تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربند

تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربند

معرفی تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربند

تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربند

 تاریخچه ساخت و نصب مجسمه مرد کوهنورد و راهنمای دسترسی دربند:

 

   حتما از معروف ترین سازه دربند یعنی مجسمه کوهنورد چیزی شنیده اید، این سازه در سال ۱۳۴۱ توسط لعل ریاحی، مجسمه و نقاش معروف ایرانی ساخته شده و در همان سال هم در میدان دربند نصب شد. پیشنهاد ساخت این المان را حسن وجدان خوش، کوه نورد معروف ایرانی داده بود و در سال ۱۳۳۷، مسوولان از جمله سرهنگ بیات (رییس مرکز آموزش کوهستانی ارتش)، هم موافقت خود را با ساخت آن اعلام کردند. مهام، شهردار آن زمان تهران هزینه ده هزار تومانی ساخت این پیکره را داد و امیر شاه قدمی، گروهبان ارتش، مربی کوه نوردی و مربی اسکی ایران نیز به عنوان مدل این المان انتخاب شد. 

 هنگام ساخت این مجسمه، گروهبان امیر شاه قدمی هشت ماه تمام و روزی هفت ساعت، در مقابل استاد ریاحی ژست می گرفت تا تکمیل این مجسمه به تعویق نیافتد.

در سال ۱۳۳۸، این طرح بصورت گچی آماده و در میدان سربند نصب گردید ولی بارندگی و سرمای زمستان به این مجسمه مجال نمیداد و تخریب های زیادی به آن وارد کرد و در نهایت دست و قسمتی از پیکره مجسمه هم از بین رفت. برای چندسال بخش های تخریب شده با پرچم ایران پوشانده می شد تا بالاخره در سال ۱۳۴۰، رضا لعل ریاحی با پیگیری های رییس وقت فدراسیون کوه نوردی، پیکره دیگری از جنس سیمان ساخت و به جای المان پیشین نصب شد. 

بعد از چند سالی که از نصب مجسمه در میدان گذشت، فدراسیون کوه نوردی در تاریخ آبان ماه ۱۳۵۰ طی پیشنهادی از شورای شهر تهران درخواست کرد تا اسم این میدان به اسم میدان کوه نوردان عوض شود که درنهایت موافقت شورا را دریافت کردند. رضا لعل حیاتی، هنرمند سازنده این پیکره متاسفانه در ششم دی ماه ۱۳۹۵ از دنیا رفت و نام و هنر خود را با مجسمه مرد کوهنورد برای همیشه جاودان کرد.

مسیر دسترسی:

استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

 برای اینکه به منطقه دربند و زیبایی های آن برسید اول باید به میدان تجریش بروید. میدان تجریش شمالی ترین میدان تهران محسوب می شود.  می توانید با استفاده از اتوبوس های خط بی آر تی (تندرو) راه آهن - تجریش و یا با استفاده از خط یک متروی شهری (خط کهریزک-تجریش) و یا تاکسی های داخل شهر به این میدان برسید. در میدان تجریش با خودروی شخصی یا تاکسی های خط دربند-تجریش به طرف دربند حرکت کنید و به میدان سربند برسید. 

موقعیت جغرافیایی: 

  محدوده جغرافیایی دربند شهرستان شمیرانات است و دربند هم یکی از سی و سه پارچه آبادی شهرستان شمیرانات محسوب می شود. محله دربند از شمال به کوه های البرز و روستای پس قلعه، از جنوب به محله تجریش و باغات مشهور سعد آباد، از شرق به امامزاده قاسم و از سمت غرب به بازوی کوه البرز می رسد. از اصلی ترین خیابان های این محله می توان به، خیابان دربند (که میدان تجریش تا میدان سربند را شامل می شود)، خیابان ثبت و خیابان جعفرآباد (فنا خسرو) اشاره کرد.

 

تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربندReviewed by اول تور on Sep 28Rating: 4.5تاریخچه مجسمه مرد کوهنورد دربندتاریخچه ساخت و نصب مجسمه مرد کوهنورد و راهنمای دسترسی دربند . 

تاریخچه ساخت و نصب مجسمه مرد کوهنورد و راهنمای دسترسی دربند .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی