بخش های مختلف کلیسای وانک (قسمت 1)

بخش های مختلف کلیسای وانک (قسمت 1)

تور اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

بخش های مختلف کلیسای وانک:

(قسمت 1)

برج های ناقوس:

اولین ساختمانی كه با پا گذاشتن به کلیسای وانک و در طرف راست پلکان ورودی خواهید دید، برج ناقوس کلیسا با داشتن سه طبقه برفراز در ورودی دِیر ساخته شده و جلب توجه می کند. چیزی که این برج را معروف کرده ساعت بزرگ آن است. این ساعت حدودا 300 کیلوگرم وزن دارد و در طبقه دوم برج جای گرفته.

اطراف ساعت چهار صفحه مدور هست که هر یک 104 سانتی متر، قطر دارند.

 

اين برج و ساعتش را مارديرُس هُوْناتانیان در سال 1931 میلادی ساخته است. در سمت راست و ورودی وانک، کتیبه‌ای را خواهید دید با ابعاد ۴۰ در ۵۳ سانتی متر که از سنگ مرمر است و این متن را برخود دارد:

این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است.

اوایل وانک برج ناقوس نداشت و نخستین بار 38 سال پس از ساخت بنای اصلی برجی برایش ساختند. هزینه ساخت این برج را تاجری ارمنی به نام هوانجان جمالیان پرداخت.

دو قبر زیر این برج هست که یکی به سربازی ارمنی و دیگری به یکی از پیشوایان ارمنی تعلق دارد. در سمت راست برج کتیبه‌ای آبی دیده می شود که سنگ های صلیبی، اطرافش جای گرفته اند. به این سنگها به زبان ارمنی، خاچ کارم می گویند. این سنگ ها را از کلیساهای نابود شده‌ جلفا به این کلیسا آورده اند و بر روی دیوار متصل کرده اند.

حد فاصل دیوار غربی و حاشیه گنبد کوچک کلیسا روی سقف کلیسا، در بخش بالای در ورودی محوطه ای مربعی شکل هست که برج ناقوس کوچکی درآن به عنوان دومین برج ناقوس کلیسا جای گرفته. هر ضلع آن ۲/۷۵ متر طول دارد و در نقطه تلاقی هر دو ضلع این مربع، یک ستون آجری وجود دارد. هر کدامشان 3 متر ارتفاع دارند و در ارتفاع ۲/۵ متری، به وسیله یک تیر چوبی هر دو ستون به هم وصل می شوند. هر دو ستون از بخش فوقانی، با یک قوس جناغی به هم پیوند دارند و حد فاصل میان قوس ها و ستون ها را آجرها پوشش داده اند.

گنبدهای کلیسای وانک:

وانک دو گنبد دارد: یک گنبد بزرگ که روی بخش مقدم محراب قرار گرفته و یک گنبد کوچک بر روی محل ایستادن مردم. داخل کلیسا دو ستون مربع شکل خواهید دید که در فاصله ۶/۲۵ متری دیوار غربی واقع شده اند و هر یک از اضلاعشان دو متریست. با استفاده از قسمتی از این ستون ها و پایه‌های دیوارهای جانبی، در بخش غربی کلیسا چهار طاق‌ نمای بلند ایجاد کرده اند که ارتفاع هرکدام ۱۰/۲۵ متر است و گنبد کوچک و کم ارتفاع کلیسا نیز رویشان جای گرفته.

این گنبد بسیار به گنبدهای مساجد اسلامی ایران  شباهت دارد چراکه در ساخت آن از معماری گنبدهای ایرانی الهام گرفته شده است. نمای خارجی گنبد با آجر پخته پوشش داده شده و نمای داخلی اش به رنگ لاجوردی زینت داده شده، با تصاویری زیبا و مذهبی، تزیینات گلبوته و طلاکاری های منحصربفرد. اطراف گنبد، هشت پنجره می بینید که در فاصله میانشان تصاویری از آفرینش آدم و حوا، خوردن میوه ممنوعه، مرگ هابیل و ... قابل مشاهده است.

بخش های مختلف کلیسای وانک (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on May 26Rating: 3.0بخش های مختلف کلیسای وانک قسمت اولاگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین کلیسای وانک اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

اگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین کلیسای وانک اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی