آش های سنتی اصفهان (قسمت 2)

آش های سنتی اصفهان (قسمت 2)

تور اصفهان

غذاهای اصفهان

آش های سنتی اصفهان:

(قسمت 2)

به اصفهان که سفر کنید و به رستوران ها مراجعه کنید و یا مهمان خانه ای شوید خواهید فهمید که آش ها یکی از بخش های اصلی هر سفره ای را در اصفهان به خود اختصاص می دهند. بنابراین خوب است با برخی از این آش های سنتی و لذیذ آشنا شوید.

در اصفهان علاوه بر خوراکی ها و غذاهای متنوع باید از آش های سنتی این دیار نیز امتحان کنید:

آش شوربای سبزی:

شوربا را خیلی وقت ها اصفهانی ها به عنوان غذا میل می کنند. برای تهیه آن نخست کمی گوشت چرخ کرده را با ادویه و پیاز ورز داده و کوفته های ریزی تهیه می کنند. این کوفته ها را داخل مخلوط در حال جوشیدن لپه و ماش و برنج می ریزند. در آخرین مرحله سبزی آش و گاهی اوقات شلغم را هم می افزایند. این آش همراه لیمو سرو می شود.

 

آش ماش یا شله قلمکار:

شله قلمکار در اکثر استان های ایران طبخ می شود اما جالب است بدانید که این آش یکی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی اصفهان به شمار می رود. این آش را معمولا در روزهای سرد سال طبخ می کنند چراکه آشی گوشتی است. نخود، ماش، سبزی تره، پیاز، برنج، گوشت و ادویه از جمله مواد اصلی این آش هستند.

در طبخ این آش نیاز نیست که گوشت سرخ شود فقط باید ابتدا ان را بپزند و بعد به آش اضافه کنند. طرز تهیه ی این آش با آش های معمولی فرق چندانی ندارد فقط گوشت را بعد از پخته شدن به آن اضافه می کنند.

آش ماست:

ترکیب ماست، برنج، لپه، پیاز و سیر، سبزی آش و گوشت چرخ کرده آش ماست را بوجود می آورد. در اصفهان برای طبخ این آش ابتدا پیاز را تفت می دهند و لپه های خیس شده و را هم به آن اضافه می کنند، سپس روی حرارت قرار می دهند تا لپه ها پخته شوند. به برنجی که جدا پخته شده سیر و لپه های پخته شده و سبزی را اضافه می کنند. اواخر پخت آش به آن کوفته های کوچکی اضافه می کنند که سرخ شده هستند. وقتی این مواد پخت و آش به قوام آمد از روی حرارت برداشته و ماست را اضافه می کنند.

آش سماق:

آش سماق یکی از متفاوت ترین آش های اصفهان است و شاید در هیچ جای دیگری نتوانید این آش را پیدا کنید و بچشید. آش سماق دارای مواد متنوعی است و سماق اصلی ترین ماده مورد نیاز آن است. برای طبخ این آش از سماق خشک استفاده می کنند. در این آش می توان برنج نیم دانه و آرد را با یکدیگر جایگزین کرد. اگر با برنج طبخ شود، ابتدا نیم دانه را می پزند بعد سبزی آش را اضافه می کنند. بعد از آن کوفته های کوچک را که از مخلوط گوشت و پیاز و ادویه تهیه شده اند را به آش اضافه می کنند. قبل از اینکار کوفته ها را سرخ می کنند. در آخرین مرحله نیز آب سماق را اضافه می کنند. به اینصورت که سماق خشک را خیس و از صافی رد و آب آن را استفاده می کنند.

این آش همراه نان خورده می شود.

آش های سنتی اصفهان (قسمت 2)Reviewed by Yeganeh on Jun 27Rating: 3.0آش های سنتی اصفهان قسمت دوماگر مایلید در تور اصفهان با غذاهای اصفهان و فرهنگ مردم این استان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

اگر مایلید در تور اصفهان با غذاهای اصفهان و فرهنگ مردم این استان آشنا شوید و جاذبه های اصفهان را نیز ببینید این بخش را دنبال کنید. اول تور راهنماییتان می کند تا تور ارزان اصفهان را تجربه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی