تبت سرزمین افسانه‌ها

تبت سرزمین افسانه‌ها

تور چین دیدنیهای تبت

تبت سرزمین افسانه‌ها

تبت سرزمین افسانه‌ها

در سرزمین پهناور چین، تمامی شهرها و روستاها و منطقه‌های مختلف مملو از شگفتیها و جاذبه‌های بی نظیر و تکرار نشدنی هستند، اما یکی از جذاب‌ترین این منطقه ها سرزمین تبت است که در غرب کشور چین قرار دارد و مرتفع ترین سرزمین در جهان به شمار میرود، تبت را حتما باید یک بار هم که شده ببینید، زیرا نه تنها محسور طبیعت خیره کننده این سرزمین خواهید شد، بلکه جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی و افسانه‌هایی که فرهنگ مردمان این سرزمین را شکل داده‌اند نیز بسیار جالب هستند، گویی در یک فیلم افسانه‌ای در حال قدم زدن هستنید، با اول تور همراه باشید تا در سرزمین افسانه‌ها گشتی بزنیم.

یکی از هیجان انگیز ترین مقصدهای گردشگری در آسیا سقف جهان یا تبت است. منطقه ای که پر از منظره‌های فوق العاده و مردمی با فرهنگ خاص است. هوای خیلی تمیز این منطقه، دارا بودن بلند ترین ارتفاعات دنیا، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و دره‌های معروف تنها جاذبه های این منطقه نیستند و برخی از جاذبه‌های تبت را در ادامه خواهیم شناخت.

سرزمین تبت که در ابتدای پیدایش نام آن لهاسا بوده است، در گذشته کشوری مستقل بوده، اما در حال حاضر بخشی از کشور چین است. تبت روی فلاتی بلند به نام فلات تبت قرار دارد. این فلات، مرتفع‌ترین فلات جهان شناخته می‌شود.
ارتش آزادی‌بخش خلق چین در سال 1950 به تبت حمله کرد. در آن زمان در تبت حکومتی دین سالار به رهبری دالایی لامای چهاردهم برقرار بود. تبت حکومتی دین‌سالار به رهبری دالایی‌لامای چهاردهم داشت.
دالایی‌لامای چهاردهم که تنزین گیاتسو نام دارد از آن زمان در هندوستان در تبعید به‌سر می‌برد. بسیاری از اهالی تبت خود را به دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت وفادار می‌دانند. بسیاری از تبتی‌ها از این مسئله شکایت دارند که فرهنگ بومی آنها به دلیل سیاست‌های دولت چین در حال محو شدن است.

مردم تبت از معتقدترين و خرافي‌ترين مردم دنیا هستند. تبتی‌ها معتقدند كه بعد از مرگ دالای‌لاما روحش در مدت کوتاهی در بچه‌اي حلول خواهد كرده و دوباره متولد مي‌شود. تا جایی که  وقتي دالای‌لاما مي‌ميرد، آنها به دنبال آن بچه مي‌گردند. هر وقت بچه‌اي را شبیه او پیدا می کردند، او را به قصر پوتالا آورده و دالاي لاماي جديد ناميده و او را می پرستند.

هوای این سرزمین بسیار سرد و درجه حرارت متوسط این منطقه ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر است و بر اثر این سرما زراعت و درخت کاری در آنجا بسیار نادر و ناچیز است و تنها منبع ثروت عمده این کشور پرورش حیوانات است و علاوه بر فقر مواد غذایی که در این سرزمین حکمفرمااست، بر اثر فقدان جنگل موضوع سوخت هم در آنجا یکی از مسائل مشکل را بوجود آورده‌است.

حیواناتی که در این کشور پرورش داده می‌شوند عبارتند از: نوعی گاومیش، اسب، گوسفند و بز که پشم و پوست و چرم آنها بیشترین درصد صادرات کشور تبت را تشکیل می‌دهد. پشم بز و گوسفند تبت بر اثر سرما بسیار مرغوب است و پارچه‌های پشمی این سرزمین بسیار لطیف هستند و از شهرت جهانی برخوردارند.
معادن طلا در این منطقه فراوان هستند و به طرز بدوی استخراج می‌گردند و بیشتر رودهایی که بطرف مشرق این سرزمین جریان دارند، دارای ذرات طلا می‌باشد که در جریان‌های آرام رودها بدست می‌آید.

رسوم عجیب تبت

یکی دیگر از رسوم عجیب و جالب این کشور آن است که مردم تبت جسد مردگان خود را غذایی برای پرندگان قرار می‌دهند. همچنین تبت تنها کشوری است که در آن زنان، در شرایط خاص، مجاز به داشتن چند شوهر هستند. منظور از شرایط خاص این است اگر مرد فقیری چند پسر داشته باشد و توایایی مالی کافی برای ازدواج همه‌ی آن‌ها نداشته باشد، برای همه‌ی آن‌ها یک زن می‌گیرد.

آب و هوای فلات تبت

شرایط سرزمین مرتفع آلپ، آب وهوای قاره‌ای، خشک و طاقت فرسای تبت، بادهای شدید، رطوبت اندک، شرایط جوی رقیق و نوسان زیاد درجه حرارت روزهای تابستان و سالانه ازجمله ویژگی‌های این سرزمین هستند. فلات تبت از سمت شمال در معرض هوای سرد و غیرقابل کنترل قطبی قرار دارد. این در حالی است که توده‌ی هوای گرمسیری و استوایی جنوب آشکارا از سد هیمالیا رد شده و به آسیای مرکزی می‌رسد. گرمای شدید سطح زمین در طول ماه‌های تابستان و یخ زدگی در زمستان موجب اختلاف آشکار آب وهوای فصلی در گردش اتمسفر می‌شود و نقش مراکز محلی فعالیت‌های جوی را افزایش می‌دهد.
جو این سرزمین حدود 9 ماه از سال شدیدا خشک است و میانگین بارش برف سالانه به دلیل تاثیر کوه بارش تنها حدود 46 سانتی متر است. مسیرهای غربی سالانه مقداری برف تازه به خود می‌بینند اما در تمام طول سال باز و قابل تردد هستند. دمای پایین در سراسر مناطق غربی امری متداول است. در این مناطق سبزی هایی کوتاه‌تر از بوته‌های کوتاه در خرابه‌های متروک یافت می‌شوند و باد بدون کنترل در سراسر پهنه‌ی وسیع دشت‌های خشک می‌وزد. باد موسمی هند تأثیراتی بر شرق تبت دارد. شمال تبت در تابستان در معرض دمای بالا و در زمستان در معرض سرمای شدید قرار دارد.

تبت سرزمین افسانه‌هاReviewed by تور ارزان on Sep 17Rating: 4.0تبت سرزمین افسانه‌هاآشنایی با بهترین مقاصد سفر گردشگری توریستی کشور چین - تبت سرزمین افسانه‌ها - راهنمای سفر به تبت

2 دیدگاه ها

  1. نیما گفت:

    این گاوه چه باحاله قیافش

  2. نسیم.م.ن گفت:

    وای همه چیز و ول کردی چسبیدی به قیافه گاوه 🙂 🙂 🙂 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی