تاریخچه معبد بهشت پکن

تاریخچه معبد بهشت پکن

تاریخچه معبد بهشت پکن

تاریخچه معبد بهشت پکن

تاریخچه معبد بهشت پکن

هنگامی که زمان سالگرد هجدهمین سال امپراتوری فرمانروا یانگل (Yongle Emperor) در سال 1420 فرا رسید. فرمانروا یانگل که فرمان احداث شهر ممنوعه را هم داده بود، در این فکر افتاد که معبدی برای نیایش و دعا برای طلب محصول خوب و سال زراعی بهتر نیز بسازد. در آن زمان فرمانروا به عنوان پسر آسمان هم شناخته می شد، بنابراین فرمان احداث وسیع ترین سازه برای پرستش و قربانگاه برای آسمان را داد. بنابراین نخستین سنگ بنای معبد آسمان را گذاشتند و به این ترتیب این معبد بزرگ جایگاه ویژه ای در مردم چین و فرهنگ آن ها برای خود بدست آورد. پرستشگاه بهشت یا آسمان، کم کم اهمیتش بیشتر شد و فرمانروایان و افراد نامدار برای اینکه به محصول کشاورزی و دامی خوب دست یابند به سمت آن روانه شدند و برای پروردگار آسمان، قربانی می دادند و حیوانی را قربانی می کردند.

در زمان امپراتوری امپراتور ژیاژینگ و نهمین سال امپراتوریش (Jiajing Empreror)، در سال 1530،فرمانروا تصمیم گرفت برای بزرگ کردن معبد، قربانگاه مجزایی برای آسمان و زمین بوجود آورد. به این ترتیب سکوی مدور قربانگاه (The Circular Moud Altar) را احداث کرد تا جایی باشد که به صورت اختصاصی در آن قربانی ها را به آسمان تقدیم کنند. این محراب در شانزدهمین سال امپراتوری ژیاژینگ در سال 1534 به معبد بهشت یا آسمان تغییر اسم داد. دویست سال پس از آن در قرن هفدهم میلادی، در زمان امپراتوری  فرمانروا کیان لانگ (Qianlong Emperor)، این پرستشگاه باز وسعت یافت و اسم پپرستشگاه بهشت (در زبان چینی Tiantan) برای آن برگزیده شود. در ضمنکیان لانگ سه معبد دیگر هم شهر پکن بنا کرد؛ نیایشگاه خورشید در شرق، نیایشگاه زمین در شمال و نیایشگاه ماه در غرب که در زمان این فرمانروا ساخته شدند. 

پس از گذشت سالیان دراز، بنای معبد کم کم دچار خرابی شد، به همین خاطر  فرمانروا کیان لانگ در سال 1749 فرمان داد تا این معبد باشکوه مرمت شود. این پروژه در زمان فرمانروا گوانژو (Guangxu) برای بار دیگر هم صورت گرفت و مجموعه معبد بهشت به صورتی که هم اکنون وجود دارد در آمد؛ ولی این مرمت ها و تعمیرها، آخرین بازسازی هایی بود که در زمان فرمانروایان چین صورت گرفت. شرایط سیاسی و اقتصادی کشدر چین در اواخر فرانروایی امپراتوری حاکمان رو به وخامت و نابسامانی رفت، بودجه های ایالتی کم شدند و حالت نزولی پیدا کردند و به همین خاطر توجه به مجموعه های باستانی همچون پرستشگاه آسمان کاهش یافت. دویست سال پس از آن در زمان جنگ تریاک دوم، معبد آسمان بدست اتحاد نیروهای انگلیسی و فرانسوی به اشغال در می آید.

برای بار دیگر این معبد اشغال می شود، این اشغال در شورش مُشتزَن ها در سال 1900 رخ می دهد که متحد شدن هشت ملت این مجموعه را تحت سیطره خود در می آورد و آن را به پایگاه فرماندهی موقت تبدیل می کنند. اشغال مشتزن ها فقط یک سال طول کشید؛ ولی باعث خرابی پرستشگاه شده و به مجموعه صدمات بسیار زیادی وارد کرد. در پی این اشغال دستبردهای بسیاری نیز از سوی اتحاد ملت ها به اشیای گرانبهای تاریخی معبد هم زده شد.

پس از آن، حفظ و حراست این پرستشگاه به خودش واگذار شد و بسیار مورد بی توجهی و عدم مدیریت قرار گرفت، کم کم تالارهای معبد متروکه و فرسوده شدند تا اینکه بالاخره در سال 1914، یوان شیکا (Yuan Shikai)، رییس جمهور خلق چین، که بیشتر سعی می کرد به عنوان فرمانروای چین معرفی شود، مراسم دعایی به اسم مینگ را در معبد آسمان اجرا کرد و اسم این معبد را برای بار دیگر به یاد مردم چین و دنیا آورد و باعث فعال شدنش شد. 

بالاخره معبد آسمان در سال 1918 به پارک تبدیل شد و برای نخستین بار مردم پس از سالیان بسیار دراز توانستند وارد آن شوند. در سال 1949 چینِ جدید با حکومت و طرز تفکری جدید، بنیان نهاده شد و سیاست دولت مرکزی بر حفظ و حراست از اماکن و ابنیه های  باستانی و فرهنگی پایه ریزی شد. از جمله جاهایی که برای حفظ آنها بودجه زیادی صرف شده همین معبد بهشت می باشد.

معبد بهشت در سال 1988 در فهرست آثار باستانی یونسکو ثبت جهانی شده است.

اگر اهل سفر هستید، تور پکن را به شما پیشنهاد میکنیم . معبد بهشت پکن از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

تاریخچه معبد بهشت پکنReviewed by اول تور on Jun 21Rating: 3.5تاریخچه معبد بهشت پکن اگر اهل سفر هستید، تور پکن را به شما پیشنهاد میکنیم . معبد بهشت پکن از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

اگر اهل سفر هستید، تور پکن را به شما پیشنهاد میکنیم . معبد بهشت پکن از دیدنیهایی است که در این سفر خواهید دید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی