صنایع دستی اصفهان (قسمت 1)

صنایع دستی اصفهان (قسمت 1)

تور اصفهان

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان:

(قسمت 1)

صنایع دستی:

برای اینکه همیشه از سفرتان به اصفهان خاطره ای خوش داشته باشید توصیه می کنیم حتما با تهیه یکی از محصولات و صنایع دستی معروف این شهر سفر خود را کامل کنید. در صنایع دستی این شهر به خوبی می توان دید که استادکاران چه ذوق و هنر و عشقی در این محصولات بکاربرده اند و پیداست که بسیار به حرفه خود علاقه دارند.

صنایع دستی از جمله محصولات هر شهری است که نشان می دهد آن منطقه از چه اصالت و هویتی برخوردار است، بخصوص اصفهان که در این زمینه پیشینه ای بلند بالا دارد. بنابراین یکی از کارهایی که باید در اصفهان انجام دهید این است که به بازار بروید برای خود و یا عزیزانتان یکی از صنایع زیبا و نفیس را تهیه کنید و به سوغات و یادگار ببرید.

قالی بافی:

در دوره صفویان قالی بافی اصفهان رواج زیادی داشت و اصفهان ازجمله مراکز بزرگ قالیبافی ایران بشمار می رفت که کارگاهایش همواره فعال بودند. قالی زربفت اصلی ترین و باارزش ترین محصول کارگاه ها قالی در استان اصفهان بود. وقتی افغان ها به اصفهان حمله ور شدند خیلی از هنرمندان و صنعتگران این حرفه شغلشان را از دست دادند. بار دیگر در دوره قاجار صنعت قالی بافی اصفهان زنده شد. اگر بهترین قالی دست بافت اصفهان را بخواهید باید محصول شهر میمه را تهیه کنید.

گلابتون سازی:

گلابتون، نخی است که از تركيب طلا، نقره و ابريشم بدست می آید و در رودوزی های سنتی، پارچه های ابریشمی و بویژه تولید پارچه های زربفت، بافت قالی ها و گلیم های نفیس و ساخت یراق کاربردهای بسیار دارد. مرکز اين نخ ابريشمی است و با يك نوار باريك از جنس طلا و نقره با روكش طلا تهیه می شود.

پوستین دوزی:

 پوستین یا لباس خز لباسی زمستانی است که با پوست حیوانات تهیه می شود. البته دو نوع دارد کاملا از پوست و نوعی که تنها بخشی از آن از پوست است. در این حرفه استادکار از پوست انواع محصولات همچون سجاده، پادری، دایره های کفشی، دستکش و ... تولید می کند.

برای تهیه پوستین اول پوست تازه گوسفندان پرپشم را به دباغخانه برده و بعد حاضر شدن برای کار پوست ها را برش می زنند و به هم می دوزند و محصولاتی زیبا و جالب خلق می کنند.

قفل سازی:

قفل سازی از جمله حرفه های تاریخی ایران است و در اصفهان نیز رواج دارد. اگر به تاریخ ایران توجه کنید می توانید ردپای این حرفه را در جای جای آن ببینید. در این حرفه قفل ساز بر روی قفل ها نقوشی زیبا میزنند و محصول را از سادگی در می آورند. خیلی ها حالا این قفل ها را به عنوان عنصری تزیینی تهیه می کنند.

نمدمالی:

نَمَد زیراندازی از جنس پشم که در خیلی از مناطق ایران تولید می شود. جالب است بدانید نمد بافتنی نیست و تنها با فشار و رطوبت و حرارت و درهم‌ رفتن الیاف پشمی بدست می آید. این محصول نسبت به قالی بهای کمتر دارد و پشم گوسفند تنها ماده مورد نیاز برای تهیه آن است.

صنایع دستی اصفهان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jun 27Rating: 3.0صنایع دستی اصفهان قسمت اولاگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی