صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 1)

صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 1)

تور اصفهان

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی معروف اصفهان:

(قسمت 1)

گیوه بافی و گیوه دوزی:

گیوه در واقع پاپوشی بسیار قدیمی و سنتی است که به عنوان یکی از کفش های تاریخی و کهن ایرانی شناخته می شود. متاسفانه این کفش و هنر گیوه بافی حالا از رونق افتاده اکثر مردم ترجیح می دهند از کفش های جدید موجود در بازارها استفاده کنند. در حالی که گیوه بسیار پر دوام است. این پاپوش جریان هوا را از خود عبور می دهد بنابراین سلامت پا را نیز حفظ می کند. گیوه دو بخش دارد: کفه و رویه. برای تهیه آن رویه و کفه ی چرمی را به یکدیگر می دوزند. این پاپوش هنوز هم در اصفهان مشتری دارد، بخصوص در روزهای گرم سال.

قلمدان سازی:

جعبه ای که از چوب، مقوا یا پاپیه ماشه تهیه می شود و در آن از قلم‌های مخصوص خوشنویسی و  ابزار کتابت نگهداری می کنند. چیزی که این ابزار تحریر را منحصربفرد می کند نقش های بسیار زیبایی است که از گل ها و پرندگان و جانوران بر رویش دیده می شود. قلمدان از جمله و صنایع دستی مهم ایران نیز محسوب می شود. هنوز هم قلمدان سازی در اصفهان رونق دارد و خیلی ها از این محصول زیبا به عنوان هدیه ای نفیس براای عزیزانشان تهیه می کنند.

خوشنویسی:

دیگر هنر قدیمی مردم اصفهان خوشنویسی است. استادان خوشنویسی دست نوشته های زیبای خود را در قاب های زیبا و گاها خاتم کاری شده در بازار عرضه می کنند.

صحافی:

چنانچه به کتاب های قدیمی خود علاقه دارید ولی در حال از بین رفتن هستند بهتر است آنها را با خود به اصفهان ببرید، چراکه در این شهر صحافی های معروفی فعالیت دارند که کتاب های قدیمتان را مثل روز اول و شاید بهتر صحافی می کنند. این صنعت در اصفهان هنوز رونق سابق خود را دارد و معمولا در صحافی صفحات کتاب استادکاران ذوق و سلیقه زیادی به خرج می دهند.

عبابافی:

این هنر و صنعت دستی در شهرستان نائین استان اصفهان رواج زیادی دارد و از قدمت بسیاری نیز برخوردار است. پشم و کرک وسایل مورد نیاز برای ساخت عبا هستند. معمولا عباها را در رنگ های سرخ و خرمایی می بافند.

سفال و سرامیک سازی:

حرفه سفال و سراميک سازی در نطنز و شهرضا بسیار بیشتر رونق دارد. شهرضا از مراکز سفال سازی ايران است و محصولات با کیفیت آن مشتریان زیادی دارد. گل و بوته و ماهی نقوشی هستند که بسیار در سفال های این منطقه دیده می شوند. برای رنگ کردن لعاب هم از اکسيدهای فلزات آهن، مس و منگنز و کبالت استفاده می کنند. تولید سفال ، سرامیك و كاشی  در به روش های متفاوت بخصوص بوسیله چرخ سفالگری در این منطقه بسیار رایج است.

رودوزی های سنتی:

گلابتون دوزی، سکمه دوزی، قلاب دوزی، پولک دوزی و..... انواع رودوزی های هستند که بصورت سنتی و با استفاده از منسوجات در اصفهان تهیه و عرضه می شوند و رنگ های فوق العاده زیبایی نیز دارند. هنر رودوزی را می توانید در انواع تابلوهای تزیینی، رومیزی، لباس و ... در بازار اصفهان ببینید.

صنایع دستی معروف اصفهان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jun 27Rating: 3.0صنایع دستی معروف اصفهان قسمت اولاگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی