معرفی بخش های مختلف معبد بهشت پکن قسمت سوم

معرفی بخش های مختلف معبد بهشت پکن قسمت سوم

بخش های مختلف معبد بهشت پکن

معرفی بخش های مختلف معبد بهشت پکن قسمت سوم

معرفی بخش های مختلف معبد بهشت پکن قسمت سوم

سکوی مدور قربانگاه:

سکوی مدور یا قربانگاه معبد بهشت، در حقیقت محرابی است که در ضلع جنوبی طاق فرمانروایی آسمان واقع شده است. در این مکان حیوانات را قربانی می کردند و نذر خود را برای دریافت رزق و روزی خوب به پروردگار آسمان تقدیم میکردند. این سکوی روی سه سطح مرمرین جای گرفته، بر روی هریک از این سطوح می توان یک اژدها را دید که با ظرافت حجاری شده. سکوی مدور، دقیقا در مرکزِ قربانگاه قرار دارد که به قلب بهشت یا یانگ عالی (Supreme Yang) هم شهرت دارد. در این مکان برای طلب بارش باران و هوای خوب فرمانروا در روزهای قحطی و خشکی دعا می کرد. فرمانروا هر سال در روز انقلاب زمستانی (روز اول دی ماه) برای کسب روزی بیشتر حیوان قربانی می کرد. دیوارهای قربانگاه طوری ساخته شده اند که با دعا خواندن افراد صدایشان از فضا می پیچید و حالتی روحانی به معبد و محراب می بخشید.

به این صورت مردم خیلی راحت تر با آسمان ارتباط برقرار می کردند. پس از قربانی کردن حیوانات را در محراب به آتش می کشیدند تا نذر خود را به خوبی ادا کنند. معمولا از گاو برای قربانی دادن در این روز استفاده می شده.

 *نمادها

نکته ای که نشان از اعتقاد و باور محکم مردم چین نسبت به اعداد است هم در این بخش به خوبی دیده می شود. استفاده عدد 9 و شکل مدور سکو بااهمیت ترین سمبل های مورد استفاده در سکو هستند. 

*به دفعات از عدد 9 در ساخت قربانگاه استفاده شده که دو علت دارد؛ یا از عدد 9 مقدس برگرفته شده و یا نشان از معنا و مفهوم 9گانه ای (nonuples) است که در فرهنگ چین وجود دارد.

در فرهنگ چینی، مفهومی به اسم یین-یانگ (Ying-Yang) مشاهده می شود. یین سمبل اعداد زوج و یانگ سمبل اعداد فرد می باشد. 9 بزرگترین عدد فرد یکان و نشان دهنده ی اژدهای چینی است و اژدها خود نشان دهنده ی فرمانروا می باشد. در ضمن در برخی باورها عدد 9را نمادی از آسمان و 9 طبقه آسمان می دانند.

 در ادامه به بررسی نقش این عدد در ساخت قربانگاه مدور می پردازیم:

پیش تر گفته شد که محراب مدور از سه سطح از جنس مرمر یا سه صفحه سنگی ساخته شده است. هر یک از صفحه ها از جنس سنگ های مرمر هستند و داخل آن ها  دایره های مدوری از جنس سنگ مرمر وجود دارد که با استفاده از مضرب عدد 9 در کنار هم قرار گرفته اند. در مرکز هر صفحه در آغاز 9 سنگ مرمر به شکل دایره در کنار هم جای گرفته اند، بعد از آن 18 حلقه سنگ در یک صفحه کنار هم قرار گرفته اند و این صورت چیدن سنگ ها همین طور ادامه یافته تا در تعداد صفحات 9*9 خاتمه پیدا می کند.

تعداد سنگ هایی که در دیوار این محراب استفاده شده اند هم باز به عدد 9 برمی گردد. ردیف نخست دیوار دارای 72 سنگ است، لایه دوم  118 سنگ دارد و لایه پایینی آن 180 سنگ را در برمیگیرد. همه اینها در کنار هم 360 تعداد سنگ را شامل می شود که مضربی از 9 به محسوب می شود. از سویی دیگر این 360 به زاویه های دایره ای که این سکو به آن صورت ساخته شده است هم اشاره دارد. 

تعداد ستون های هر بخش هم ضریبی از عدد 9 است. وقتی که این عدد را در 4 ضرب کنیم تا تعداد کلی ستون های محراب را محاسبه کنیم باز به عددی از مضرب 9 خواهیم رسید. 

هر بالکن، چهار ورودی وجود دارد و برای رسیدن به آن در هر سمت باید از 9 پله صعود کنیم. این 9 پله نمادی از 9 طبقه آسمان است و بر اهمیت این عدد در ساخت این سکو تاکید دارند. 

قطر این سکو، در مجموع 450 است که به ضرب 9 در 5 برابر با 45 اشاره می کند. استفاده از اعداد 9 و 5 در کنار هم به صورت های متفاوت در فرمانروایی چین باستان به عنوان یکی از نشانه های با ارزش امپراتوری بسیار شایع و رایج بوده.

*آسمان و زمین

 قبل از این هم اشاره شد که دایره و مربع نشانه هایی از زمین و آسمان در معبد بهشت می باشند. بنابراین، دایره درونی سکو نشانی از آسمان محسوب می شود.

 *تاریخچه ساخت سکوی مدور قربانگاه

این محراب قربانی  در سال 1530 توسط فرمانروا ژیاژانگ ساخته شد و در سال 1740 هم مورد مرمت واقع شد. این قربانگاه در آخر توسط سنگ های براق و مرمر سفید مفروش شده بود که در دوره توسعه سازه، جداره هایی برای حراست و نگهداری به آن افزوده شد. این سکوی دایره ای شکل فضایی به وسعت 534 متر و بلندی به ارتفای 5.2 متر را در بر گرفته است.

در یک تور ارزان پکن ، میتوانید از معبد بهشت دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی پکن است .

در یک تور ارزان پکن ، میتوانید از معبد بهشت دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی پکن است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی