صنایع دستی گیلان (قسمت 3)

صنایع دستی گیلان (قسمت 3)

تور گیلان

صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان:

(قسمت 3)

اگر علاقمندید که با یک تور ارزان، تور گیلان را تجربه کنید و با صنایع دستی و جاذبه های این قطعه بهشتی در ایران آشنا شوید این مقاله در اول تور را دنبال کنید. در ادامه با برخی از صنایع دستی پرمصرف و معروف گیلان آشنا خواهید شد که می توانند سوغاتی عالی از این سفر باشند:

گلیم:

محصولی بی نظیر، با تنوع بالا و رنگ های شاد و سرزنده. گلیم که یکی از زیراندازهای سنتی خطه گیلان می باشد و سال های طولانی است که در گیلان تولید می شود. این محصول زیبا و دست بافت قدمتی تاریخی دارد و با این عمر طولاتی و قدمت بسیار هنوز هم جایگاه خاص خود را دارد و هرگز نقش آن در صنایع دستی ایران بخصوص گیلان کم رنگ نشده. گلیم و گلیم بافی در استان گیلان مقامی در خور صنعت گلیم بافی ایران دارد و جالب است بدانید که ویژگی هایی خاص خود دارد و از بسیاری جهات قابل قیاس با گلیم نواحی دیگر نیست و نه تنها در ایران که در خارج از کشور نیز بازار صادرات خوبی را به خود اختصاص داده است.

 

از مراکز عمده تولید و عرضه این محصول می توان به: شهرستان های رضوانشهر، تالش، رشت و آستارا اشاره کرد. شهرهایی که خود به تنهایی جاذبه های فوق العاده ای برای دیدن و گردشگری دارند، بنابراین با سفر به این مناطق هم طبیعت گردی عالی را تجربه خواهید کرد و هم سوغاتی فوق العاده از سفر به گیلان سرسبز تهیه خواهید کرد.

بافت این گیلم فرش ها تماما دستی صورت میگیرد با استفاده از دستگاهی خاص اینکار. نقوش این دست بافته ها کاملا هنر و خلاقیت بانوان گیلانیست و معمولا الهام گرفته از گل ها و نقوش موجود در طبیعت است با رنگ هایی طبیعی. یکی از نقاط قوت رنگ های این محصول استفاده از رنگ های اصلیست که هر محصول گلیم را منحصربفرد و شاخص نشان می دهد.

قلاب دوزی:

اگر بخواهید یکی از قدیمی ترین صنایع گیلان بخصوص هنر دست بانوان گیلانی را بشناسید، بی شک قلاب بافی یکی از آنها خواهد بود. یکی از قدیمی ترین انواع رو دوزی های سنتی ایران که سابقه ای چشمگیر دارد و قدمت آن به چند قرن پیش از میلاد مسیح باز می گردد، قلاب دوزی است که به رشتی دوزی و گلبند دوزی نیز شهرت بسیار دارد.

ماده اولیه ای که برای بافت و تولید این محصول زیبا و جذاب مورد استفاده قرار می گیرد، پارچه ماهوت در رنگ های متنوع و نخ ابریشم است که با ابزار ساده قلاب و با دستان هنرمند و ظریف هنرمندان استان گیلان خلق می شود. به شهر رشت، مرکز استان گیلان که سفر کنید می توانید این محصول شاخص، ظریف و بی مانند را به عنوان سوغات گیلان تهیه کنید. لازم به ذکر است که نقوش این هنر دستی نیز برآمده از خلاقیت و هنر بافنده است و هیچ الگوی از پیش تعیین شده ای ندارد.

صنایع دستی گیلان (قسمت 3)Reviewed by yegane on Apr 22Rating: 3.0صنایع دستی گیلان قسمت سوماگر علاقمندید که با یک تور ارزان، تور گیلان را تجربه کنید و با صنایع دستی و جاذبه های این قطعه بهشتی در ایران آشنا شوید این مقاله در اول تور را دنبال کنید. در ادامه با برخی از صنایع دستی پرمصرف و معروف گیلان آشنا خواهید شد که می توانند سوغاتی عالی از این سفر باشند.

اگر علاقمندید که با یک تور ارزان، تور گیلان را تجربه کنید و با صنایع دستی و جاذبه های این قطعه بهشتی در ایران آشنا شوید این مقاله در اول تور را دنبال کنید. در ادامه با برخی از صنایع دستی پرمصرف و معروف گیلان آشنا خواهید شد که می توانند سوغاتی عالی از این سفر باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی