موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران

موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران

معرفی موزه آلبوهای سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران

موزه آلبوهای سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران

موزه آلبوهای سلطنتی و اسناد مجموعه سعد آباد:

   بزرگ کردن قسمت های مختلف‌ باغ‌ها، تحول دادن و عوض کردن مداوم دکوراسیون‌های داخل بناها و مسدود کردن و پر کردن انبار ساختمان ها از انواع و اقسام و تعداد زیادی از هدایای تقدیمی با ارزش خارجی و داخلی از کارهایی بوده که خانواده سلطنتی به آن علاقه زیادی داشتند و این مسئله کاملا در تحقیقات و اسناد و مدارک موجود مشخص و اثبات شده است.

برای آماده سازی و بازگشایی این موزه بزرگ افراد زیادی از مرکز اسناد در طول پنج سال  تلاش و کوشش کردند. بیشتر اسناد موجود قبل از برپایی موزه به صورت پراکنده و برخی از آنها کاملا از یاد برده شده بودند، بعد از ‌گردآوری در طبقات منظم دسته بندی، پاکسازی و شناسنامه‌دار شدند و هم اکنون قسمت کوچکی از آنها به عنوان موزه‌ اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد به نمایش گذاشته شدند.

بنای موزه آلبوم های سلطنتی در مجاورت درب ورودی زعفرانیه و در حد فاصل کاخ وزارت پهلوی (موزه هنرهای زیبا) و کاخ سفید (موزه ملت) جای گرفت است که قبل از این مکان مستقر شدن و اسکان گارد جاویدان حکومت سلطنتی بوده است.

هدف از افتتاح این موزه آشنایی مردم با قسمتی از رویدادهای سال های پیش از انقلاب اسلامی و پس از ان است که اکثرشان در همین مجموعه‌ به وقوع پیوستند. بخشی از این اسناد مهم مربوط به مکاتبات اداری و چگونگی‌ نوشتن نامه‌ها، دارایی‌ها و اموال خانواده‌ پهلوی، چگونگی اداره امور عمارت ‌ها و به نمایش گذاشتن انواع و اقسام آلبوم ها و مهرها‌ تعلق دارند.

این ساختمان شامل یک و نیم طبقه است. طبقه‌ همکف آن دارای شش اتاق است که بعد از تغییر کاربری به موزه، داخل آن به قسمت ‌های مختلفی تقسیم شده است:

قسمت پهلوی اول:

عکس هایی از یک کارناوال فرهنگی در ایران

در این قسمت آلبوم‌هایی از ساختمان های قدیمی ایران و سبک لباس پوشیدن ‌مردم در اواخر حکومت‌ قاجار و اوائل حکومت پهلوی نشان داده می شود.

کلکسیونی از تصاویر و آلبوم نخستین و آخرین سفر رضا شاه به ترکیه در سال ۱۳۱۳

 عکسهایی از بعضی کارهایی که در دوره‌ پهلوی اول انجام گرفته.

بخش پهلوی دوم:

بعضی دفاتر اموالی، اسناد و نامه های اداری درباره رسیدگی به کارهای بنا‌ها

گالری چند نمونه از آلبوم‌های خصوصی و بعضی از مراسم‌ های ویژه ای که در عمارت ‌های سعدآباد برگزار می شد.

بخش مهرها و جلدها:

معرفی قسمت کوچکی از لوازم صوتی و تصویری در دو دوره‌ حکومت پهلوی اول و دوم

نمایش بعضی از مهرهایی که زیاد در وزارت دربار استفاده می شدند، پاکت‌ها، کاغذ‌های سربرگ‌دار و کارتابل‌های مرسوم در زمان پهلوی

 نمایش بعضی از جلدهای مرغوب و با ارزش از مجموعه آلبوم‌های محافطت شده در مرکز اسناد کاخ

نمایش قسمتی از مدارک درج شده درباره بعضی از نقش های وزارت دربار درمورد ‌ تشریفات کاخ

 این آلبوم‌ها بیشترشان به صورت دست‌ساز با جلد لاکی و مزین به انواع نگاره های ایرانی مثل شکارگاه، کنده کاری عاج، لچک ترنج، خاتم‌کاری، نقره‌کاری و... تهیه شده اند.

در سالن نمایش این کاخ برنامه‌های متنوعی برای گروه‌های سنی متفاوت برگزار می شود. بخصوص جلسات و مراسم رسمی نقد و بررسی اسناد مکتوب و تصویری موزه‌ اسناد هم در این سالن برگزار می شود.

موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد تهرانReviewed by اول تور on Apr 9Rating: 3.5موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران موزه آلبوهای سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران.بنای موزه آلبوم های سلطنتی در مجاورت درب ورودی زعفرانیه و در حد فاصل کاخ وزارت پهلوی (موزه هنرهای زیبا) و کاخ سفید (موزه ملت) جای گرفت است.

موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعد آباد تهران.بنای موزه آلبوم های سلطنتی در مجاورت درب ورودی زعفرانیه و در حد فاصل کاخ وزارت پهلوی (موزه هنرهای زیبا) و کاخ سفید (موزه ملت) جای گرفت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی