ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا

ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا

معرفی ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا

ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا

شرح بخش های مختلف ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر، آنکارا

 

 این بنا از سه قسمت اصلی آرامگاه، سالن افتخارات و اتاق قبر بوجود آمده. 

آرامگاه آتاتورک:

اصلی ترین و بااهمیت ترین قسمت آنیت کابیر آرامگاه آتاتورک است. برای رسیدن به مقبره باید 42 پله را طی کنید تا به آرامگاه آتاتورک برسید. سکویی برای صحبت کردن هم در وسط این پله ها جای دارد که پیرامون آن با اشکال هندسی دایره ای زینت داده شده. درست رو به روی  این سکو سخن آتاتورک را با این مضمون می توان دید"حق حاکمیت بدون قید و شرط از آن ملت است. 

 هنگامی که از پله ها بالا رفتید بنای آرامگاه با ابعادی به اندازه 75 در 52 در 17 متر رو به روی شما ظاهر می شود. این مقبره شکلی مستطیلی دارد که با 8 ستون در جلوی نمای اصلی و 14 ستون در طرفین محاصره شده. در طرف چپ بنا سخنان آتاتورک خطاب به جوانان ترک و در طرف راست سخنانی که در دهمین سالگرد جمهوری ترکیه گفته بود با طلا حک شده و قابل مشاهده است. 

سالن افتخارات:

بعد از مقبره درهای برنزی رنگ بازدیدکنندگان را به طرف تالار افتخارات می راند. آخرین پیامی که آتاتورک به ارتش ترکیه در 29 اکتبر 1938 داده بود در طرف راست این در ورودی جای گرفته. در ضمن در طرف چپ ورودی هم نامه تسلیت عصمت اونو دومین رئیس جمهور و دست راست آتاتورک هم قابل مشاهده است. این کتیبه ها را در سال 1981 یعنی سالروز تولد آتاتورک در این قسمت حک و نصب کرده اند. 

 آرامگاه نمادین آتاتورک رئیس جمهور فقید ترکیه دقیقا در پایان این تالار در فرورفتگی دیوار قابل مشاهده است و پشت آن پنجره ای بزرگ تعبیه شده است. سنگ این مزار نمادین کاملا یکپارچه است، رنگی قرمز دارد و حدود 40 تن وزن که در نوع خود بسیار زیبا و باشکوه است. این تابوت قرمز بر روی سکویی بلند از جنس مرمر سفید افیون جای گرفته است. سنگ های کف این تالار همه از مرمر سفید آدانا و هاتای و دیوارهای آن با مرمر قرمز، سیاه، سبز و طرح ببر مخفی شهرهای افیون و بعلبک زینت داده شده اند. سقف این سالن و گالری های هم جوارش با موزاییک زینت داده شده اند، در ضمن 12 مشعل برنزی در دو سمت تالار -روشنایی اش را تامین می کنند. 

اتاق قبر:

پیکر آتاتورک بزرگ در طبقه همکف آرامگاه جای دارد یعنی دقیقا در زیرزمینی که زیر تابوت نمادین ساخته شده. طرح این اتاق هشت ضلعی است و از معماری عثمانی و سلجوقی برگرفته شده است. سقفی هرمی دارد و با کاشی های هندسی زینت داده شده است، دیوارهای این اتاق هم از مرمر قرمز، مشکی و سفید هستند. مابین این اتاق تابوتی قرمز رنگ وجود دارد که رو به قبله قرار گرفته است. گلدان هایی از جنس برنز در اطراف این تابوت جای دارد که حاوی خاک هایی از کشورهای آذربایجان، شمال قبرس و همه ایالت های ترکیه هستند.  

امکانات آرامگاه آتاتورک:

  برای راحتی حال گردشگران که از این آرامگاه دیدن می کنند امکاناتی فراهم شده که به قرار زیر هستند:

 مسیرهای پیاده روی

راهنمای صوتی به شش زبان (با هزینه اضافی)

سرویس بهداشتی

نمایشگاه

کتابخانه

گالری

موزه

پارک

فروشگاه هدیه

نیمکت 

ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکاراReviewed by اول تور on Aug 28Rating: 4.5ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا یکی از دیدنیهای پر بازدید ترکیه که میتوانید به همراه یک تور ارزان ترکیه از آن دیدن کنید . 

ساختمان اصلی مجموعه آنیت کابیر آنکارا یکی از دیدنیهای پر بازدید ترکیه که میتوانید به همراه یک تور ارزان ترکیه از آن دیدن کنید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی