صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 2)

صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 2)

تور اصفهان

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی معروف اصفهان:

(قسمت 2)

مینیاتور:

هنر نقاشی که از سالیان دور در ایران وجود داشته است. این هنر را می توانید در قالب نقاشی های بزرگ و کوچک در تابلو های تزیینی ببینید که در بازار اصفهان عرضه می شوند. البته هنر مینیاتور در معماری و تزیین دیوارها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فیروزه کوبی:

فیروزه کوبی از جمله هنرهای دستی و پرطرفدار اصفهان است. اما خوب است بدانید که تنها معدود هنرمندانی مشغول ساخت و خلق آثار فیروزه کوب هستند. این هنر را می توان بر روی وسایل متفاوتی از جمله جواهرات و ظروفی همچون بشقاب، لیوان، گلاب پاش و .... پیاده کرد با استفاده از سنگ فیروزه. برای ساختن یه طرف تزیینی تکه های کوچک سنگ فیروزه را به صورت موزاییکی روی ظرف‌ها، زیورآلات و اشیای تزئینی جای می دهند. فیروزه کوبی بر روی ظروف مسی، برنجی، نقره، ورشویی و یا برنزی قابل اجراست.

معرق کاری:

معرق دیگر هنری است که روی چوب انجام می شود. دوربری و ترکیب چوب های رنگی و محصولاتی چون فیبر، خاتم، فلز و صدف روی بستری از چوب یا رنگ پلی استر را معرق می گویند. این هنر سابقه اش به قرن ششم هجری و دوره سلجوقی بر می گردد. اوایل برای تزیین سطح میز، بوفه و در مورد استفاده قرار می گرفت و فقط از نقوش اسلیمی با 5 رنگ چوب آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت در آن دیده می شد. خوشبختانه این هنر هنوز بسیار محبوب است و در زمینه معرق استادکاران زیادی فعالیت دارند.

طلا سازی:

طلا فروشی های اصفهان همیشه یکی از جذاب ترین بخش های بازار اصفهان هستند. در این بخش زیورآلاتی بسیار جذاب را خواهید دید که ساخت دست هنرمندان و طلاسازان اصفهانی هستند. در زمینه طلاسازی کارگاه های زیادی در اصفهان فعالیت دارند. البته طلاکوبی روی فولاد نیز صنعتی است که به هنر طلاسازی وابسته است و در اصفهان رونق دارد.

منبت کاری:

در این هنر طرح های خاص و زیبایی را به شکل نقش برجسته برروی کار نقش می زنند. این هنر غالبا روی چوب به صورت تابلو و اشیای تزئینی صورت می گیرد و می تواند سوغاتی زیبا از محصولات اصفهان باشد.

نقره و ملیله کاری:

زیورآلات نقره ای بعد از طلا بسیار مورد استقبال قرار می گیرند، به خصوص در اصفهان که با هنر ملیله کاری تلفیق شده و بازاری منحصر به خود را در این شهر دارد. ملیله کاری محصول کار با مفتول های طلا ، نقره و مسی است. برای خلق یک اثر ملیله کاری باید وقت و دقت زیادی صرف شود. طرح های سنتی و طرح‌های اسلیمی در هم تنیده ای که بر روی ظروف متفاوت پیاده می شوند و جلوه آن را دوچندان می کنند.

نگارگری:

یکی از هنرهای بسیار قدیمی و تقریبا فراموش شده ایران که هنوز در اصفهان زنده است و هنرمندانی در این زمینه فعالیت دارند. هنر نگارگری در آثار زیادی از دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران  وجود داشت.

صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 27Rating: 3.0صنایع دستی معروف اصفهان قسمت دوماگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی