بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 2)

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 2)

تور اصفهان

مسجد امام اصفهان

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان:

(قسمت 2)

در بخش پیشین گفتیم که مسجد امام دارای بخش های زیر است:

گنبد: گنبد در واقع محلی است که گنبدخانه و صحن اصلی مسجد در زیر آن واقع شده اند.

منار اصلی مسجد: این مناره را در راستای قبله ساخته اند.

منار سردر مسجد: این منار را در راستای میدان نقش جهان ساختند.

ایوان‌های چهارگانه که در اطراف حیاط واقع شده اند.

مدرسه سلیمانیه

شبستان غربی

شبستان شرقی

مدرسه ناصریه

اینبار درمورد برخی دیگر از بخش های دیدنی این بنای مذهبی صحبت خواهیم کرد و با خصوصیات و ویژگی های این مرکز مذهبی هرچه بیشتر آشنا خواهیم شد:

ایوان:

چهار ایوان زیبا و حیاط در چهار سمت مسجد امام واقع شده اند. جالب توجه است بدانید که وسیع ترین و بزرگ ترین ایوان این مسجد 33 متر ارتفاع دارد و منارهای اصلی این مجموعه مذهبی نیز در دو سمت آن واقع شده اند. یکی از بخش های جذاب این بخش کاشی‌کاری بالای سردر آن است. چون کاشی کاری های این بخش برخلاف سنت رایج معماری های ایرانی حاوی تصاویر متنوعی از موجودات جاندار در بنای مسجد است. در طرفین یک گلدان دو طاووس با استفاده از هنر معرق ترسیم کرده اند و زیبایی ایوان را آراسته و جذاب کرده. اطراف این دو طاووس با نقوشی از گل و گیاه و پرنده پر شده. در زمان شاه صفی برای این سر در، دری چوبی ساخته شد روکشی از نقره و طلا دارد و اشعار فارسی خط نستعلیق روی آن ماده‌ تاریخ (محاسبه تاریخ یک رویداد یا ساخت بنا به روش استفاده از حروف ابجد موجود دریک مصراع یا عبارت نثر است. در زبان عربی حروف ابجد هر یک عددی را شامل می شوند. جمع حروف هرکلمه و بعد جمع کلمه ها، عدد خاصی را بدست می آورند. یکی از کاربردهای این روش شاعرانه و سبک پیچیده از رمزنگاری تاریخ، پیشگیری از تحریف و دستکاری اعداد مربوط به بناها و رویدادهای تاریخی توسط حکومت‌های بعدی بوده) ساختش را 1038 نشان می دهد.

شبستان:

در شرق و غرب مسجد دو شبستان وجود دارد. این شبستان ها محلی هستند برای اقامه  نماز در زمستان که فضایی مسقف و بسته دارند. شبستان شرقی از وسعت بیشتری برخوردار است ولی نسبت به شبستان غربی تزیینات زیادی ندارد و ساده طراحی شده است. شبستان غربی اما با کاشی خشتی هفت‌رنگ زیباسازی شده. این شبستان یک محراب مرمری دارد که یکی از محراب‌های بسیار جذاب و دیدنی در میان مساجد اصفهان محسوب می شود. بالای محراب ر اکه نگاه کنید دولابچه‌ای را در دیوار خواهید دید كه سه متر طول و دو متر عرض دارد. این دولابچه از چوب عود ساخته‌ شده و حلقه ها و نوارهای طلایی زینت بخش آن هستند. شبستان‌ها دارای یک سنگاب در مرکز نیز هستند.

قسمتی از حیاط شبستان‌ها دوطبقه است، در این غرفه ها طلاب علوم دينی زندگی می کردند.

در جنوب‌شرق و جنوب‌غرب مسجد دو مدرسه وجود داشتند. یکی را شاه سلیمان صفوی ساخته و به سلیمانیه معروف است و دیگری را ناصرالدین‌شاه قاجار مورد بازسازی قرار داده بنابراین به آن ناصریه می گویند. این مدرسه هم چند حجره دارد که طلاب در آن ها زندگی می کردند.

بخش های مختلف مسجد امام اصفهان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 30Rating: 3.0بخش های مختلف مسجد امام اصفهان قسمت دوماگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین مسجد امام اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

اگر مایلید که در تور اصفهان به این شهر سفر کنید، جاذبه های اصفهان و همچنین مسجد امام اصفهان را ببینید، اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را برای خود رقم بزنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی