بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 1)

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 1)

تور اصفهان

مسجد امام اصفهان

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان:

(قسمت 1)

در قسمت پیش درمورد یکی از جاذبه های منحصربفرد و بسیار معروف اصفهان یعنی مسجد امام گفتیم و کمی با آن آشنا شدیم. اگر مسافر اصفهان باشید قصد کنید که از این جاذبه مشهور معاصر دیدن کنید، لازم است که درمورد بخش های مختلف آن نیز اطلاعاتی بدست آورید. در ادامه به بررسی قسمت های مختلف این مسجد می پردازیم:

گنبد مسجد شاه شاهکار معماری قرن 11 هجری:

گنبد از جمله بخش هایی است که در هر مسجدی نگاه ها را به خود جلب می کند. در مسجد امام نیز چشم‌گیرترین بخش گنبد آن بشمار می رود. گنبد مسجد امام رنگی فیروزه ای دارد و از هر نقطه میدان نقش جهان قابل رویت است. این گنبدِ وسعت زیادی دارد و پوسته خارجی آن 52 متر ارتفاع دارد، ظاهری مدور و پیازی دارد و از دو سمت با کاشی‌کاری استادانه پوشش داده شده.

این گنبد، دوپوش است یعنی یک فضای خالی بین دو گنبد وجود دارد با فاصله 16 متر. در این فاصله یک گنبد دیگر ساخته شده که ارتفاع آن 38 متر است یعنی به ارتفاع یک آپارتمان 13 طبقه. فضای باز زیر گنبد را یک صحن یا گنبدخانه خیلی بزرگ با چهل ستون و طاق محاصره شده. در این محل مراسم های دینی با حضور ساکنان اصفهان که در دوره صفویان پایتخت بود برگزار می شد. چون گنبد بسیار بزرگ است دوپوش بودن آن استحکامش را افزایش می دهد، عایق‌بندی دما و انعکاس صدا نیز به خوبی در آن صورت گرفته. گنبد مسجد جذاب ترین و استادانه‌ترین اثر معماری قرن 11 هجری است و از همه ساختمان های آن دوره اصفهان مرتفع تر است.

بر روی گردن گنبد هشت کتیبه مزین به آیات قرآن وجود دارد که رنگ لاجوردی دارند و در قسمت های پایینی آن سلام بر امامن، روی شمسه‌ها و موج‌ها حک شده است.

مناره:

به ساختمان های قدیمی و بخصوص مذهبی ایرانی که توجه کنید می بینید مناره‌ها به طاق‌ها، گنبدها و ایوان‌ها چسبیده اند. به این طریق قسمتی از بار سقف گرفته می شد و گنبدها شکم نمی کردند. با ورود اسلام به ایران و گسترش معماری اسلامی معناشناسی این ساختمان به سمت مفاهیم الهی و آسمانی رفت. در دوره اسلامی مناره‌ها نمادی از تقرب به خدا و عبادت به سوی آسمان بودند و قسمتی اصلی از مساجد را شکل دادند. مناره ها به عنوان محلی برای اذان‌گویی و اعلان عمومی کاربرد داشتند. مساجد شیعیان معمولا دارای دو مناره هستند که نمادی از قرآن و عترت هستند. به این معنا که قرآن و عترت دو ریسمان الهی برای رسیدن به توحید هستند.

پا به میدان نقش جهان که بگذارید، دقیقا مقابلتان، چهار مناره مسجد امام تقریبا در یک اندازه قابل مشاهده هستند؛ ولی جلوتر که بروید میبینید منارهای روبه رویی کوتاه‌ ترند و در جهت مخالف منارهای اصلی قرار دارند. چراکه منارهای جلویی درگاه ورودی مسجد است که مردم را به عبادت و ورود به مسجد دعوت می کند. این منارها 42 متر و منارهای اصلی 48 متر ارتفاع دارند. این مناره ها با نقش‌های ختایی و شطرنجی تزیین شده اند. هر چهار مناره گلدسته دارای مَأذنه هستند؛ ولی اعتقاد بر این است که این موذنه ها تنها جنبه زیبایی داشتند. این منارها انقدر بلند بودند که از بالای آنها می شد داخل کاخ و حرمسرا را دید، به همین خاطر بار دیگر منار چوبی کوتاهی برای اذان‌گویی ساخته شد.

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 1)Reviewed by Yeganeh on Jun 30Rating: 3.0بخش های مختلف مسجد امام اصفهان قسمت اولاگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین مسجد امام اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

اگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین مسجد امام اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی