصفهان پیش از پایان قرن هفدهم میلادی 6 کلیسا در خود داشته؛ در حالی که در منطقه جلفای نو 24 کلیسا بود و حالا متاسفانه به دلایل متفاوت فقط 13 کلیسا از آن 24 بنا برجای مانده. هر یک از کلیساهای قدیمی و ارزشمند جلفا از ویژگی های منحصربفردی برخوردارند ولی در بینشان کلیسای وانک چهره ای دیگر از جلفا را نمایان می کند و جهان خاص خود را دارد.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ، یکی از کلیساهای با قدمت تاریخی اصفهان و جلفا بشمار می رود که در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده. این بنا مهم ترین کلیسای جلفای نو، محلی بود برای تعلیم و تربیت کشیش ها و خلیفه ها و به عبارتی حوزه علمیه ای برای مسیحیان بود. خیلی از راهبان ایران در این کلیسا پرورش یافته اند و به عالی ترین مقام های مذهبی دست یافته اند. حالا وانک به عنوان مرکز خليفه گری و کانون ارتباط ارمنيان اصفهان و جنوب ایران با جهان محسوب می شود و برای ارامنه این منطقه از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است.

کلیسای وانک در طول عمر چند صد ساله خود شاهد رخدادهای تاریخی زیادی بوده و حالا با داشتن آثاری بی نظیر و بسیار ارزشمند، به عنوان بزرگ ترين موزه اصفهان معرفی می شود. اسناد و مدارک تاريخی کتابخانه این کلیسا در طول چهارصد سال گردآوری و دسته بندی شده اند، و از طرفی اصلی ترين مراکز ارمنی شناسی جهان نیز محسوب می شود. این کلیسا آرامگاه ابدی برخی از بزرگان ارمنی هم هست، که این موضوع ارزش و احترام آن را برای ارامنه افزایش می دهد. با توجه به خصوصیاتی که دارد نام آن از تاریخ 15 دی 1310 با شماره 85 در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده.

البته ویژگی هایی که اشاره کردیم بخش کوچکی از جاذبه های وانک را شکل می دهند و برای اینکه بیشتر با این فضای معنوی و تاریخی آشنا شوید توصیه می کنیم حتما در سفرتان به اصفهان و جلفا از آن دیدن کنید.

مجموعه کلیسای وانک:

این مجموعه مذهبی شامل دِیر، ناقوس خانه، کلیسای اصلی و صحن آن، کتابخانه، موزه، برج ساعت، اتاق های اقامت اسقف و سالن های اجتماعات و چاپخانه می باشد. تمام بخش های یاد شده مساحتی بالغ بر 8731 متر مربع را به خود اختصاص داده اند. ۳۸۵۷ متر مربع به ساختمان ها و بقیه به فضای سبز و باغ وانک تعلق دارد.

بر اساس معماری مرسوم ارمنیان کلیساهای خود را با سنگ می ساختند ولی وانک را با استفاده از خشت خام ساخته اند. دیوار خارجی وانک  پوشیده از آجر است و در هر گوشه اش می توانید کاشی های منقش به فرشته های بال دار را ببینید. این بنا از سطح حیاط تا بامِ طبقه دوم ۱۱/۷۵ متر ارتفاع دارد. دیوار داخلی اش گچی است و با نقاشی های بسیار هنرمندانه زینت داده شده.

کلیسای وانک دو در ورودی دارد که در اصلی آن دری چوبی و بزرگ است و برای رفت و آمد مردم در نظر گرفته شده. بر روی سردر این ورودی تصویری از نمای داخل دیر قابل مشاهده است. تصویر دارای کاشی های لاجوردی و خاکستری است و در بالای آن عبارت: دیر ناجی همگان محلی برای راهبان به زبان ارمنی نگاشته شده.

از در که بگذرید وارد دالانی می شوید که در دو سمت آن دو اتاق وجود دارد. از این اتاق ها قبلا برای رسیدگی به امور ارامنه استفاده می کردند. حالا یکی به عنوان مغازه‌ای کوچک و دیگری به اتاق نگهبانی استفاده می شود. در قسمت های بعدی از جای جای این مکان مقدس دیدن می کنیم و بیشتر با وانک و جاذبه های آشنا می شویم.

معرفی کلیسای وانک اصفهانReviewed by Yeganeh on May 26Rating: 3.0معرفی کلیسای وانک اصفهاناگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین کلیسای وانک اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

اگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین کلیسای وانک اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی