جزیره سامویی تایلند

جزیره سامویی تایلند

تور تایلند سامویی

جزیره سامویی تایلند

جزیره سامویی ( کو سامویی )

یکی از زیباترین نقاط تایلند است و در سواحل شرقی این کشور در خلیج تایلند قرار دارد. نام کامل این جزیره «کو سامویی» است که «کو» در زبان تایلندی به معنای جزیره است و نام سامویی نیز از واژه ای چینی به معنای «بهشت امن» گرفته شده است. بیشتر این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شرق به غرب آن رشته کوهی کشیده شده است .

سامویی از جزایر بزرگ تایلند است. ۲۲۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیتش بالای پنجاه هزار نفر است. این جزیره از لحاظ طبیعی جذابیت های زیادی دارد؛ مثل سواحل ماسه ای سفید، صخره های مرجانی و درختان نارگیل. اولین ساکنان سامویی، ماهیگیرانی اهل شبه جزیره مالای و نیز جنوب چین بودند و پانزده قرن پیش به این جزیره آمدند. تا اواسط قرن بیستم میلادی توجه چندانی به سامویی نمی شد و حتی رفت و آمد به آن بسیار سخت بود. در دهه های اخیر اما تحولات زیادی در آن صورت گرفته و صنعت گردشگری به شدت به سامویی توجه نشان داده است. نخستین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که گردشگران وارد سامویی شدند و از آن پس این جزیره مورد توجه و اقبال روز افزون گردشگران از سراسر دنیا قرار گرفته است.

این جزیره به شکل مربعی عجیب است که محیطی به وسعت 55 کیلومتر دارد. برخلاف سایر جزایر تایلندی مثل پوکت، جزیره ی سامویی بسیار ناهموار و کوهستانی است و تنها در حاشیه ی جزیره منطقه ای صاف و هموار یافت می شود و به همین دلیل در اینجا آسمان خراشی نمی بینید و خانه ها همگی کوتاه و کوچک هستند. 90% از تاریخ این جزیره به پرورش نارگیل اختصاص داشته اما بازرگانان و مسافران چینی هم تاثیراتی بر اقتصاد این ناحیه گذاشته اند. این جزیره معماری و فرهنگ منحصر به فردی دارد که با زیبایی طبیعت بکر در هم آمیخته شده اند .

سامویی در اوایل دهه ی 1970 میلادی توسط عده ای کوهنورد کشف شد. در آن زمان اینجا برق و آب لوله کشی نداشت و مردم با ماهیگیری و پرورش نارگیل کسب درآمد می کردند. امروزه سامویی حدود 2 میلیون نارگیل در ماه به بانکوک صادر می کند. نزدیک ترین شهر به این جزیره در حدود 60 کیلومتری غرب آن واقع شده و Suratthani نام دارد. این جزیره با درختان نخل و نارگیل و سواحل شنی سفیدش همه روزه پذیرای مسافرین بسیاری است که توسط قایق و هواپیما به اینجا می آیند. این جزیره که در وسط خلیج تایلند واقع شده و حقیقتا مانند بهشت است. هتل های اینجا برای هر سلیقه و بودجه ای مناسب هستند. غذاهای محلی خوش مزه، طبیعت سرسبز گرمسیری، آبشارها، سواحل خلوت و سفید و معابد بودایی فراوان همگی این جزیره را تبدیل به یکی از زیباترین مناطق توریستی می نمایند .

سامویی و جزایر اطرافش چشم اندازهای حیرت انگیزی دارند. هرکدام از سواحل، فضایی منحصر به فرد دارند. آب های شفاف چی وانگ برای شنا مناسبند. ساحل لامایی یک خلیج هلالی شکل است. ساحل Taling Ngam نیز زیباترین غروب های خورشید را به نمایش می گذارد. جاذبه های طبیعی، تورهای متنوع، امکانات مخصوص اقامتی و تفریحی همگی در سطح بسیار مناسبی هستند. مسافرین می توانند در هر ساعتی توسط قایق و کشتی یا حتی پروازهای مستقیم به این جزیره سفر کنند .

یک جاده ی کمربندی 55 کیلومتری هم در جزیره تعبیه شده که توسط آن به راحتی می توانید از ساحلی به ساحل دیگر سفر کنید. جزایر دیگری نیز در این اطراف هستند: جزیره ی تائو که محل خوبی برای غواصی است. جزیره ی پنانگ که بدلیل جشن های شبانه بسیار معروف است. و پارک ملی دریایی Angthong که از جاذبه های طراز اول اینجا می باشد. سامویی حدود 40 هزار نفر سکنه دارد که اکثرا بودایی هستند با تعداد کمی مسلمان که در دهکده ی Hua Thanon و شهر Nathon متمرکز شده اند. یک گروه کوچک از چینی ها هم در اینجا هستند. وسایلی نظیر ماشین، قایق، قطار و اتوبوس همگی به این جزیره رفت و آمد می کنند.

آب و هوای سامویی

سامویی دو فصل دارد: یک فصل گرم و استوایی و یک فصل بارانی. در مناطقی مانند پوکت و سایر نقاط جنوبی تایلند، فصل باران شش ماه به طول می انجامد و فاصله بین ماه مه تا نوامبر را در بر می گیرد. اما آب و هوای سامویی در بیشتر اوقات سال خشک است و فصل باران فقط به ماه نوامبر محدود می شود. درواقع قرار گرفتن سامویی در بخش خوبی از خلیج تایلند باعث شده که این جزیره از باران های موسمی شدید -که مناطقی مانند پوکت را تحت تاثیر قرار می دهد- در امان باشد .


گردشگری در سامویی

طبیعت سامویی

بخش های مرکزی سامویی را جنگل های کوهستانی تشکیل داده است و مهم ترین کوه در این منطقه نیز «کائو پوم» نام دارد. مناطق کم ارتفاع تر در جزیره با یک جاده ۵۱ کیلومتری به هم مربوط شده اند و گردشگران می توانند به راحتی از نقاط مختلف جزیره دیدن کنند. در عین حال، آبشارهای دیدنی زیادی هم در سامویی وجود دارد که از معروف ترین شان می توان به آبشارهای «هین لات» و «نامونگ» اشاره کرد. این آبشارها بعد از بارش باران، واقعا دیدنی می شوند.

صخره های پدر بزرگ و مادر بزرگ ( هین تا و هین یای )

افسانه صخره های پدربزرگ و مادربزرگ این است که یک زوج مسن در ساحل لامای غرق شده اند و سپس آب جسدهایشان را به ساحل آورده و این صخره ها را شکل داده است. برای دیدن این صخره ها باید از ساحل لامای گذشت و به سمت جنوب و چپ حرکت کرد.

تئاتر میمون ها

تا مدتی پیش، فروش نارگیل مهم ترین منبع درآمد مردم سامویی بود. آنها برای چیدن نارگیل از میمون ها استفاده می کردند. در واقع این میمون ها برای چیدن نارگیل های رسیده تعلیم می دیدند و روزانه می توانستند تا هشتصد نارگیل بچینند. حالا هم مکان های زیادی در سامویی هست که در آنها می توان میمون ها را موقع نارگیل چیدن دید. اما در تئاتر میمون ها، علاوه بر نارگیل چیدن می توان میمون ها را در حال دوچرخه سواری، ریاضی حل کردن، ساز زدن و شنا نیز دید.

پارک ملی دریایی آنگ تونگاین

پارک ملی از ۴۲ جزیره تشکیل شده که از جزیره سامویی به راحتی قابل مشاهده اند. این مجمع الجزایر از لحاظ جغرافیایی با سایر جزایر منطقه متفاوت است. فشار آب باعث شده که اشکال زیبایی در جزایر مختلف این پارک آبی به وجود بیاید و البته این جزایر، سواحل بسیار دیدنی و راحتی دارند. پارک ملی دریایی آنگ تونگ یک مشخصه مهم دیگر هم دارد و آن وجود حیوانات خاصی مثل میمون دم دراز آسیایی، سمور آبی، عقاب دریایی و حیوانات دیگر است. بهترین زمان برای رفتن به این پارک دریایی، اواخر ماه مارس تا اکتبر است.

همچنین از دیگر جاهای دیدنی سامویی : مزرعه مارها ، مزرعه کروکودیل ها ، کمپ فیل ها ، باغ وحش ، باغ بهشت و باغ پروانه ها هستند .

معابد جزیره سامویی

بودای بزرگ معبد پرایای

مجسمه بزرگ بودا در ساحل شمال شرقی سامویی قرار دارد ، این مجسمه 15 متری در سال 1972 میلادی ساخته شده و در جزیره ای کوچک قرار دارد که به وسیله یک پل به سامویی وصل میشود . این مجسمه بزرگ در معبد پرایای قرار گرفته و همه ساله گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب میکند .

این معبد را خیلی از افراد به عنوان مرکزی برای مدیتیشن میشناسند ، و مانند بسیاری از معابد دیگر برای ورود به این معبد نیز باید اصولی رعایت شوند مانند : وارد شدن به معبد با شلوار کوتاه و لباس شنا ممنوع است ، قبل از ورود به معبد باید کفش ها را در آورید .

در نزدیکی همین مکان نیز معبد پلای لائم قرار دارد ، که در این معبد یک مجسمه بودای بزرگ با 18 دست وجود دارد و بسیار دیدنی است .

معبد سامرت

مجسمه بودای معروفی در این معبد قرار دارد که گردشگران زیادی را به آنجا می کشاند. این مجسمه از مرمر ساخته شده و از همین جهت اهمیت دارد. این مرمر در هند و نیز در شمال تایلند در ساخت مجسمه ها زیاد به کار رفته اما در جنوب تایلند، استفاده از آن سابقه چندانی ندارد.

جزیره سامویی تایلندReviewed by تور ارزان on Aug 25Rating: 4.5جزیره سامویی تایلندآشنایی با بهترین جاذبه های توریستی گردشگری تایلند - جزیره سامویی تایلند

آشنایی با بهترین مقاصد سفر تور تایلند – راهنمای تور ارزان تایلند – جاهای دیدنی و شهرهای مهم و توریستی تایلند

1 دیدگاه

  1. نادر.حکیمی گفت:

    سامویی پر از جزیره هست . خیلی جای نابیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی