تاریخچه موزه رضا عباسی

تاریخچه موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی،شرح تاریخچه و معرفی آن

موزه رضا عباسی،شرح تاریخچه و معرفی آن:

 

    موزه بزرگ رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. به یاد نگارگر معروف زمان صفوی اهل کاشان، این موزه را رضا عباسی نام‌گذاری کردند.

پیشینه موزه رضا عباسی :

بنای موزه در حقیقت برمیگردد به یک آتلیه مبلمان و دکوراسیون داخلی منزل که به علت خصوصیات ‌سازه ای و مکان جای گرفتن این بنا سبب شد نطر مسوولان وقت را به خود جلب کند و از صاحب اصلیش خریداری شود.اما درمورد زمان افتتاح آن موزه رضا عباسی به طور رسمی دقیقا در مهرماه سال 56 با حضور فرح پهلوی صورت گرفت ولی بنا به دلایلی دقیقا یک سال پس از افتتاح و بازگشایی در آبان ماه 57 در این موزه بسته شد. در این برهه یعنی از سال 55تا 58، ریاست و مسئولیت موزه رضا عباسی را آیدین آغداشلو عهده دار بود. در در اواخر سال 58 یک بار دیگر موزه رضا عباسی بعد از تحولات و تغییرات در حکومت داخلی و افزایش فضای نمایشگاهی درهایش به روی مردم باز شد. 

در سال ۱۳۶۳ به علت تداخلات و عیوبی که در داخل کشور بوجود آمد یکبار دیگر موزه رضا عباسی درهایش بسته شد و یک سال بعد از آن باز افتتاح و بازگشایی شد. ولی اینبار هم چندان طول نکشید و موزه رضا عباسی برای چندمین دفعه در همان سال64 تعطیل و پلمب شد ولی بالاخره در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و البته آخرین بار بعد از گذراندن زمانی پر فراز و نشیب و بعد تعمیرات و مرمت بالاخره شروع به فعالیت نمود. هم اکنون این موزه بزرگ و تاریخی تحت نظر و رسیدگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اداره می‌شود.

درمورد فضای موزه بزرگ رضا عباسی :

در حقیقت موزه رضا عباسی یکی از پربار‌ترین مجموعه‌ها و کلکسیون های تاریخی- فرهنگی کشور را در خود جای داده است که می‌شود آن را به عنوان نماد و سمبل کوچکی از موزه ایران باستان معرفی کرد. مجموعه‌ها و کلکسیون های جذاب و بی نظیر و البته دیدنی این موزه به هزاره دوم پیش از میلاد تا سال های نخست قرن بیستم و زمان قاجاریه تعلق دارد.شما در این موزه بزرگ و زیبا تقریبا 50 هزار نوع اثر را مشاهده میکنید که مورد حفظ و نگهداری قرار داده شده اند ولی متأسفانه با وجود این تعداد عظیم از آثار،در سالن های موزه تنها می شود  700 اثر از این مجموعه غنی را مشاهده کرد و بقیه آثار هرچند وقت یکبار به مدت محدودی در قسمت نمایشگاه‌های با مدت معلوم مجال این را پیدا می کنند که در برابر دیدگان مشتاق و علاقمند مردم قرار گیرند.

بنای باشکوه موزه رضا عباسی شامل سه طبقه است و دیدن از این موزه بزرگ از طبقه های بالا به طرف طبقه های پایین انجام می‌شود. موزه رضا عباسی چندین سالن متفاوت و بزرگ دارد که در مطالب بعدی اول تور به صورت کامل توضیح داده شده است، این تالارها به ترتیب از بالا شامل: تالار متعلق به دوره قبل از اسلام،در طبقه دوم و اول سالن هنرهای اسلامی 1 و 2، سالن آثار نقاشی در طبقه اول، سالن نسخ خطی و دست نوشته ها در طبقه اول و سالن نمایشگاه موقت در طبقه همکف.

تالار قبل از اسلام موزه بزرگ رضا عباسی : این سالن آثار ارزنده و ارزشمند ايران باستان و دوره‌های پیش تاريخ و قبل از اسلام، رشد و تحول تدريجی مهارت ها و فن ها و تطبیق یافتن مصالح دنیای مادی با احتیاجات و معیشت زندگی روزمره انسان های آن دوران را به خوبی نشان می دهد. ظاهر،فرم و نقوش وسایل از دید حيوانات و مناطر طبیعی محيط گرفته شده است. اين موضوع را به خوبی می توانید در آثار فلزی و مفرغ‌های مربوط به استان لرستان كه مجموعه ای بزرگ و ارزنده ای از وسایل مورد حفاظت موزه رضا عباسی را به خود اختصاص می‌دهند، مشاهده و درک کنید. در ضمن شما در این موزه وسیع به جز آثار متعلق به دوران نخستین و دوره های قاجار،سلجوقی و صفوی آثاری از حاکمیت بزرگ هخامنشی، اشكانی و ساسانی که پیشینیان ایران باستان محسوب می شوند را هم می توانید ببینید. که با مشاهده این آثار به نقش آنها در رشد و کمال دانش فنی و ایجاد ارتباط میان صنعتگران و مراكز هنری پی می برید. به عنوان مثال فلزكاری های حکومت ساسانی نشان می دهد كه صنعتگران ساسانی در همان دوره شناخت کاملی از خواص فيزيكی فلزات داشتند و مهارت خاصی در بکارگیری فلزات کسب کرده بودند.

برای آشنایی بیشتر با بخش های مختلف این موزه بزرگ سایر مطالب مرتبط با موزه رضا عباسی را در اول تور دنبال نمایید.

تاریخچه موزه رضا عباسیReviewed by اول تور on Feb 1Rating: 3.0موزه رضا عباسی،شرح تاریخچه و معرفی آن:موزه رضا عباسی،شرح تاریخچه و معرفی آن.موزه بزرگ رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. به یاد نگارگر معروف زمان صفوی اهل کاشان، این موزه را رضا عباسی نام‌گذاری کردند.

موزه رضا عباسی،شرح تاریخچه و معرفی آن. موزه بزرگ رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی