جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیه

جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیه

معرفی جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیه

جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیه

جاذبه های دیدنی موزه مولانا قونیه:

 

▪شمانه:

در قرن 16 میلادی سلطان سلیم بخشی از آرامگاه این شاعر بزرگ را به برپایی مراسم صوفیانه در نظر گرفت. این بخش گنبد بزرگی دارد که زیر آن صحن یا پیستی برای رقص های دراویش ایجاد شده و هنگامی که برنامه ای خاص برگزار شود، مثلا سالروز مولانا باشد در این مکان به رقص می پردازند.

▪سنگ قبر مولانا:

خیلی از مردم و مسافران کشورهای مختلف فقط به قونیه سفر می کنند که بتوانند از نزدیک آرامگاه مولانا را ببینند و برای شادی روح این شاعر بزرگ مشغول دعا و نیایش شوند به همین خاطر این قسمت به طور مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد. این آرامگاه دارای ۱۰ قبر در اتاق قبر مولانا است.

 یکی از نکته های جالب توجه درمورد مقبره مولانا جمله ای بسیار زیبا و تامل بر انگیز است که روی قبرش حک شده، این جمله این مضمون را دارد:

 قبر ما را روی زمین مشخص نکنید (ما را محدود نکنید)، مقبره ما داخل قلب های روشن است.

در طرفین این قبر هم کتیبه هایی با مضمون فلسفی و عارفانه جای دارند، که بر روی یکی از این کتیبه ها نوشته شده:

آن طور که هستی به نظر بیا

 یا آن طور باش که به نظر می رسی

در ضمن پارچه ای طلاکوب هم برروی قبر این شاعر بزرگ قرار داده اند که زیبایی اش را چند برابر می کند.

▪مطبخ:

همان گونه که پیشتر گفتیم، در آرامگاه مولانا جایی با اسم مطبخ یا آشپزخانه جای دارد که هم اکنون از آن به عنوان جایی برای آموزش عقاید و مراسم متفاوت صوفیانه استفاده می شود. این بخش در جنوب غربی آرامگاه جای دارد و در سال ۱۵۴۸ میلادی به مجموعه آرامگاه مولانا اضافه شده.

 امروزه مجسمه هایی با پوشش های سنتی صوفی و ترکی در مطبخ مشاهده می شوند که برای آشنا شدن هرچه بیشتر بازدیدکنندگان با آداب صوفی گرایانه در این مکان قرار داده شده اند. بعضی اوقات مراسمی همانند رقص سماع در این بخش آرامگاه برگزار می شود و جمعیت زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می کند. پس چنانچه دوست دارید این مراسم باشکوه را از نزدیک ببینید باید مقداری زودتر به قسمت مطبخ مراجعه کنید.

از سال ۱۹۲۶ میلادی و پس از آن این مکان به عنوان آشپزخانه استفاده می شدند و در اختیار بازدیدکنندگان و خدمه قرار داده می شد، البته هنوز هم بعضی اوقات در این بخش غذا طبخ می شود.

▪سلول دراویش:

در موزه مولانا هفده سلول یا اتاقک وجود دارد که با گنبدهای بسیار کوچک از هم تفکیک شده اند.این سلول ها مکانی برای تزکیه نفس مریدان محسوب می شوند. در هنگام پادشاهی مراد سوم (سال ۱۵۸۴ میلادی) یکی از حاکمان عثمانی، این اتاق ها به آرامگاه مولانا افزوده شدند.

دیگر از این اتاق های با کاربری قبلی استفاده نمی شود. ۴ سلول که در طرف راست این هفده اتاق جای دارند هم اکنون به عنوان گیشه فروش بلیت و قسمت اداری مجموعه استفاده می شوند، دو اتاق دیگر هم مکان نگهداری کتبی هستند که به مجموعه تاریخی مولانا توسط اشخاصی به نام و معروف هدیه شده اند.

 سایر اتاق ها هم به مکانی برای فروش صنایع دستی، فرش و سایر اشیای دست ساز مبدل  شده اند و پیروان مولانا برای تزکیه نفس و انجام آداب مخصوص خود از سایر قسمت های آرامگاه مولانا استفاده می کنند.

 

 

جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیهReviewed by اول تور on Jun 14Rating: 4.0جاذبه های موزه مولانا قونیه ترکیهمعرفی بهترین جاذبه های دیدنی موزه مولانا قونیه ترکیه .

معرفی بهترین جاذبه های دیدنی موزه مولانا قونیه ترکیه .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی