جاذبه های اطراف تالاب میانکاله

جاذبه های اطراف تالاب میانکاله

جاذبه های اطراف تالاب میانکاله

جاذبه های اطراف تالاب میانکاله

   قبلا در مطالبی دیگر اشاره کردیم که تالاب میانکاله در منطقه بسیار بزرگ ذخیره گاه زیست کره میانکاله قرار دارد. چنانچه فرصت دارید خوب است در کنار پرنده نگری از سایر جاذبه های این منطقه نیز دیدن کنید. میانکاله در حقیقت نمونه ای کوچک از آب و هوای متفاوت ایران به جز از قسمت کوهستانی است. در این تالاب جنگل انار، مراتع سرسبز، تالاب، ساحل، شنزارهای وسیع و .... در یک منطقه مشاهده کرد. در هنگام بازدید از تالاب میانکاله فقط توجه کنید که پس سفر کوتاهتان به این منطقه اثری از شما در طبیعت باقی نماند و یا به آن کوچکترین آسیبی وارد نشود. 
جنگل انار و مراتع سرسبز
   اصلی ترین پوشش گیاهی که در این منطقه وجود دارد؛ مربوط به درختان انار وحشیست، این گونه بومی میانکاله است و سبب پدید آمدن جنگل انار یا انارستان در این منطقه شده. مقادیری ناچیز از نمک در خاک میانکاله وجود دارد و به همین علت برای درختان شورپسند انار زیست بوم بسیار خوبی برای تکثیر و رشد است. این درختان حدود 4 الی 5 متر ارتفاع دارند. پای این درختان چمنزارهای سرسبز پوشیده شده و چشم اندازهای زیبایی را در میانکاله پدید آورنده اند. مراتعی هم در میانکاله وجود دارند که سرسبز و کم درخت هستند   و سال ها قبل بومی های منطقه از آن ها برای چرای دام های خود استفاده می کردند. انارهای این شبه جزیره بسیار ترش هستند و خیلی مصرف خوراکی ندارند و بیشتر تبدیل به رب انار می شوند. هنگامی که درختان انار میوه می دهند یعنی در فصل (پاییز) بومی های این منطقه چیدن انارها را شروع می کنند.
   ولی تنها محصول خوراکی میانکاله انار ترش نیست. هنگامی که  به طرف ساحل دریا یا تالاب میانکاله می رویم، شمار درختان کاهش پیدا می کند و در عوض درختچه های خاردار تمشک افزایش می یابند. چنانچه هنگامی به میانکاله بروید که فصل میوه دهی این درختچه ها باشد می توانید از تمشک های خوشمزه و آبدار شمال امتحان کنید. علاوه بر پوشش گیاهی و درختان میوه ده ممکن است در مسیر گردش حیواناتی همچون روباه، خرگوش، جوجه تیغی و اسب ابلق را ببینید.


شنزارهای میانکاله
   از تالاب میانکاله که دور شویم و به طرف ساحل برویم  در امتداد دریا تپه های زیادی قابل مشاهده است. در حقیقت این تپه های شنی مرتفع فاصله ای بین جنگل و دریا هستند. راه رفتن روی این تپه های شنی تجربه ای نزدیک به کویرگردی را به گردشگران القا می کند.
ساحل و کلبه های ماهیگیران
پس از شنزارها کم کم ساحل و دریای خزر پدیدار می شود. در بخش شمالی ساحل کلبه هایی از جنس چوب خودنمایی می کنند. کلبه های کوچکی که صیادان در فصل صید از آن ها استفاده می کنند و روزی خود را از راه صید ماهی بدست می آورند. در ساخت این کلبه های از مصالح طبیعی استفاده شده و سازگاری بسیار خوبی با محیط و اکوسیستم اطراف دارند. این کلبه ها در میان صیادان به کومه معروف هستند. کومه از تکه های چوب، کاه گل و ساقه های نی ساخته می شود و محیطی کوچک و دلنشین دارد. از کنار کلبه ها فاصله می گیریم و به زیبای کاسپین و ساحل زیبای آن می رسیم. دریای کاسپین در این بخش آب زلالی دارد، در این بخش می توانید پرواز گروهی انواع پرندگان را ببینید. در این قسمت ساحل بکر و دست نخورده مانده و جایی بسیار عالی برای پرنده نگری، پیاده رویست.

جاذبه های میانکاله

کشتی پژواک
   به خروجی غربی و تالاب راغمرز می رسیم و کشتی به گل نشسته و قدیمی پژواک را می بینیم. یک کشتی بسیار بزرگ که در طول گذر سالیان طولانی بخاطر باد و باران و آب دریا فرسوده شده و از ظاهر اولیه اش چیزی باقی نمانده. اگر بخواهید می توانید با کشتی پژواک عکس بگیرید و به یادگار ببرید. این تصاویر سندی هستند بر وجود کشتی چون پژواک به حدی در معرض تخریب و نابودیست که شاید  بار دیگر وجود نداشته باشد.

جاذبه های اطراف تالاب میانکالهReviewed by تور ارزان on Nov 15Rating: 2.5جاذبه های اطراف تالاب میانکالهدر اطراف تالاب میانکاله، جاذبه های بسیار زیادی وجود دارد که سالانه گردشگران و توریستان و عکاسان بسیاری را به آن جا جذب می کنند. در این مقاله جاذبه های اطراف تالاب میانکاله را معرفی می کنیم.

در اطراف تالاب میانکاله، جاذبه های بسیار زیادی وجود دارد که سالانه گردشگران و توریستان و عکاسان بسیاری را به آن جا جذب می کنند.

1 دیدگاه

  1. حسنی گفت:

    خیلی مقاله مفیدی بود مرسی از سایت خوبتون 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی