ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیه

ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیه

اقلیمی دریاچه وان ترکیه

ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیه

ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیه

دریاچه وان، وسیعترین دریاچه ترکیه و جزو بزرگ ترین دریاچه های آب سدیمی در جهان می باشد. این دریاچه در نزدیکی کوه آتشفشانی معروف به نمرود جای دارد. دریاچه وان در نتیجه جریان های آبی آتشفشان نمرود پدید آمده. و گودی آن نیز در اثر فوران و گدازه های نمرود به شکل امروزی در آمده است.

از خصوصیات ویژه وان این است که هیچ آبراهه ای از آن به هیچ نقطه ای وجود ندارد و این مسئله دریاچه وان را به وسیع ترین حوزه بسته آبی دنیا تبدیل کرده است. در سالیان بسیار دور این دریاچه دارای خروجی هم بود و هنگامی که لبریز می شد ، آب مازادش از طریق این خروجی بیرون میرفت ولی رفته رفته با گدازه های آتشفشانی انباشته و مسدود شد.

از نکات جالب درمورد آب دریاچه وان تغییر و تفاوت دمایی در آن است که به سه دمای متفاوت تقسیم می شود: به این صورت که آب قسمت پایینی دریاچه بسیار است، قسمت میانی معتدل و قسمت بالایی بسیار گرم. در فصل سرما و زمستان اب های کم عمق شمالی دریاچه و آب های سطحی آن دچار یخ زدگی مختصری می شود و این ناچیز بودن یخ زدگی نیز به شور بود بیش از حد دریاچه ارتباط مستقیم دارد، این غلظت نمک دریاچه یخ زدگی کامل آن را غیرممکن می کند. بیشتر نمک وان را سدیم سولفات و سدیم کربنات تشکیل می دهد.

یکی از عللی که سبب شده این شوری و نمک مرتبا در وان ذخیره و انباشته شود همان مسئله بسته بود خروجی آن است و دریاچه وان را به حوزه نمکی بزرگی مبدل کرده. اما سدیمی که در این دریاچه است بیشتر از ته نشین خاکسترهای آتشفشانی و دشت و دره های اطراف دریاچه به آن سرازیر شده و قطری 400 متری دارد، چرا که این دریاچه عمرش به عصر یخبندان برمیگردد و این امر کاملا طبیعی است.

همین قطر بسیار زیاد توانسته توجه و نظر جغرافی دانان و محققان را به خود جلب کند. آن ها حفره هایی در دریاچه ایجاد می کنند و روی سدیم های دریاچه به مطالعه و بررسی می پردازند. 

دکتر استفان کمپ استاد دانشگاه هامبورگ طی تحقیقات خود 10 حفره بسیار عمیق 446 متری در این دریاچه حفر کرده. اما جالب است بدانید که این حفره ها تازه توانسته اند به لایه های نخستین سدیمی آن برسند اما محققان می توانند به کمک همین حفره ها اطلاعات بسیاری درمورد آب و هوای حداقل 14 هزار سال قبل دریاچه جمعع آوری کرده اند.

پس از دکتر کمپ  گروه دیگری از محققان به سرپرستی پروفسور توماس لیت از دانشگاه بُن آلمان پروژه تازه ای را در دریاچه وان شروع کردند. آن ها قصد داشتند که با کندن حفره هایی عمیق و طویل تر بتوانند به اطلاعاتی دست یابند که به 800 هزار سال پیش مرتبط باشد. در نتیجه این پروژه و حفره هایی که ایجاد شد آن ها توانستند به شواهد و بقایای 15 آتشفشان دست پیدا کنند که در 20 هزار سال پیش رخ دادند.

در یک تور ارزان ترکیه ، میتوانید از دریاچه وان ترکیه دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی ترکیهاست .

ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیهReviewed by مهدی on Jun 23Rating: 3.5ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی دریاچه وان ترکیه اگر اهل سفر هستید، تور ترکیه را به شما پیشنهاد میکنیم . دریاچه وان ترکیه از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

اگر اهل سفر هستید، تور ترکیه را به شما پیشنهاد میکنیم . دریاچه وان ترکیه از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی