موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

معرفی موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران:

   این موزه فرش در خیابان کارگر شمالی ـ تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی در ضلع شمالی پارک لاله و روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی قرار دارد. موزه فرش ایران‌ سال ۱۳۵۶ بازگشایی شد و هدفش پژوهش در سابقه، کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی است.

موزه فرش ایران فقط محدود به فرش نیست سایر دست بافته ها هم مثل گلیم هم در آن وجود دارد. طراح این ساختمان، عبدالعزیز فرمانفرمائیان بوده. این بنا به لحاظ ساختار بسیار زیبا و دیدنیست و از بیرون بخاطر تزئیناتش شبیه به دار قالی است. مساحت دو سالن نمایش این موزه 3400 متر است و در آن انوع فرش ها و دست بافته ها به نمایش گذاشته می شوند. در طبقه همکف نمایشگاهی دائمی وجود دارد که ۱۵۰ تخته فرش را نگهداری می کند و طبقه دوم هم برای نمایشگاه‌های فصلی و موقتی استفاده می شود.

ویژگی‌ های موزه فرش ایران :

در این موزه با ارزش‌ترین آثار قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر گردآوری شده و از منابع غنی تحقیق و پژوهش در زمینه فرش ایران محسوب می شود. در طبقه هم کف موزه می توانید حدودا ۱۳۵ تخته از آثار بی نظیر ایرانی‌، کار مراکز اصلی قالی‌بافی کشور مثل کرمان،تبریز، اصفهان، کاشان‌، خراسان‌، کردستان و تعداد زیادی آثار دیگر را مشاهده کنید. کتاب‌خانه موزه ۳۵۰۰ جلد نسخه کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی را در برمیگیرد که علاقمندان می توانند از آنها استفاده کنند.

دیگر امتیاز و ویژگی  خاص  این موزه وجود بهترین کتب و تحقیقات و نشریات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مربوط به این سرزمین به طور کامل و کتبی درباره دین‌، هنر و ادبیات مردمان ایران است که در کتابخانه بزرگ موزه نگهداری و دراختیار عموم قرار داده شده است. در مجاورت کتابخانه‌، میتوانید هر کتابی که بخواهید خریداری کنید. این امکان وجود دارد که گردشگران در موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی درباره صنعت فرش بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران را سالن مخصوص نمایش مشاهده کنند. از مجموعه آثاری که توجه بینندگان را بسیار به خود  جلب می کنند می توان به فرش های ارزنده تبریز اشاره کرد که از زیبایی فوق العاده ای برخوردار هستند.

از اهداف مهم این مجموعه می توان به جمع آوری و خریداری انواع کمیاب قالی های کار دست و بافت خاص ایرانی، برپایی گالری های موقت و دائمی از آثار بافت فرش ایرانی و سایر ملل، تحققق و بررسی درباره قدمت آثار، مرغوبیت و تغییرات و دگرگونی هایی که طی گذر زمان بر آن ها انجام شده است اشاره کرد.

از نقاط قوت این موزه بزرگ و همچنین یک فرصت خوب و طلایی برای مردم آثاری است که از بافته های تصویری شاهنامه بایسنغری در آن وجود دارد. این فرش ها قسمت‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر بی نظیر مردمان ایران را نمایش می‌دهد. این فرش های نفیس و ارزنده در کارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت‌، و با تلاش و کمک هنرمندان جوان ایرانی و تجربه و کاردانی این استاد بزرگ و همچنین با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری بوجود آمده اند.

از آثار منحصر بفرد این موزه که بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است قالیچه ای زیبا و ارزنده ایرانی است. این فرش کار دست فرش بافان هنرمند کاشانی است، اندازه ی آن 130در 220 سانتی متر است. در این قالیچه تصویر روحانی و سردار بزرگ ایرانی میرزا کوچک خان جنگلی در رخت نظامی به همراه تفنگ کمری و قطار فشنگ بافته شده است. در قسمت بالای قالیچه و در شمسه آن، کتیبه‌ای مشاهده می شود که نام کارخانه ملامحمود بر آن حک شده. قدمت این قالیچه را به اواخر دوره سلطنت قاجار تخمین میزنند.

موزه فرش ایرانReviewed by اول تور on Mar 3Rating: 3.5موزه فرش ایرانموزه فرش ایران.موزه فرش ایران فقط محدود به فرش نیست سایر دست بافته ها هم مثل گلیم هم در آن وجود دارد. 

موزه فرش ایران.موزه فرش ایران فقط محدود به فرش نیست سایر دست بافته ها هم مثل گلیم هم در آن وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی