تاریخچه شهر ترابزون ترکیه

تاریخچه شهر ترابزون ترکیه

برسی تاریخچه شهر ترابزون ترکیه

تاریخچه شهر ترابزون ترکیه

تاریخچه شهر ترابزون ترکیه

 

 این شهر جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق ترکیه محسوب می شود. به علت طولانی بودن تاریخچه این شهر تنها به بررسی بخش های مهم آن می پردازیم و آن را به چند بخش تقسیم می کنیم:

 *عصر آهن و کلاسیک 

 مطمئنا گذشته شهر ترابزون به قبل از میلاد برمی گردد، بقایایی از این شهر کشف شده که این حدس ها را به اثبات می رساند. هنگامی که تجار به این شهر  وارد شدند، ترابزون رونق زیادی یافت. سکه های نقره بسیاری در شهر ترابزون پیدا شده که به فرمانروایان پیشین این شهر تعلق دارد. در سال ۲۵۸ میلادی شهر ترابزون توسط گوت ها به تصرف در آمد. در مورد گوت ها قابل به ذکر است که آن ها یکی از قبایل ژرمن شرقی بودند.

*امپراتوری روم شرقی

بعد از جنگ هایی که در سال ۲۵۸ بوجود آمد، این شهر مورد هجوم و ویرانی واقع شد. بنابراین بزرگان ترابزون برای بار دیگر مرمت آن را شروع کردند ولی بازسازی شهری مثل ترابزون وقت و نیروی زیادی نیاز داشت. کتیبه هایی کشف شده که نحوه مرمت ترابزون را در برهه از زمان نشان می دهد. وضعیت شهر ترابزون به همین صورت بود تا این که ژوستینین یکم (Justinian) فرمانروایی یونان را به دست آورد و بعد از آن دست به کشور گشایی و تصرف املاک دیگر زد. بعد از مدتی شهر ترابزون به پایگاه نظامی ژوستینین یکم مبدل گشت. گنجینه هایی هم در شهر پیدا شده اند که تصویر ژوستینین بر آن ها حک شده.

*امپراتوری ترابوزان

فرمانروایی ترابوزان دودمانی بودند که از قرن ۱۳ تا ۱۵ میلادی بر آناتولی (ترکیه آسیایی کنونی) سلطه داشتند. فرمانروایان این امپراتوری به آندرونیکوس یکم (Andronikos I) هجوم بردند. آندرونیکوس یکم یکی از حاکمان روم بود. به این ترتیب این شهر به تصرف فرمانروایان ترابوزان در آمد. از آن پس به تدریج ترابزون پیشرفت کرد و تاجران خارجی از آسیا و اروپا به طرفش روانه شدند.

 در ضمن رومیان مابین سال های ۱۲۰۲-۱۲۰۴ میلادی به علت نبردهای صلیبی چهارم دچار سستی و تضعیف در نیروهای نظامی شده بودند. این نبرد به دستور پاپ اینوسنت سوم (Innocentus III) برای پس گرفتن اورشلیم صورت گرفت. همین نبرد باعث شد که امپراتوری روم خیلی زود به پایین سقوط کند.

جالب است بدانید که در سال ۱۰۷۱ میلادی در جنگ ملازگرد امپراتوری روم از سلجوقیان هم شکست خوردند و مدتی هم آناتولی تحت سلطه سلجوقیان بوده.

*امپراتوری عثمانی

 آخرین حکمران ترابزون در برابر سلطان محمد فاتح، حاکم عثمانی مغلوب شد. در سال ۱۴۶۱ میلادی ترابزون به طور کامل ویران شد و تحت تصرف عثمانی ها درآمد. پس از آن عثمانی ها دین اسلام را در این شهر اشاعه دادند و وضعیت بصورتی شد که اکثر مسیحیان تنها در چند سال، به دین اسلام تغییر دین دادند. در این برهه این شهر به منطقه ای ثروتمند مبدل گشت و جزو بااهمیت ترین بنادر منطقه محسوب می شد.

 از دیگر تحولاتی که عثمانی ها در ترابزون بوجود آوردند، میزان جمعیت بود. به سبب این که دین رسمی این شهر اسلام بود و سایر ادیان هم در آن زندگی می کردند، برخی از پیروان این دین ها، از ترابزون مهاجرت کردند و به سرزمین های دیگری رفتند در نتیجه جمعیت شهر کاهش یافت.

 *ترابزون مدرن:

از رخدادهای مهم تاریخی در تمام شهرهای ترکیه، جنگ استقلال این کشور محسوب می شد. در این جنگ ملی گرایان ترک برضد عثمانی ها قیام کردند و موفق شدند استقلال کشورشان را بار دیگر به دست گیرند. سرانجام در سال ۱۹۲۳ میلادی جمهوری ترکیه تشکیل شد و کمال آتاتوری به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. حالا ترابزون هم بخشی از این جمهوری محسوب می شود.

از جاذبه های ترکیه میتوانیم به شهر ترابزون ترکیه اشاره کنیم . اگر اهل سفر هستید با یک تور ارزان ترکیه ، دیدنیهای ترکیه را از دست ندهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی