معبد لاما پکن

معبد لاما پکن

تور چین معبد لاما پکن

معبد لاما پکن

معبد لاما پکن

پایتخت کشور چین شهر زیبای پکن جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی و طبیعی بسیاری برای مسافرانی که به این شهر می‌‌آیند در دل خود دارد، یکی از این جاذبه‌های دیدنی که هم جنبه تاریخی و هم فرهنگی-مذهبی برای چین دارد معابد شهرهای چین  هستند که هرکدام خصوصیات منحصر به فردی دارند و برای بازدیدکنندگان همیشه جالب هستند، اول تور در این مطلب به معرفی معبد لاما در شهر پکن میپردازد، با ما همراه باشید.

این معبد یکی از بزرگترین و بهترین معابد باقی مانده از دوران امپراطوری سلسله کینگ در شهر پکن است که متعلق به سال 1694 و سالهای حکومت سلطنت ‏Qing (1644-‎‎1911‎‏) می باشد و از آن به عنوان محل استراحت و زندگی امپراطور ‏Yongzheng‏ ( سومین پادشاه این سلسله ) استفاده میشده است. استفاده از این معبد بعنوان محل اقامت در سال 1744 به یک معبد مقدس تغییر پیدا میکند.‏

مساحت این معبد 66.400 متر مربع است که به عنوان یک کاخ کوچک با کاشیهای لعاب دار زرد رنگ و سقفی قرمز رنگ با کاشیهای نفیس دارای طرح‌های بسیار چشم نواز است.‏ براساس سبک معماری کهن وسنتی کشور چین هر یک از عناصر معماری این معبد در تقارن با سالن اصلی است که در محور شمال به جنوب قرار ‏گرفته است این معبد دارای 5 سالن اصلی است که در اطراف حیاط اصلی جنوبی قرار گرفته است و این سالنها به ترتیب اهمیت عبارتند از: سالن پادشاه ‏آسمانی سالن هماهنگی سالن صلح سالن برکات سرمدی و سالن چرخ دارما این معبد مجموعه کاملی از انواع معماریهای دوره های مختاف ‏حکومتی مانند ‏Han, Manchu, Mongolian Tibetan‏ می باشد که به شکوه معماری این معبد افزوده است.

حیاط جنوبی : در این حیاط یک دیوار بزرگ و 3 ساختمان به سبک معماری چینی به نام ‏Pailou‏ قرار دارند و نوید ورودی ساختمان‌های زیبای معبد را به بیننده می دهند. بعد از گذشتن از مسیر سلطنتی به دروازه ‏Zhaotai‏ خواهید رسید که ‏دروازه ورودی به حیاط شمالی است. جائی که یک برج ناقوس و یک برج دیده بانی نظاره گر ورود بازدید کنندگان هستند.

سالن پادشاهان آسمانی : این سالن در حقیقت یک ورودی اصلی به چهار سالن دیگر معبد می باشد. در چهار گوشه این سالن زنگهایی که بر روی آنها به ‏زبان سنسکریت نوشته هایی حک شده وجود دارند و باعث زیبایی بیشتر سالن شده‌اند، و همچنین بر روی درهای این سالن اشعاری نوشته شده است که بر ‏زیبائیهای این سالن افزوده است و فضائی روحانی را به این سالن بخشیده است. نام این معبد از تصاویر چهار پادشاه که در این معبد وجود دارد ‏گرفته شده است. در مرکز این سالن مجسمه ‏Maitreya‏ قرار دارد که لبخندی مهربانانه دارد و از بازدیدکنندگان استقبال میکند.

سالن هماهنگی و صلح : اگر در قسمت بیرونی پله های سالن پادشاهان بایستید در مقابل شما حیاطی قرار می گیرد که حیاط سالن هماهنگی و صلح ‏است و خود دارای 4 بخش دیگر است. در این سالن 3 مجسمه بودا قرار گرفته است که به نامهای زیر خوانده می شود :
Sakyamuni بودای حال‎ Kasyapa ‎بودای گذشته و‎ Maitreya Buddha ‎یا بودای آینده.
 و در مقابل این سالن تپه ای قرار دارد که دارای اهمیت بسیاری بوده و به عنوان یکی از مقدسات مذهب بودا به شمار می‌رود.‏
چهار سالن دیگر محلی هستند که لاما در آن دروس مختلف مانند بودیسم باطنی پزشکی نجوم جغرافیا و غیره را می آموخته است. در حیاط این ‏قسمت یک دیگ مسی مخصوص پخت و پز قرار دارد که متعلق به سال 1747 میباشد و جز آثار تاریخی بسیار نفیس پکن و چین می‌باشد.

تالار برکات سرمدی : این سالن در کنار حیاط امپراطور ‏Yongzhen‏ قرار دارد. 3 تصویر از بودا در این سالن وجود دارند که ‏جلوه ویژه ای به سالن داده‌اند این تصاویر عبارتند از :‏
Amitabha‏ یا بودای زندگی ابدی بودای پزشکی و بودای شیر که 2 تصویر از بودای ‏Tara‏ با عنوان سبز و سفید که از دیگران مهم تر است و نیز ‏تصویر سبز آن کاملا استثنائی بوده که از 4000 قطعه ابریشم و در رنگهای مختلف ساخته شده است.

سالن چرخ دراما: این سالن محلی است که لاما در آن مراسم مذهبی را اجرا می کرده است و همچنین کتاب ‏sutra‏ را در این محل می‌خوانده. در این سالن مجسمه ای از ‏Tsong Khapa‏ قرار دارد که به عنوان پدر کلاه زردان بودائیان تبت به شمار می‌رود.‏
بر روی دیوارهای این معبد تصاویر زیبائی وجود دارد که شرح کاملی از زندگی و احوالات ‏Sakyamuni‏ که او نیز یکی از رهبران بودائی بوده است، نشان می‌دهد. همچنین در این قسمت برخی از کتب و اسناد بودائی به نمایش گذاشته شده است.‏

سالن شادی بی نهایت: این سالن آخرین سالن از مجموعه سالنهای این معبد است که در بالاترین قسمت معبد قرار گرفته است و در 3 ‏طبقه و 2 غرفه کوچکتر است. در سالن اصلی این قسمت مجسمه ای از ‏Maitreya‏ قرار دارد که به عنوان هدیه ای از طرف ‏Dalai‏ به پادشاه ‏Qianlong‏ فرزند امپراطور ‏Yongzheng‏ بوده است، تقدیم شده بوده و اکنون نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. این مجسمه بسیار زیبا از یک درخت صندل بسیار نادر تهیه شده است .یکی دیگر از ‏زیبائیهای این سالن دیواری است که بر روی آن تصویر 99 اژدها منبت کاری شده است و از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

معبد لاما پکنReviewed by اول تور on Sep 28Rating: 4.0معبد لاما پکنآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی پایتخت چین پکن - معبد لاما پکن - راهنمای سفر به چین

2 دیدگاه ها

  1. حسینی گفت:

    چقدر چین ودیدنیهای چین زیباست

  2. صنا گفت:

    از جاهای دیدنی چین معبد هاش مهم ترین ها هستند . من واقعا توصیه میکنم برید ببینید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی