صنایع دستی اصفهان (قسمت 2)

صنایع دستی اصفهان (قسمت 2)

تور اصفهان

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان:

(قسمت 2)

خاتم کاری:

خاتم کاری از جمله هنرهای بسیار قدیمی و با هویت در سرزمین ما و بخصوص اصفهان است و همواره از دیرباز ارزش و جایگاهی بخصوص داشته است. در این هنر اشیای گوناگون را به وسیله مثلث های کوچک زیبا می کنند. مثلث های مورد استفاده در خاتم کاری اشکال متفاوتی دارند و به صورت اشکال منظم هندسی ساخته می شوند. برای تهیه یک کار خاتم کاری از نقش های هندسی که از مثلث های سه پهلو (متساوی الاضلاع) بدست آمده استفاده می کنند. این مثلث ها حاصل از عاج، استخوان، چوب و مفتول برنج هستند. معمولا اشکال ضخامتی دو میلی متری دارند و بر روی سطح خارجی يا داخلی اشيای متفاوت چسبانده می شوند.

استادکاران اصفهانی در این هنر همیشه حرف اول را می زنند و پا به بازار اصفهان که بگذارید می توانید انواع زیبایی از این هنر ارزشمند را ببینید که فروشنده ها عرضه می کنند.

مینا کاری:

میناکاری هنری است که کهن که از دیرباز در ایران رواج داشته. این هنر را با نام میناسازی نیز معرفی می کنند. از این هنر برای آراستن زیورآلات، اشیای تزئینی، درها و پنجره ها و ظروف استفاده می کنند. این هنر را معمولا بر روی مس پیاده می کنند ولی بر روی طلا و نقره هم می توان آن را بکار برد. مینا از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک و قرار گرفتنشان در مجاورت حرارت ۷۵۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد رنگ ها بدست می آید. اصفهان مرکز محصولات میناکاری است و در این زمینه نیز استادکاران زبردستی دارد.

مسگری:

مسگری دیگر صنعت کهن ایرانی است و پیشینه ای 5000 ساله دارد. در این حرفه بوسیله فلز مس ادوات متفاوتی تولید می کنند. ایرانی ها از سالیان بسیار دور از اشیا و ظروف مسی استفاده می کردند. بخاطر فوایدی که مس دارد خیلی ها امروزه به طبخ غذا در ظروف مسی تمایل نشان می دهند. مسگری در خیلی از شهرهای ایران بخصوص اصفهان رواج دارد. البته در برخی از شهرها متاسفانه این صنعت در حال فراموش شدن است.

قلم زنی:

قلم زنی از جمله رشته های صنايع دستی اصفهان بشمار می رود و از زیبایی فوق العاده ای نیز برخوردار است. در این حرفه هنرمند نقوش زیبایی بر روی محصولات نقره ای، مسی و برنجی میزند. برای اینکار هنرمندان ابزاری خاصی دارند و با آن ها بر روی سطوح متفاوت نقش گل و مرغ‌، اشعار زیبای فارسی و یا آیات و احادیث را با ضربات منظم ایجاد می کنند. برای اینکه کسی بتواند این حرفه را یاد بگیرد باید سال ها آموزش ببیند.

پارچه های سنتی اصفهان:

پارچه از جمله محصولات خوب و باکیفیت اصفهان است و صعنت تولید پارچه های متنوع و زیبا همواره در این دیار فعال و زنده بوده و هست.

هنوز هم پارچه های قلمکار اصفهان که با مناظر تاریخی، جانوران اهلی و وحشی، مینیاتور و نوازندگان، گل و بوته و اسلیمی و ... تزیین می شوند طرفداران خاص خود را دارند، بویژه پارچه زرباف که پارچه ای تاریخی بشمار می رود و بسیار گرانقیمت است.

صنایع دستی اصفهان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 27Rating: 3.0صنایع دستی اصفهان قسمت دوماگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی