معرفی زئوس و تندیس آن

معرفی زئوس و تندیس آن

تور یونان

معبد زئوس

معرفی زیوس و تندیس آن:

آشنایی با تندیس زئوس:

یکی مجسمه های بسیار معروفی که نامش را به عنوان یکی از شاهکارهای هنری عجایب هفتگانه ی دنیا معرفی می شود مجسمه زئوس می باشد. مجسمه زئوس در سال ۴۳۵ قبل از میلاد مسیح توسط مجسمه و معمار معروف یونان باستان یعنی فیدیاس (Phidias) ساخته شد. جالب است بدانید که فیدیاس آثار مهم دیگری نیز در فهرست کارهای خود دارد از جمله مهم ترینشان به مجسمه آتنا می توان اشاره کرد.

 تندیس زئوس در المپیا که مهم ترین مرکز مذهبی یونان بود، ساخته شد. المپیا در جنوب غربی کشور یونان قرار داشت و زئوس نیز در این منطقه مهم ترین خدایان باستانی محسوب می شد و مردم برای جلب رضایت او در مناسبت های متفاوت جشن های زیادی برگزار می کردند. بخاطر ارزش زئوس برای یونانیان مجسمه ای غول پیکر از او در المپیا ساخته شد، متاسفانه تنها محل ساخت این مجسمه وجود دارد از خود مجسمه اثری نیست.

۲۵۰۰ سال قبل، مردم یونان قصد داشتند که معبدی درخور زئوس بسازند، وقتی معبد ساخته شد، در صدد برآمدند تا تندیس بزرگی از زئوس بسازند.

این تندیس ۱۲ متر ارتفاع و ۶ متر عرض داشت و بدنه آن از عاج فیل ساخته شده، مو، ریش و لباسش نیز از طلا بود. مجسمه زئوس انقدر بزرگ ساخته شد که سر زئوس با سقف برخورد می کرد. مورخان معتقدند فیدیاس قصد داشت با این کار عظمت و شکوه زئوس را نشان دهد.

در یک دست مجسمه عصا با یک عقاب و در دست دیگرش نمادی از نیکه قرار داشت. برخی معتقدند در یک سمت زئوس یک عقاب طلایی هم بود و برخی هم به وجود دو شیر در دو سمت مجسمه معتقدند.

مجسمه به سبک یونانی ساخته شده بود و از لباس و چهره ی او مجسمه می شد فهمید کار مجسمه سازی یونانی است. از مجسمه زئوس به عنوان بزرگترین تندیس جهان باستان یاد می شود. این مجسمه ۸۵۰ سال در معبد باقی ماند و توسط برخی از اهالی یونان به ترکیه و استانبول انتقال داده شد. این تندیس سرنوشت تلخی داشت و به خاطر وقوع آتش سوزی در آتش سوخت و نابود شد (در سال ۴۷۵ یا ۴۲۵ میلادی). پس اثری از آن نیست.

این مجسمه در حالی قرن ها عمر کرد که از عاج فیل ساخته شده بود و به همین خاطر تندیس زئوس به عنوان عجایب هفتگانه دنیا ملقب شد.

زئوس که بود؟

زئوس یکی از خدایان یونان باستان بود، در واقع فرمانروای همه خدایان. زئوس برگرفته از لغت یونانی(dios)به معنای درخشنده است. مردم معتقد بودند که زئوس خدای آسمان ها، ستارگان، طوفان و زمین است. در داستان های اساطیری، در مورد زئوس آمده، روایاتی که هر کدامشان با سال ها مطالعه و تحقیق نیاز دارند.

 چند مورد از توصیفات زئوس را با هم مرور می کنیم:

 - از دروغ گویی متنفر بود.

 - کرونوس پدر زئوس بود و چون پیش بینی کرده بودند، کرونوس به دست فرزند خود کشته می شود این خدا همه فرزندانش را می خورد و زئوس تنها فرزند او بود که برجای ماند.

- زئوس بزرگ و بالاخره پدر خود را ازبین برد.

 - فرزندان دیگر کرونوس نیز با خوردن یک نوع معجون از شکم پدرشان زنده بیرون آمدند.

 - بعد از زئوس برادرانش با قرعه فرمانروا می شدند.

 - زئوس را بزرگترین فرمانروای منطقه ی کوه های آلپ می دانستند.

معرفی زئوس و تندیس آنReviewed by Yeganeh on Feb 28Rating: 3.0معرفی زئوس و تندیس آن:اگر علاقمندید در یک تور ارزان و تور خارجی شرکت کنید، پیشنهاد ما تور یونان است. اینبار در اول تور با یکی دیگر از جاذبه های یونان معبد زئوس آشنا خواهید شد.

اگر علاقمندید در یک تور ارزان و تور خارجی شرکت کنید، پیشنهاد ما تور یونان است. اینبار در اول تور با یکی دیگر از جاذبه های یونان معبد زئوس آشنا خواهید شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

تور کوشی آداسی