معبد سفید تایلند

معبد سفید تایلند

تور تایلند معبد سفید تایلند

معبد سفید تایلند

معبد سفید تایلند - معبد وات رانگ کان

یکی از جالب توجه‌ترین و جذاب‌ترین دیدنیهایی که در شمال تایلند میتوان به بازدید آنها رفت، معابد شگفت انگیز این کشور هستند، در تمام شهرهای تایلند و در تمام جزایر این کشور زیبا، معابد منحصر به فردی وجود دارند که با هنرمندی بسیار زیاد و ظرافت‌های بسیار ساخته شده‌اند، در منطقه چیانگ مای یا چیانگ رای در شمال تایلند، معبدی بی نظیر وجود دارد که شاید تصویرهای آن را در جاهای  مختلف دیده باشید، معبدی کاملا سفید رنگ که شکوه و زیبایی خاصی دارد و تک تک مجسمه‌ها و تمامی قسمتهایی که از در ورودی تا داخل معبد و حتی سرویس بهداشتی آن ساخته شده‌اند هدف مشخصی داشته اند و قصد رساندن پیغام خاصی را داشته اند، در این مطلب با اول تور همراه باشید تا به این معبد سراسر شگفتی برویم.

معبد سفید که در تلفظ‌های مختلف به آن وات رونگ خون و یا وات رانگ کان گفته میشود یک معبد مدرن بودایی است که در شمال تایلند قرار گرفته است. طراح این معبد هنرمندی به نام چالرمچایی کوزیتپیاتات بوده است که در سال 1997 آن را با هزینه خود تاسیس کرد و برای آنکه اصالت و خلوص کار خود را حفظ کند هیچ گونه کمک مالی را نپذیرفت.

در ساخت قسمتهای مختلف و مجسمه‌های این معبد نه تنها از اسطوره‌های مذهبی و افسانه‌ای بودایی استفاده شده است بلکه چالرمچایی از هنر مدرن نیز استفاده کرده، هنری مدرن که نمونه بارز آنها در نقاشی‌های دیواری معبد مشهودند، نقاشی‌هایی از ستاره‌های فیلم و کارتون در ورودی معبد. فضای این معبد با مجسمه‌هایی خارق العاده و معماری‌هایی چشم نواز پرشده اند، آثاری که چشم اندازی دلربا و نفس گیر را در معبد سفید خلق کرده اند.

وات رانگ کان با به کار بردن رنگ سفید که نشانی از پاکی و خلوص است و همچنین تکه شیشه‌های بکار رفته که نمادی از خرد بودا و تعالیم بودایی محسوب می‌شود، معبدی منحصر به فرد و خاص است. زمانی که نور خورشید به این معبد می‌تابد زیبایی و شکوه آن دو چندان می‌شود و جلوه‌ی مجسمه‌های زیبای آن چندین برابر میشود.
تخیلات معمار این معبد در قسمت خارجی آن نیز کاملا  مشهود است، تخیلاتی که طراحی در جمجمه‌های قرمز رنگ واقع بر روی علائم ترافیکی و درخشش لامپ‌ها از سالن مرکزی به کار گرفته شده. هر چند بسیاری از تایلندی‌ها از بسیاری از نمادهای مذهبی خود غافلند و فقط آنها را در افسانه‌ها و اسرارشان می شناسند اما هر یک از جزئیات این معبد نماینگر یک نماد مذهبی عمیق است و بسیاری از بازدیدکننده‌ها را به تفکر وا میدارد.

بخش عمده ای از پیام‌هایی که در ساخت معبد مورد نظر سازنده بوده‌اند به اصول و آموزه‌هایی نظیر فرار از حرص و طمع و حرکتی پرشور و باعشق به سمت ارزش‌های بودایی مربوط می شود. برای رسیدن به سالن اصلی معبد می بایست از یک آستانه محافظت شده توسط اهریمن عبور کنید و سپس قدم بر پلی میگذارید که زیر آن اقیانوسی از دست‌های برافراشته از سمت زمین به چشم می خورد. پلی که می توان از آن به عنوان استعاره ای از چرخه مرگ و تولد دوباره نام برد. ساختمان اصلی معبد نمادی از قلمرو بودا و دروازه ای برای طلوع نیروانا (بهشت) می باشد.
این راه معرف راه سعادت است که برای رسیدن به آن باید از تمایلات دنیوی و هر حرص و طمعی گذر کرد. در کنار دریاچه دو مجسمه «کیناره» (Kinnaree) که موجودات اساطیری بودایی هستند که نیمه انسان و نیمه پرنده هستند در زیباترین شکل ممکن وجود دارد.

پس از اینکه از پل سعادت گذر کردید، به دروازه بهشت می رسید که دو مجسمه از نمایندگان مرگ و راحو (Rahu) در آنجا وجود دارند که سرنوشت مرگ را تعیین می‌کنند. همچنین در مقابل بخش اصلی و پس از عبور از دروازه بهشت، چند تصویر دیدنی از مدیتیشن بودا نصب شده است که در نهایت هنرمندی ساخته شده‌اند.

مهمترین ساختمان وات رانگ کان، ubosot است که ساختمانی سفید به همراه قطعات شیشه‌ای است. این ساختمان که بسیار پر زرق و برق است از عناصر طراحی معابد کلاسیک شمالی تایلندی، یعنی همان سقف‌های سه لایه و مارهای «نگا» (Naga) استفاده کرده است. نقاشی‌های بسیاری از داستان‌های بودایی بر دیوارهای معبد وجود دارد و همچنین نقاشی‌هایی که به شرح خوبی و بدی می‌پردازد.

در نهایت پس از بازدید از تمامی این زیبایی‌های ساختمانهای اصلی و محوطه اطراف معبد، یک ساختمان طلایی رنگ با تضاد بسیار خاص خود توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، و جالب اینجاست که این ساختمان برای استفاده به عنوان سرویس بهداشتی ساخته شده است، و در همین رنگ و طرح بسیار متفاوت از سایر مجموعه نیز پیام مهمی نهفته است.

این ساختمان به دلیل رنگ طلایی خود بسیار برجسته است و بسیار زیبا و مجلل به نظر می‌آید. این بخش نمادی از بدن انسان است در صورتیکه ubosot با رنگ سفید نمادی از ذهن انسان است. طلا نمایانگر چگونگی تمرکز انسان بر روی تمایلات و هزینه‌های دنیوی است و ساختمان طلایی این تفکر را نشان می‌دهد که شایستگی و تمرکز بر روی ذهن، به جای چیزهای مادی ارجحیت بالاتری دارد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که قبل از وارد شدن به معبد باید کفش‌های خود را در بیاورید و عکس گرفتن از داخل معبد نیز ممنوع است.

معبد سفید تایلندReviewed by اول تور on Sep 26Rating: 4.0معبد سفید تایلندآشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری توریستی تایلند - معبد سفید تایلند - راهنمای سفر به تایلند

3 دیدگاه ها

  1. صفورا گفت:

    وااااایییی چقدر زیباست این معبد، چقدر جالبه ایده سازنده ش ، خیلی عالیه

  2. الی گفت:

    چه بامزه که سرویس بهداشتی رو طلایی درست کرده ، چه نظریه جالبی داشته

  3. majid گفت:

    خیلی ممنون بات این مطالب مفید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی