غذاهای محلی اصفهان (قسمت 3)

غذاهای محلی اصفهان (قسمت 3)

تور اصفهان

غذاهای اصفهان

غذاهای محلی اصفهان:

(قسمت 3)

گوشت و لوبیا ( یخنی لوبیا ):

مردم اصفهان در زبان محلی خود به این غذا گوشدالوبیا می گویند یا همان گوشت و لوبیا. گوشدالوبیا دیگر غذای سنتی اصفهان بشمار می رود. این غذا را معمولا در قابلمه های مسی طبخ می کنند. گوشدالوبیا ظاهری شبیه حلیم دارد و طرز تهیه آن نیز شبیه به حلیم است. معمولا از گوشت گوسفندی دنده برای طبخ آن استفاده می کنند. سبزیجاتی همچون تره، جعفری و شنبلیله،  لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه دیگر مواد مورد نیاز طبخ این غذا هستند. برای طبخ گوشدالوبیا ابتدا گوشت را با لوبیا سفید و پیاز و آب و ادویه هایی مثل نمک، فلفل و زردچوبه می پزند و بعد سبزیجات و برنج را می افزایند تا خوب لعاب دار شود. در آخر این مواد را می کوبند تا به صورت حلیم در آید.

در اصفهان سبزیجات را بصورت درسته به غذا اضافه می کنند ولی اگر خودتان آن را طبخ می کنید می توانید سبزی ها را خورد کنید. ترشی نیز همراه این غذا سرو می شود. گوشدالوبیا نیز یکی از غذاهای نانی اصفهان بشمار می رود.

گوشت و عدس:

گوشت و عدس یا گوشداعدِس نیز دقیقا به روش مشابه گوشت و لوبیا طبخ می شود با این فرق که جای لوبیا سفید از عدس در این غذا استفاده می کنند.

گوشت و نخود ( یخنی نخود ):

برای طبخ این غذا نیز به سبزیجات و گوشت گوسفندی نیاز است.

اما دقت کنید که این غذا با نخودآب اصفهانی کاملا متفاوت است و مزه ای عالی دارد.

خوراک سر گنجشکی (کله گنجشکی):

برای کسانی که زمان کافی برای تهیه یک غذای کامل را ندارند، یکی از غذاهای سنتی اصفهانی یعنی خوراک سر گنجشکی یا همان کله گنجشکی می تواند انتخاب عالی باشد، چرا که این غذا خیلی زود آماده می شود. کله گنجشکی در واقع کوفته هایی است تهیه شده از مخلوط گوشت چرخکرده و پیاز و ادویه و ترخون خشک که در مایع پیاز داغ و رب می پزد. خیلی ها بنابر ذائقه خود در این غذا سیب زمینی هم می ریزند.

سرگنجشکی را هم معمولا با نان میل می کنند.

پلو ماش و قمری:

اگر به پلوهای مخلوط علاقه دارید پیشنهاد می کنیم پلو ماش و قمری را امتحان کنید در اصفهان. غذایی بسیار لذیذ که در اصفهان طرفدار زیادی دارد از غذاهای سنتی آن بشمار می رود. قمری نوعی کلم است که با مخلوط شدن در برنج و ماش ترکیب فوق العاده به وجود می آورد.

برای تهیه این غذا ابتدا ماش را آبپز می کنند. سپس پیاز، گوشت گوسفند و ادویه را تفت داده و قمری رنده شده را به آن می افزایند. سپس سبزی پلو را هم اضافه می کنند و وقتی برنج آبکش شد این مخلوط را لایه لایه میان برنج می ریزند و اجازه می دهند تا دم بکشد.

معمولا این برنج را با تزیین زعفرانی سرو می کنند.

غذاهای محلی اصفهان (قسمت 3)Reviewed by Yeganeh on May 19Rating: 3.0غذاهای محلی اصفهان قسمت سوماگر مایلید در تور اصفهان با غذاهای اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با غذاهای اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی