معبد وات آرون بانکوک

معبد وات آرون بانکوک

تور تایلند معبد وات آرون بانکوک

معبد وات آرون بانکوک

معبد وات آرون بانکوک

کشور تایلند یکی از مقاصد بسیار پر طرفدار در بین توریستها از سراسر دنیاست، زیرا جاذبه‌های گردشگری تایلند به حدی فراوان و متنوع هستند که تمام اقشار مختلف را با هر سلیقه‌ای و هر قصدی که از سفر داشته باشند، میتواند راضی کند. یکی از جاذبه‌های گردشگری تایلند همین معابدی هستند که به وفور در شهرهای مختلف تایلند وجود دارند و بیشتر آنها مربوط به پیروان مذهب بودایی است، اما هرکدام از معابد تایلند به سبکی خاص و با پیامی منحصر به فرد و طراحی و معماری مخصوص به خود ساخته شده است، در شهر بانکوک پایتخت تایلند، یکی از جالب‌ترین معابدی که افراد زیادی به بازدید آن می‌روند معبد معروف وات آرون یا وات چیانگ است، در ادامه با اول تور همراه باشید تا درمورد این معبد زیبا بیشتر بدانیم.

معبد وات آرون (Wat Arun) که در میان مردم محلی با نام Wat Chaeng نیز شناخته می‌شود، در غرب ساحل رودخانه چائو فرایا  Chao Phraya قرار دارد. این معبد یکی از باشکوه‌ترین معابد بانکوک، نه تنها بخاطر موقعیت مکانیش در کنار رودخانه، بلکه به این خاطر که طراحی آن بسیار متفاوت از دیگر معبدهایی است که شما می‌توانید در بانکوک ببینید. وات آرون یا همان معبد سپیده‌دم از مناره‌های مخروطی تزئین شده و رنگارنگ تشکیل شده و به شکلی باشکوه در کنار رودخانه قرار گرفته است و منظره زیبایی را ایجاد کرده است.

نام معبد وات آرون از نام خدای هندو آرونا گرفته شده است. آرونا خدایی است که اغلب به صورت اشعه‌‌های خورشید در حال طلوع توصیف می‌شود و به همین دلیل نیز نام دیگر این معبد را سپیده دم میخوانند، وات آرون یکی از شناخته شده ترین و معروف ترین مناطق گردشگری و شاخص شهر بانکوک است و اولین اشعه‌های نور طلوع صبحگاهی باعث ایجاد صحنه زیبای نمایش رنگین و مروارید گون انعکاس معبد بر روی آب می‌شود که بسیاری برای دیدن این منظره صبح زود به این محل می‌آیند.
گرچه بنای اولیه این معبد در قرن 17 ساخته شده اما مناره‌های منحصر به فرد آن، در اوایل قرن 19 و در طی جنگ شاه راما دوم ساخته شده است. البه نا گفته نماند که چشم‌گیرترین و پر زرق و برق ترین منظره از معبد را از سمت شرقی رودخانه و هنگام غروب خورشید می‌توان دید. در هنگامی که سایه‌‌ی نمای مناره‌های زیبای معبد را در پرتو نارنجی رنگ غروب آفتاب می‌توان مشاهده کرد.

تاریخچه وات آرون

معبدی بودایی قدیمی در مکان فعلی وات آرون از زمان پادشاهی آیوتایا (1351–1767) وجود داشته و پس از ساخت و ایجاد روستای بنگ ماکوک، وات ماکوک نام گرفت. بنا بر اسناد پیدا شده شاهزاده مورخ دامرونگ راجانوبهاب، معبد در نقشه‌های فرانسوی در طی سلطنت شاه نارای (1656–1688) دیده می‌شود. شاه تکسین پس از سرنگونی سلسه آیوتایا پایتخت جدید خود را در نزدیکی همین معبد بنیان گذاشت، و نام آن را نیز به وات چائینگ تغییر داد و به عنوان معبد سلطنتی شهر برگزیده شد. بسیاری بر این اعتقادند که شاه تکسین عهد بست تعمیر معبد را پیش از برآمدن سپیده دم به اتمام رساند.
در گذشته مجسمه زمردین بودا در ضریح معبد سپیده دم قرار داشت اما در سال 1785 به معبد وات فرا خاو منتقل شد. در طی سلطنت شاه تکسین، وات آرون در میان املاک سلطنتی قرار داشت. اما بعد از سلطنت شاه تکسین جانشین وی راما اول، محل قصر را به سمت دیگر رودخانه منتقل کرد و عنوان معبد سلطنتی از وات آرون گرفته شد.
وات آرون حتی بدون مجسمه مقدس بودا نیز همچنان مورد احترام مردم قرار داشت. در طی حکومت رامای اول راهبان اجازه داشتند که به معبد بروند. تا مدتی طولانی معبد آرون متروکه باقی مانده بود تا آن که به دستور راما دوم معبد را بازسازی کردند و ساختمان پاگودا تا 70 متر گسترش و همچنین نام آن به وات آرون راچاتراما تغییر یافت.
در طی سلطنت راما سوم، ارتفاع برج اصلی تا 67 متر افزایش یافت که برج معبد را تبدیل به بلندترین ساختمان بانکوک کرد. شاه رامای سوم به عنوان نماینده هنر و معماری، بازسازی ساختمان را با آرایش و تزئیناتی از قطعات درخشان و کوچک چینی بر روی بنا به پایان رساند. پس از آن نام معبد دوباره به وات آرون راتچاوارارام تغییر کرد.

ساختار کلی معبد وات آرون

این بنای بسیار زیبای بانکوک، در واقع یک برج بلند و کشیده به سبک خِمر (سلسله‌ای باستانی در جنوب شرقی اسیا) در مرکز و به همراه 4 مناره کوچک تر در اطراف ساختمان مرکزی آن است. برج که تخمین زده می‌شود حدود 79 متر ارتفاع آن باشد در مرکز، به وسیله کاشی‌های سرامیکی و موزائیک‌های چینی و رنگارنگ به زیبایی تزئین شده است. تمام دیوار برج،حتی گوشه‌ها و شکاف‌های آن از موزائیک‌های چینی پوشیده شده‌اند به طوری که زیبایی بی‌نظیر و بنایی چشم‌نواز و تحسین برانگیز را پدید آورده اند.
در چهار گوشه بیرونی برج، مناره‌هایی که هر کدام حامل مجسمه فرا پای، خدای بادها هستند ساخته شده و در قسمت ورودی ساختمان معبد یک جفت مجسمه غول اسرار آمیز، مشابه مجسمه‌های 12 غول در معبد فرا خاو یا قصر بزرگ وجود دارند که گفته می‌شود نقش حفاظت از معبد را به عهده دارند. برج مرکزی و 4 مناره همراهش در واقع نمادی زمینی از 33 بهشت آسمانی‌ هستند. اگر از پله‌های با شیب بسیار زیاد برج اصلی بالا بروید، منظره حیرت انگیزی از رودخانه چائوفرایا پیش رویتان خواهد بود. این پله‌ها با شیب تند به دو تراس می رسند که پایه ساختمان برج اصلی را تشیکل می‌دهند. عمارت‌های موجود در طبقه اول شامل مجسمه‌های گرانبهایی از بودا در مهم‌ترین مراحل زندگی‌اش می‌شود.
در تراس دوم، چهار مجسمه از خدای هندو ایندرا یا اراوان و فیل سی و سه سر محافظش دیده می‌شوند. اکثر مردم بر این باورند که تصویر اصلی بودای درون معبد، توسط خود شخص شاه راما دوم کشیده شده اما نقاشی‌های دیواری متعلق به دوره سلطنت شاه راما پنجم می‌باشند.

چگونه به وات آرون برویم

شما می‌توانید برای رفتن به معبد وات آرون از طریق خیابان آرون آمارین (Arun Amarin) یا با قایق از اسکله تا تین (Tha Tien Pier) در نزدیکی وات فو به معبد آرون بروید. همچنین قایق‌های سریع اسکله‌ی تا تین در گوشه جنوب غربی قصر بزرگ بانکوک یا وات فرا خاو قرار دارند و به صورت مورب در مقابل وات آرون قرار می‌گیرند. این اسکله تعداد زیادی قایق دارد در تمام طول روز رفت و آمد دارند. شما به راحتی از هر اسکله‌‌ای در بانکوک با قایق‌های تند رو در کناره رود چائوفرایا می‌توانید به اسکله تا تین برسید.
همچنین اگر از طریق رودخانه نخواستید با این معبد بروید، با تاکسی نیز به راحتی می‌توانید به معبد برسید، و یا با استفاده از اتوبوس‌های عمومی 1، 25، 44، 47، 62 و 91 که در جاده ماهارات بانکو توقف می‌کنند، می‌توانید به اسکله تا تین برسید.
و غیر از این راه‌های موجود، بسیاری از تورهای کانال تونبوری نیز گردشگران را به این بنای نماد هنر معماری، وات آرون می‌برند.
آدرس: تایلند، بانکوک، وات آرون، جاده وانگ دوئم 158

ساعت بازدید
از معبد هر روزه از ساعت 8:30 تا 17:30 امکان پذیر است.

هزینه: بلیت ورود به این مجموعه : 30 بات برای گردشگران خارجی و رایگان برای شهروندان تایلندیست.

معبد وات آرون بانکوکReviewed by تور ارزان on Nov 18Rating: 3.5معبد وات آرون بانکوکبهترین جاهای دیدنی تایلند - معبد وات آرون بانکوک - راهنمای تور تایلند - تور ارزان تایلند - دیدنیهای بانکوک

بهترین جاهای دیدنی تایلند – معبد وات آرون بانکوک – راهنمای تور تایلند – تور ارزان تایلند – دیدنیهای بانکوک

2 دیدگاه ها

  1. میترا گفت:

    چقدر جالبه این معبد، مطلب مفیدی بود، توی تور تایلند مسافرا رو به بازدید از این معبد هم میبرند؟

  2. nastaran گفت:

    معبد وات آرون بانکوک شبیه به برج ایفله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی