موزه مقدم تهران

موزه مقدم تهران

آشنایی با موزه مقدم تهران

موزه مقدم تهران

موزه مقدم تهران:

 

خانه و موزه مقدم یکی عمارت های کهن و با قدمت بالایی است که متعلق به دوران قاجار می باشد و همواره بازدیدکنندگان زیادی چه از خارج و چه از داخل کشور را به خود جدب می کند.

این عمارت قدیمی و زیبا در تهران، خیابان امام خمينی، پس از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک  ۲۵۱ جای گرفته است. هنگامی که از این عمارت دیدن می کنید می توانید اصول معماری و ساخت یک باغ ایرانی را در آن به خوبی ببینید. این منزل کهن در حقیقت مکان اقامت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از صاحب‌منصبان معروف و با نفوذ دربار قاجار بوده. بعد از آن در این منزل دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما، سکونت داشتند.

در بخش غربی این منزل بنایی اربابی (برج) ساخته شده است که استاد مقدم به همراه یکی از شاگردان در دانشکده هنرهای زیبا، دکتر ابوالقاسمی، در سال ۱۳۴۵ آن را بنا کرده‌اند. این عمارت با کاشی‌هایی که مربوط به دوران قاجار است تزیین شده و قسمت ‌هایی از هنرهای ایرانی را می توانید در آن ها مشاهده کنید. دکتر مقدم استخری را هم ساخته. پس از سفر به اسپانیا و الگوبرداری از استخر و آب‌نماهای باغ الحمرا (باغی به که از بازماندگان دوران صدر اسلام اسپانیا) است و در اطراف آن چند فواره قدیمی هم وجود دارد که آب را به درون استخر هدایت می کنند.

این عمارت دو حیاط دارد که با دیواری از هم جدا شده اند این دیوار به اسم تجدد شهرت دارد. در بخش شمالی حیاط اندرونی ایوان زیبایی را می بینید که از چهار ستون با سرستون‌هایی با گچ‌بری کرنتی به آن ها شکوه و زیبایی خاصصی بخشیده. در این بخش یک حوض هم هست که در گوشه های آن باغچه گل و وسط آن آبنما تعبیه شده است. از نکات جالبی که این بنا را از سایر ساختمان ها متمایز می کند ای است که این منزل لقب بهترین و باارزش‌ترین منزل دنیا را از دید خیلی از نویسندگان و بازدیدکنندگان دارد و این لقب و جایگاه را مدیون اصول دقیقی است که کاملا معماری و هنر ایرانی را نشان می دهند. عناصری همانند شیشه های رنگی، حوض ایرانی و سبک معماری باغات ایرانی در این بنا بسیار قابل توجه است.

چنانچه تصمیم دارید با مترو به این موزه برسید می‌توانید از ایستگاه‌های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی (ع) سفرتان را آغاز کنید. این موزه میان این دو ایستگاه جای دارد و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان امام خمینی (ره،، از ایستگاه حسن‌آباد به طرف غرب یا از ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) به طرف شرق به موزه خواهید رسید. از طرفی با اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن - پارک وی یا راه‌آهن - تجریش و پیاده شدن در ایستگاه البرز و پیاده‌روی کوتاه مدت به طرف شرق در خیابان امام خمینی، می‌توانید به این موزه زیبا برسید.

برای ورود به این مجموعه باید ۳۰۰۰ تومان پرداخت کنید که با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف هم بهرمند می شوید. این موزه همواره فعالیت دارد، بجز روزای سوگواری و روزهای شنبه از صبح تا عصر باز است.

آدرس موزه مقدم

موزه مقدم در تهران، خیابان امام خمينی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.

موزه مقدم تهرانReviewed by اول تور on Mar 26Rating: 3.0موزه مقدم تهرانموزه مقدم تهران.خانه و موزه مقدم یکی عمارت های کهن و با قدمت بالایی است که متعلق به دوران قاجار می باشد.

موزه مقدم تهران.خانه و موزه مقدم یکی عمارت های کهن و با قدمت بالایی است که متعلق به دوران قاجار می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی