کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول

کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول

نحوه کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول

کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول

کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول 

      در زمان فرمانروایی عثمانی ها خیلی به این سرداب بها داده نشد و پس از مدتی به طور کامل از یادها رفت.این سردابه تا اواسط قرن شانزدهم متروک و از یاد رفته ماند. در این هنگام، پتروس جولیوس دانشمند فرانسوی به دستور فرانسوای اول، فرمانروای فرانسه به قسطنطنیه سفر کرد تا درمورد نوشته های باستانی روم تحقیق و بررسی کند. وقتی که جولیوس در اطراف ایاصوفیه مشغول گشت و گذار بود حرفایی درمورد باسیلیکا سیسترن را شنید. 
اهالی بومی میگفتند که از این محل آب برداشت می کنند و یا گاهی اوقات در آن ماهیگیری هم می کنند. این حرفا جولیوس را بسیار کنجکاو کرد، به ایت ترتیب او پا به  حیاط ساختمان چوبی گذاشت و به سوی زیرزمین باسیلیکا رفت. بعد از ورود به زیرزمین، با سردابی وسیع و از جنس مرمر روبه رو شد که ستون هایی غول آسا آن را مستحکم کرده بودند.

پتروس بعد از گشت و گذار مفصل در سرداب و اندازه گیری ابعاد ستون ها و وسعت باسیلیکا توانست اطلاعات زیادی جمع آوری کند که در سفرنامه اش بسیار از آن صحبت کرد و باعث شد باسیلیکا در بین اروپاییان و کشورهای غرب معروف شود.

بازسازی بنا باسیلیکا:

از وقتی سنگ بنای باسیلیکا سیسترن در سال 532 میلادی،گذاشته شد این سردابه بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت که دو مرمت این سرداب مربوط به دوره حکومت عثمانی است. اولین تعمیر و بازسازی این سرداب به سال 1723 و فرمانروایی سلطان احمد سوم باز می گردد. یکی از معماران به نام سلطنت، محمد آقا از قیصریه این مرمت را انجام داده بود. دومین مرمت هم در زمان حاکمیت سلطان عبدالحمید دوم و در اواخر قرن نوزدهم انجام گرفت. سالیان دراز این بنا سرپا بود تا اینکه تعدادی از ستونها تخریب شدند و شکاف هایی در سرداب بوجود آمد این رویداد باعث شد که در سال های 1968 بار دیگر این آب انبار مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد. این تعمیرات باعث شد که چهره اصلی سرداب در نقاطی دچار تغییر شود و مثل اولش نباشد. پس از آن بعد از چند سال دوباره این سرداب مورد مرمت قرار گرفت ولی اینبار این کار را یکی از موزه های استانبول برعهده گرفت.

از مهم ترین کارهایی که در این بازسازی صورت گرفت تخلیه و لایروبی سرداب از گل بود. تقریبا 50 هزار تن گل طی این پروژه از سرداب خارج شد. بعد از این پروژه در دهه 1990 میلادی کف سرداب را مقداری بالاتر آوردند تا مردم به راحتی و بدون نیاز به قایق در این مکان تردد کنند. البته در همین زمان نوپردازیهای سرداب هم انجام گرفت. و در آخر باسیلیکا در تاریخ 9 سپتامبر 1987 بازگشایی شد و از آن هنگام تا به حال، همواره مردم و گردشگران خارجی به عنوان موزه از آن دیدن می کنند. این مکان همواره مورد مرمت و نظافت قرار می گیرد و به مرمت ها و بازسازی های پیشین بسنده نمی شود.

کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبولReviewed by تور ارزان on Feb 26Rating: 3.5کشف و مرمت باسیلیکا سیسترن استانبول در زمان فرمانروایی عثمانی ها خیلی به این سرداب بها داده نشد و پس از مدتی به طور کامل از یادها رفت.این سردابه تا اواسط قرن شانزدهم متروک و از یاد رفته ماند

در زمان فرمانروایی عثمانی ها خیلی به این سرداب بها داده نشد و پس از مدتی به طور کامل از یادها رفت.این سردابه تا اواسط قرن شانزدهم متروک و از یاد رفته ماند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی